Pazar 02.05.2010 00:00
Son Güncelleme: Pazar 02.05.2010 12:10

Türkiye 16. sırada

Satın alma gücü paritesine göre, 2009 yılında gayri safi yurtiçi hasılasını (GSYH) yaklaşık 798,7 milyar dolar artıran Çin, ABD GSYH'sinin 185,2 milyar dolar gerilemesiyle, ABD ile arasındaki farkı 6,5 trilyon dolardan 5,5 trilyon doların altına indirdi.
Uluslararası Para Fonunun (IMF) 21 Nisan 2010 tarihli son raporunda yer alan tahminlere göre iki ülke arasındaki fark, satın alma gücü paritesiyle 2015 yılında 1,4 trilyon doların altına inecek.
Satın alma gücü paritesine göre, 25 büyük ekonomi içinde Çin, 2009 yılında milli gelirini 798,7, Hindistan 228,3, Endonezya 52,7 milyar dolar artırırken, ABD'nin milli geliri 185,2, Japonya'nınki 176,6, Rusya'nınki 154,1, Almanya'nınki 112,2 milyar dolar düştü.

G-7 ÜLKELERİNİN 6'SI, 4 BRIC ÜLKESİNİN HEPSİ İLK 10'DA

IMF verilerine göre Gelişmiş 7 (G-7) büyük sanayileşmiş ülkeden 6'sı, 4 BRIC ülkesinin ise hepsi, ekonomik büyüklükte ilk 10'da yer aldı. Buna göre, G-7 ve BRIC ülkesi olmayan en büyük ekonomi 11. sırada yer alan Meksika oldu.
ABD, 2009 yılında milli gelirindeki gerilemeye rağmen, satın alma gücü paritesiyle 14,3 trilyon dolar GSYH ile birinciliğini sürdürürken, ikinci sırada 8,8 trilyon dolarla Çin ikinci, Japonya 4,2 trilyon dolarla üçüncü, 3,5 trilyon dolarla Hindistan dördüncü, 2,8 trilyon dolarla Almanya beşinci, 2,1 trilyon dolarla geçen milli gelirleriyle İngiltere, Rusya ve Fransa altıncı, yedinci ve sekizinci sırayı paylaşırken, Brezilya 2 trilyon doları aşan milli geliriyle dokuzuncu oldu.
Satın alma gücü paritesiyle İtalya 1,74 trilyon dolarlık milli gelirle onuncu olurken, 1,47 trilyon dolarlık milli gelirle Meksika onbirinci, 1,36 trilyon dolarlık milli gelirle Güney Kore ve İspanya onikinci ve onüçüncü, Kanada 1,28 trilyon dolarlık GSYH ile ondördüncü sırayı aldı.
Buna göre, BRIC ülkeleri olarak adlandırılan Çin, Hindistan, Rusya ve Brezilya, dünyanın en büyük 10 ekonomisi içine yer aldılar. Verilere göre, Çin 2., Hindistan 4., Rusya 7., Brezilya 9. sırada bulunuyor. Gelişmiş 7 büyük sanayileşmiş ülkeden ABD 1., Japonya 3., Almanya 5., İngiltere 6., Fransa 8. sırada bulunurken, İtalya 10., Kanada ise 14. sırada kaldılar.
TÜRKİYE 16. BÜYÜK EKONOMİ
Türkiye, 2008 yılında, satın alma gücü paritesiyle 913 milyar dolarlık GSYH ile 15. sırada yer almıştı. Geçen yıl yaşanan ekonomik krizle satın alma gücü paritesiyle GSYH 33 milyar azalınca, Türkiye'nin milli geliri 880,1 milyar dolara ve sıralamada ise 16'ıncılığa indi. 2008 yılında, satın alma gücü paritesiyle 909,8 milyar dolarlık milli gelirle 16. sırada yer alan Endonezya, 2009 yılında milli gelirini 52,7 milyar dolar artırınca, Türkiye'yi geride bırakarak 962,5 milyar dolarla 15. sıraya yükseldi.
Satın alma gücüne göre toplam milli gelirde, 2009 yılında İngiltere, Rusya'yı geçerek 6., Güney Kore, İspanya'yı geçerek 12., Endonezya, Türkiye'yi geçerek 15. büyük ekonomi haline geldi.
Dünyanın en büyük 25 ekonomisinin satın alma gücü paritesiyle 2008 ve 2009 yıllarındaki GSYH ve kişi başına milli gelir (KBMG) rakamları ve değişim miktarları şöyle:
2008Yılı 2009Yılı GSYH GSYH Değişim 2008 Yılı 2009 Yılı (Milyar (Milyar (Milyar KBMG KBMG Değişim
Dolar) Dolar) Dolar) (Dolar) (Dolar) (Dolar)
1 ABD 14441,4 14256,3 -185,2 47393 46381 -1012
2 Çin 7966,5 8765,2 798,7 5999 6567 568
3 Japonya 4336,0 4159,4 -176,6 33957 32608 -1349
4 Hindistan 3297,8 3526,1 228,3 2790 2941 151
5 Almanya 2918,5 2806,3 -112,2 35539 34212 -1327
6 İngiltere 2223,7 2139,4 -84,3 36233 34619 -1614
7 Rusya 2263,6 2109,6 -154,1 15941 14920 -1021
8 Fransa 2130,1 2108,2 -21,8 34204 33679 -525
9 Brezilya 1993,3 2013,2 19,9 10512 10514 2
10 İtalya 1810,9 1740,1 -70,8 30520 29109 -1411
11 Meksika 1549,9 1465,7 -84,1 14528 13628 -900
12 G. Kore 1345,5 1364,1 18,6 27681 27978 297
13 İspanya 1395,4 1360,6 -34,8 30815 29689 -1126
14 Kanada 1300,4 1281,1 -19,3 39080 38025 -1055
15 Endonezya 909,8 962,5 52,7 3980 4157 177
16 Türkiye 913,0 880,1 -33,0 13107 12476 -631
17 Avustralya 830,2 851,2 21,0 38356 38911 555
18 İran 803,5 827,9 24,4 11026 11172 146
19 Tayvan 741,2 736,0 -5,2 32175 31834 -341
20 Polonya 669,3 688,8 19,5 17556 18072 516
21 Hollanda 677,5 658,2 -19,3 40558 39938 -620
22 S. Arabistan 584,8 592,6 7,8 23489 23221 -268
23 Arjantin 572,7 584,4 11,7 14408 14561 153
24 Tayland 546,0 539,9 -6,1 8232 8060 -172
25 G. Afrika 508,4 505,2 -3,2 10442 10244 -198

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.