Perşembe 10.06.2010
Son Güncelleme: Perşembe 10.06.2010

Yemek çeki 'faizi' çıldırttı

Kredi kartlarında % 1 olan komisyon yemek çeki firmalarında % 8 ile 11arasına çıkarak tefeci faizinden beter hale geldi. Çaresiz kalan lokantacılar ilgisi olmasa da BDDK'ya 'Bizi kurtarın' mektubu yazdı

Milyonlarca çalışanın kullandığı ve şirketlerin tabldot yerine personeline beslenme harcaması aracı olarak verdiği yemek çeklerindeki (ya da kartları) yüksek komisyonlar lokantacı esnafını isyan ettirdi. Kredi kartlarında bile komisyon oranı yüzde 1'e düşerken, yemek çeki firmalarının yüzde 11'e varan oranlarda kesinti uygulaması yüzünden lokantacılar doğrudan ilgisi olmayan BDDK Başkanı Tevfik Bilgin'e 'Bizi kurtarın' mektubu yazdı. Mektup, Tevfik Bilgin'e İstanbul'un ünlü zincirlerinden Bambi Büfe'nin sahibi ve İTO Lokanta ve Kafeler Meslek Komitesi Başkanı Fatih Güner imzasıyla gitti. Yemek çeki firmalarını BDDK'ya şikayet eden Güner, gelişmeleri doğrulayarak, "Kredi kartından bile yüzde 1 komisyon alınırken, yemek çeki şirketleri lokanta sahiplerinden yüzde 8 ila 11 arasında değişen oranlarda komisyon alıyorlar. Bu oranlar daha önce yüzde 1 ila 3 arasındaydı" diye konuştu. Güner, "Kart kullanımı arttıkça komisyonlar da şişmeye başladı. Kredi kartıyla yenilen yemeğin parasını ertesi gün bankadan yüzde 1 komisyon ödeyerek alabiliyoruz. Yemek çeki firmaları ya bir ay 45 gün beklememizi istiyor, ya da çek kırar gibi fahiş komisyonlarla bütün kârımızı emiyor" dedi. Güner, yemek çeki firmalarını şikayet edecek yer bulamadıkları için BDDK'ya yazı yazdıklarını kaydetti. Yemek çeki pazarındaki büyümenin iki temel ayağı olduğunu kaydeden Güner, "Sistemin yerleşmesi için iki şey gerekiyordu; bu hizmeti almak isteyen şirketler ve bu sistemle çalışmak isteyen üyeler" dedi. Güner sözlerini şöyle sürdürdü: "Başlangıçta lokanta sahipleri ve cafeler buna sıcak bakmadı. Bundan ötürü komisyon oranları yüzde 1-2 seviyesindeydi. Sistem yerleştikçe komisyonlar giderek arttı ve gelinen son noktada artık dayanılmaz hale geldi. Biz de sesimizi duyurmak için önce Rekabet Kurumu'na başvurduk. Buradan bazı sonuçlar aldık. Şimdi BDDK ve Türkiye Bankalar Birliği (TBB) ile görüşüyoruz" Güner, yemek çeki şirketlerinin sahip oldukları konumu suistimal ettiğini savunarak, "POS terminallerini bile yüksek bedelle satmaya başladılar. Esnafın artık dayanma gücü kalmadı. Yetkilileri göreve davet ediyoruz" diye konuştu..
Amacı dışında kullanılıyor çok rahatsızız
Türkiye Lokantacılar ve Pastaneciler Federasyonu Başkanı Aykut Yenice de yemek çeklerinin amacı dışında kullanılmasından yakındı. Yenice, çeklerin market alışverişinde de kullanıldığını belirterek, "Bu durumdan çok rahatsızız" dedi.
1.2 milyar liralık pazar
Türkiye'deki yemek çeki pazarının yaklaşık 1.2 milyar lira civarında olduğu tahmin ediliyor. Sektörde Sodexo, Ticket, Multinet , Setcard, Accor ve Winwin faaliyet gösteriyor.
Ödenen komisyonu tahsil süresi belirliyor
Yemek çekleri 1990'ların sonundan itibaren iş hayatının bir parçası haline gelirken, işverenler yemekhane kurma ve işletme maliyetinden tasarruf için hızla bu alana yöneldi. Bu eğilim hem yemek çeki firmalarının sayısını hem de pazarın kısa zamanda büyümesini sağladı. Özellikle uluslararası firmalar tarafından Türkiye en cazip pazarlardan biri haline geldi. Türkiye'deki yemek çeki pazarının en büyük oyuncuları Fransız Sodexo, Ticket Restaurant, Hayyam Garipoğlu'nun sahibi olduğu Multinet ve Setcard olarak sıralanıyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.