Giriş Tarihi: 13.10.2010 11:05 Son Güncelleme: 13.10.2010 21:42

İşte zam oranı

Türkiye Fırıncılar Federasyonu Başkanı Halil İbrahim Balcı, oda başkanlarıyla yaptıkları Yüksek İstişare Kurulu toplantısı sonucunda, ekmeğe azami yüzde 15'in üzerinde olmamak kaydıyla zam kararı aldıklarını açıkladı.
Balcı, Federasyon Genel Merkezi'nde ekmek fiyatlarına ilişkin düzenlediği basın toplantısında, ekmek fiyatlarının 2008 yılından bu yana değişiklik göstermediğini, fırıncı esnafının, çalışanların büyük özveride bulunduğunu söyledi.
Ramazan ayı öncesinde maliyet girdilerinin artması, çalışanların ücret artışı nedeniyle fiyat değişikliğinin zorunlu olduğunu dile getirdiğini hatırlatan Balcı, konuyu oda başkanlarıyla istişare ettiklerini, bu artışı ülke genelinde en az seviyede tutmaya gayret gösterdiklerini söyledi.
Balcı, oda başkanlarıyla yaptıkları Yüksek İstişare Kurulu toplantısı sonucunda ekmeğin kilogramına azami yüzde 15'in üzerinde olmamak kaydıyla zam kararı alındını bildirdi. Halil İbrahim Balcı, un fiyatlarındaki artışın durulmasının yüzde 15 artış oranında etkili olduğunu, un fiyatlarındaki artışın devam etmesi halinde bu zam kararının daha yüksek oranda çıkacağını söyledi.
Federasyon Başkanı Balcı kilogramı 2,5 liradan satılan ekmeğin, 2 lira 80 kuruştan fazlaya satılamayacağını söyledi.
TÜKETİCİLERDEN ZAMMA TEPKİ

Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Nazım Kaya, ekmeğe yapılması planlanan zamla ilgili olarak, Türkiye'de ekmeğin zaten pahalı olduğunu belirterek, ''Dünyada 1 milyar insanın aç olduğu konuşulurken, Türkiye'de karnını ekmekle doyuran dar gelirlileri de düşünerek bu ekmek zammını kabul edilemez buluyoruz'' dedi.
Kaya, Türkiye Fırıncılar Federasyonu Genel Başkanı Halil İbrahim Balcı'nın yüzde 15'in üzerinde olmamak kaydıyla zam yapacaklarını açıkladığını anımsattı.
Fırıncılar Federasyonunun buğday fiyatlarını gerekçe göstererek zam yapma kararı aldığını belirten Kaya, ''Ancak, fırınların ana konusu un fiyatlarındaki artış değildir. Un, ekmekte yüzde 20-25'lik maliyet unsurudur. Burada fırınların esas maliyeti sabit giderleridir'' dedi.
Fırıncıların, işçilik ve kira giderlerinin artması, özellikle yeni fırınların açılması yüzünden zam yaptığını vurgulayan Kaya, şöyle konuştu:
''Fırın sayısı arttıkça, işletme başına üretilen ekmek azalıyor. Fırıncı, 5 bin ekmeğin maliyetini bin ekmeğe yüklemeye çalışıyor. Fazla sayıda fırın olması nedeniyle önemli çoğunluğu düşük kapasiteyle çalışıyor. Bu da maliyetlerini yükseltiyor. Sektördeki sorun zamla giderilmez. Gramaj ve sağlıklı üretim kontrolü sağlıklı yapılmıyor. Bu zam, sorunu büyütecek olan zamdır. Bu zammın yapılmasındaki gerekçe, buğday fiyatları değil kazanamamalarıdır.''
-FIRIN AÇMAYA SINIR GETİRİLİRSE EKMEK UCUZLAR-

Türkiye'de beslenmenin yüzde 45'inin ekmekten karşılandığını ileri süren Kaya, şunları kaydetti:
''Özellikle dar gelirli aileler ekmekle karnını doyuruyor. Türkiye'de ekmeği saten pahalıya tüketiyoruz. Birçok ülkeye bakıldığında ekmek fiyatları yüksek. Ekmekle beslenen bir toplumuz. Makarnayla bile ekmek yiyen toplumuz. Fırıncılar da bunun farkındadır. Dünyada 1 milyar insanın aç olduğu konuşulurken Türkiye'de karnını ekmekle doyuran dar gelirliyi de düşünerek bu ekmek zammını kabul edilemez buluyoruz. Ruhsatsız fırınlar kapatılsa, fırın açmaya sınır getirilse ekmek ucuzlar. En azından zam yapılmaz. Sorunları gidermek adına zam yapılıyor. Her karşılaşılan sorunda herkes zam yaparsa sonuç nereye varır. Çok iyi biliyorum ki, bu zamla birlikte fırıncıların şikayeti daha da artacaktır.''
Kaya, il ve ilçelerdeki fırınlar arasında anlaşma yapıldıktan sonra düşük fiyattan ekmek satan fırınların cezalandırılması yoluna gidilebileceğini de belirterek, böyle bir cezalandırma uygulaması yapılmasının rekabetin ihlali olacağını ve konuyu Rekabet Kurumuna taşıyacaklarını bildirdi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.