Perşembe 16.09.2010
Son Güncelleme: Perşembe 16.09.2010

İşsizlik de teğet geçti

Başbakan Erdoğan'ın mayısta "İşsizlik üç ay sonra yüzde 10'lara geriler" açıklamasının ardından oran haziranda yüzde 10.5 olarak çıktı. İşsiz sayısı 2.7 milyon kişiye inerek kriz öncesi seviyeye döndü

Ekonomideki canlanmanın bedeli cari açık mükafatı işgücünde ve vergi gelirlerinde artış olmaya devam ediyor. TÜİK verileri Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın "İşsizlik yüzde 10'lara geriler" açıklamasını doğrulayarak Haziran 2010 itibariyle yüzde 10.5'e kadar gerilerken cari açık da ikiye katlanarak 30 milyar dolara ulaştı. Yine de Lehman Brothers'ın batmasıyla başlayan krizin ikinci yıldönümünde açıklanan işsizlik verilerinin kriz öncesindeki seviyesine dönmesi dünün en önemli verisi olarak kayıtlara geçti. TÜİK'in önceki gün açıkladığı 2010 yılı ikinci çeyrek büyüme verilerinin ardından dün açıkladığı Mayıs-Haziran-Temmuz 2010 (Haziran ortalaması olarak kabul ediliyor) işgücü verileri bize krizin izlerinin ortadan kalktığını resmen ilan etti. Dün açıklanan işsizlik verilerine göre, krizden önce 2.5-2.7 milyon kişi aralığında gerçekleşen kronik işsiz sayısı haziran itibariyle 2 milyon 751 bin kişiye düştü. Rakamların çarpıcılığı açısından verilere bir de krizin Türkiye'deki çalışanlar üzerinde yaptığı tahribatın tepe yaptığı Şubat 2009'la karşılaştırarak bakarsak çok daha çarpıcı sonuçlarla karşılaşıyoruz. İşte Şubat 2009 ile Haziran 2010 arasında yaşanan gelişmelerden birkaç önemli rakam: nŞubat 2009'da işgücü piyasasında varolanların sayısı 23.6 milyon kişiydi. Haziran 2010'da bu sayıya 2.7 milyon kişi eklendi ve işgücü ordusu 26.2 milyon kişiye çıktı. nYine Şubat 2009'da bir işte çalışanların sayısı 19.8 milyon kişiye kadar düştü. Hal böyle olunca işsiz sayısı da tarihinin en yüksek seviyesine çıktı ve 3.8 milyona ulaştı. Haziran 2010'a gelindiğinde ise istihdam 23.5 milyona çıktı işsiz sayısı ise 2 milyon 751 bin kişiye geriledi. Bunun anlamı krizin tepe noktasından bugüne 3.7 milyon kişi bir işe yerleştirildi ve işgücüne yeni katılanlara iş bulunduğu gibi işsizlerden de 1 milyon 51 bin kişi tekrar iş hayatına döndü. nUmutsuz işsizlerin sayısı Şubat 2009'da 2 milyon 486 bin kişiye ulaşmıştı. Haziran itibariyle 1 milyon 857 bine geriledi. Bir başka deyişle iş aramaktan ümidini kesip eve kapananlar 629 bin kişi azaldı. Böylece umutsuz işsizlerle birlikte olarak yüzde 26.7'ye ulaşan gayri resmi işsizlik oranı, yüzde 17.6'ya kadar indi. nGenç nüfustaki (15-24 yaş arası) işsizlik oranı ise yüzde 28.6'lardan yüzde 19.1'e kadar düştü. Krizden önce oranlar yüzde 17-20 aralığındaydı.
KRİZİN YILDÖNÜMÜNDE İŞGÜCÜ KRİZİ ATLATTI
Lehman Brothers'ın batışının dün ikinci yılıydı. Bu iflasın milat kabul edildiği küresel krizin bedelini tüm dünya çok ağır ödedi ve ödemeye devam ediyor. Türkiye diğer ülkelere göre krizi çok hafif ve kısa süreli hissetse de yine de büyüme, işsizlik, dış ticaret verilerinde kötüleşmeler yaşadı. Sonuçta; kriz başlayana kadar 2.5 milyon civarında gezinen işsiz sayısı 3.8 milyon kişiye çıktı yüzde 9-10 aralığında gezinen işsizlik oranı da yüzde 16.1'e kadar çıktı. Hatta iş bulma umudunu yitirdiği için evine kapanan 'umutsuz işsizler'in sayısı da 1.6 milyonlardan 2.5 milyona kadar yükseldi. Ancak dün açıklanan işgücü verileri bize krizin çalışanlar üzerinde yaptığı tahribatın haziran itibariyle kalktığını ortaya koydu. Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre resmi işsizlik oranı haziranda yüzde 10.5'e, işsiz sayısı da 2 milyon 751 bin kişiyle gerileyerek Lehman Brothers'ın batmasından önceki seviyelere düştü.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.