Salı 20.07.2010
Son Güncelleme: Salı 20.07.2010

Elektrikte ne kadar altyapı o kadar zam dönemi

Elektrik dağıtım bölgelerini devralan özel sektör 5 yılda en az 10 milyar liralık altyapı yatırımı için EPDK'nın kapısını çaldı. Kanunen yapılan yatırım elektrik fiyatlarına zam olarak dönüyor. EPDK ise tüketiciyi korumak için formül arıyor

Elektrikte yıllardır ihmal edilen altyapı sorunları son dönemde sıklıkla yaşanan elektrik kesintileri ile gün yüzüne çıktı. Kesinti ve voltaj değişimi sanayici ve vatandaşı zorda bırakırken, şikayetler Başbakanlığa kadar ulaştı. Milletvekilleri ile 'Tüketici Zirvesi' gerçekleştiren Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (EPDK), dağıtım bölgesi ihalelerini kazanan özel sektörü harekete geçirdi. Altyapı sorunlarını kökten çözmek isteyen özel sektör şirketleri önümüzdeki 5 yıl içinde EPDK'dan rekor düzeyde yatırım talebinde bulundu. Şirketler, EPDK'nın kapısını çalarak "2011'den başlayacak yeni tarife sürecinde, 2005-2010 yılında yapılan toplam 3 milyar liralık yatımların 3 ile 5 katı arası yatırım yapalım" dedi.

FİYATLAR ARTACAK

2008 yılına kadar tamamen kamu elinde bulunan dağıtım bölgelerinde yapılan altyapı yatırımları fiyatlara yansıtılmıyordu. Hesaplar KİT'lerin borç sarmalına kaydediliyordu. Ancak özelleştirme ile şirketlerin altyapı yatırımlarının kanun gereği fiyat metoduna eklenmesi karara bağlandı. Bu nedenle yapılacak yatırımlar önümüzdeki dönemde elektrik birim fiyatına yansıtılacak. Bu argüman ilerleyen süreçte fiyatlar üzerine ciddi zam baskısı oluşturacak.

FİYAT OPERASYONU

Bu denli büyük yatırımın fiyatları arttırması beklenirken EPDK, tüketicinin bu durumdan en az seviyede etkilenmesi için formül arayışına girdi. Kurul, şirketlerle görüşerek yatırım miktarlarının çok uzun dönemlerde tarifelere yansıtılması çalışmalarına başladı. Buna göre, 5 yıllık yatırım oranları önümüzdeki 10-15 yıllık projeksiyonda tarifelere yansıtılacak.
'YATIRIMLAR FATURAYA HEMEN YANSIMAYACAK'
Özel sektör temsilcileri devraldıkları bölgelerde önemli yatırım gereksinimleri olduğunu belirterek "Devraldığımız bölgelerde çok ciddi altyapı yatırımlarına ihtiyaç var. Ayrıca hizmet gelişimi ve teknoloji donanımı da gerekiyor. Bu nedenlerle geçmiş yılların çok üzerinde yatırım talebi oldu" diye konuştu. Yapılan yatırımların hemen tarifelere yansıtılmasının söz konusu olmadığını anlatan yetkililer "Fiyat tarifeleri zamana yayılacak" dedi. Şirketlerin ihtiyaç duyması halinde yatırımlarının arttırabileceği ifade edildi.
'RÜZGâRDAKİ TEŞVİK ORANI ARTIRILMAYACAK'
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldız, Yenilenebilir Enerji Kanunu'ndaki değişiklikleri bu hafta genel kuruldan önergelerle geçirmeyi hedeflediklerini söyledi. Rüzgara kesinlikle 5.5 euro/sentten fazla teşvik vermeyi düşünmediklerini ifade eden Yıldız, "Rüzgar santralı kurulum maliyetleri 130 iken kriz sonrasında 100'e geriledi. Zaten önemli miktarda indirim oldu. Daha fazla teşvik vermenin anlamı yok. Rüzgârda 5.5 euro/sent, hidroelektrikte 5.5 euro/sent, jeotermalde 8 euro/ sent, güneşte 10 euro/sent ve biyokütlede 12 euro/sent teşvik uygulamayı düşünüyoruz" dedi. Rüzgâr santraline yatırım yapan şirket yöneticileri ise teşvik oranının yetersiz olduğunu belirttiler. Polat Enerji Genel Müdürü Zeki Eriş, 7 euro/centin altındaki rakamın yatırımcıyı kurtarmayacağını belirtirken, rüzgar yatırım maliyetlerinin düştüğü savının tam olarak gerçeği yansıtmadığını dile getirdi. Alman Enercon'un Satış Pazarlama Müdürü Arif Güngör de fiyatlarda önemli bir düşüş olmadığını kaydetti.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.