Otoda yerlilik oranı yüzde 35'e düştü
Son 5 yılda otomotivde yerli parça kullanımı yüzde 30-35'lere geriledi. Yerlilik oranındaki düşüşün en büyük nedeni, kurun ithalatı cazip hale getirmesi. İkinci neden ise hükümetlerin korumacı uygulamaları
TÜRK MALI SÖZDE KALDI
Yenileme pazarının yüzde 50 olduğu düşünülürse, firmaların ana sanayi firmalarına 4 milyar euroluk parça satışı gerçekleştirdiği ortaya çıkıyor. Bu hesaba göre, Türkiye'de yerlilik oranı yüzde 30-35. Otomotivde kendi markasına sahip olan ülkelerdeki yerli parça kullanım oranı ise yüzde 70. Yerlilik oranın giderek düşmesiyle, Türkiye'de üretilen otolar için söylenen 'Türk malı' ifadesi artık sözde kalmaya başladı. Yerlilik oranının düşmesindeki en büyük etken yüksek TL. İthalatın cazip hale gelmesi ana sanayiyi ithalata yönlendiriyor. Özellikle Çinli firmalar, her ne kadar Yuan'da bir artış yaşansa da Türk otomotiv yan sanayi firmalarının işini hızla kapmaya başladı. Üretim kalitesinin çok önemli olduğu güvenlik parçalarında bile satın almalar çoğalırken, araç fiyatlarında rekabetin bu kadar yoğun olduğu bir dönemde global satınalma pazarlığı altında Çinli firmalar artık daha yüksek cirolu işler alıyor.
Akü ve cam ihracatında hızlı düşüş yaşanıyor
Ağustos sonu itibariyle otomotiv sanayi ihracatı 10 milyar 280 milyon dolar oldu. Yılın 8 aylık döneminde ana sanayi ihracatı yüzde 19 artarak 6 milyar 856 milyon dolar, yan sanayi ihracatı ise yüzde 13 artışla 3 milyar 424 milyon dolar oldu. Bu dönemde yan sanayi ihracatındaki artış ana sanayi ihracatının gerisinde kalırken, akümülatör ve emniyet camı gibi bazı kalemlerde ihracatta düşüş yaşandı.
Korumacılık etkili oldu
Yerlilik oranındaki düşüşün ikinci nedeni ise global krizle şiddetini artıran korumacılık. Kendi hükümetlerinin yaptırımlarından ve güçlü sendikalardan korkan ana sanayi firmaları, tepki çekmemek için Türkiye'den parça satın almak yerine, kendi ülkelerinde üretilen parçaları ithal etmeyi tercih ediyor.
Yeni ihracat pazarları
Batı Avrupa'da yeterli büyüme potansiyeli olmadığını gören yan sanayiciler, yeni pazarlara yelken açtı. Yan sanayi ihracatında, Romanya haricinde Brezilya, Mısır, Hollanda, Çek Cumhuriyeti, Bulgaristan, Güney Kore, İsrail, Güney Afrika Cumhuriyeti, Arjantin ve Çin'deki artış dikkat çekiyor.
EN SON HABERLER
- 1 FED FAİZ KARARI SON DAKİKA: Belli oluyor! Mayıs 2024 Fed faiz kararı ne zaman, ne olur?
- 2 Kiralık IBAN yasa dışı bahise uzandı! Milyonlarca dolarlık para trafiği
- 3 Türkiye'nin konuştuğu Cem Garipoğlu davasında flaş gelişme! SABAH otopsi fotoğraflarına ulaştı
- 4 Karadeniz’de doğalgazdan sonra petrol! Bakan Bayraktar o illerimizi işaret etti
- 5 Finansal yatırım araçlarına vergi düzenlemesi
- 6 Ticaret Bakanı Bolat'tan ihracat mesajı: Türkiye açısından zorunluluk
- 7 Maliye’den 7/24 denetim
- 8 BDDK'dan temassız kartlar için yeni karar! Temmuz ayından itibaren değişiyor...
- 9 KOBİ'lere dev destek! Bakan Kacır açıkladı: Avrupa Dijital İnovasyon Merkezleri Türkiye'ye kuruluyor
- 10 Kiralık IBAN yasa dışı bahise uzandı