Pazar 31.10.2010

Strawberry kâbusu!

Kozmetik sektörü Strawberrynet.com'a yenik düştü. Satışlarını her yıl katlayan online kozmetik sitesi Türkiye'de 300 milyon dolar ciroya ulaştı. Sektör, ofisi bile olmayan siteye isyan bayrağı açtı

Hong Kong merkezli online kozmetik satış sitesi olan Strawberrynet. com, kozmetik pazarını deyim yerindeyse vakumladı. 10 ayda 300 milyon dolarlık satışla Türkiye'deki kozmetik mağazalarının toplam cirosunu tek başına yapan site sektörün kâbusu oldu. Siteye karşı kazan kaldıran kozmetik firmaları haksız rekabet gerekçesi ile konuyu yargıya götürmeye hazırlanıyor.

DÜNYA ÖNLEM ALMAYA BAŞLADI

Sitenin satışları nedeniyle kozmetik mağazalarının zor günler geçirdiğini anlatan Tekin Acar Kozmetik Yönetim Kurulu Başkanı Tekin Acar, "Türk Ticaret Kanunu'nda bizi koruyan maddeler var. Buradan yola çıkarak konuyu yargıya taşıyacağız. Mağdur durumdaki firmaların her biri ayrı ayrı dava da açabilir" açıklaması yaptı. Sitenin yıllık cirosunun 300 milyon dolara ulaştığını, bu rakamın Türkiye'deki pazarın toplam cirosundan fazla olduğunu belirten Acar, konuya hükümetin müdahil olması gerektiğini vurguladı. İtalya'nın siteye karşı önlemler geliştirdiğini de sözlerine ekleyen Acar, "Dünya önlem alıyor. Bizim de almamız lazım. Yoksa sektörde kimse iş yapamayacak. Türkiye'de denetim olmadığı için bu cirolara ulaşıyor" dedi. Erkul Kozmetik Yönetim Kurulu Başkanı Murat Erkul ise Gümrük Genel Müdürlüğü ile irtibata geçtiklerini belirtti. Bu sitelerin fatura oyunları ile vergi kaçırdığını anlatan Erkul, "100 doların altında gerçekleşen satışlara vergi uygulanmıyor. Bu tür siteler faturaları bölüyor ve 100 doların altında gösteriyor. Böylece ortaya büyük bir vergi kaybı ve haksız rekabet durumu çıkıyor" şeklinde konuştu. Gümrük Genel Müdürlüğü'nün kendilerine 'yeterince denetim elemanız yok' açıklaması yaptığını da ifade eden Erkul, "Burada ek olarak 20 kişi istihdam edilse milyonlarca dolar vergi geliri oluşur. Türkiye bu konuda dünyadaki en rahat ülkelerden biri haline geldi. İnsanlar her şeylerini vergi ödemeden almaya başladı" açıklamasını yaptı.
Türkiye'de ofisi bile yok
Hong Kong merkezli firma dünyada 200'e yakın ülkede faaliyette. Türkiye pazarına ise 2000 yılında girdi. Sitede 300'den fazla marka ve 50 bine yakın ürün çeşidi var. Firmadan verilen siparişler ortalama 15 gün içerisinde teslim ediliyor. Türkiye'de kayıtlı müşterisi 100 binin üzerinde. Öte yandan firmanın Türkiye'de bir ofisi bile yok. Her şey sanal ortamda gerçekleşiyor. Sitede iletişim bilgisi olarak Hong Kong'a ait bir adres ve telefon numaraları yer alıyor.
Vergisiz alışveriş sistemi nasıl işliyor?
Yasa gereği yurtdışı online alışverişlerde 100 dolara kadar vergi uygulanmıyor.
Strawberrynet.com benzeri siteler bu rakamı aşan siparişlerde faturaları bölme taktiği uyguluyor.
Örneğin 250 dolarlık bir alışverişte elinize 99, 99 ve 48 dolarlık üç ayrı kargo paketi ulaşıyor.
Eğer ürün tek başına 100 dolardan fazla ise genelde merkezi Amerika'da bulunan sanal şirketler kullanılıyor.
Bu sanal firmalar cuzzi ücretler karşılığında satışı 100 doların altında faturalandırıyor.
Türkiye'ye göre % 60 daha ucuz
Hong Kong merkezli siteyi zirveye taşıyan en önemli etken fiyatlarındaki inanılmaz ucuzluk. Çünkü siteden yapılan alışverişlerde Katma Değer Vergisi (KDV) ve Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) uygulanamıyor. Bu da firmaya yüzde 38'lik bir maliyet avantajı sağlıyor. Ayrıca sitenin büyük alımlar yapıyor olması da yine maliyetlerini yüzde 20 aşağı çekebilmesini sağlıyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.