Perşembe 04.11.2010

Domatesle başa çıkamadı

Merkez Bankası'nın parasal sıkıştırma önlemleri ve yüksek faizi, gıda fiyatlarındaki anormal sıçramalara fayda etmiyor. Geçen aylarda etin yaptığını ekimde domates yaptı. Tüm fiyatlarda istikrar olmasına rağmen domatese gelen % 112'lik zam geçen ay enflasyonu % 1.83 zıplattı. Sonuçta gereksiz yüksek faiz ödüyoruz

Gıda fiyatlarındaki anormal hareketler Merkez Bankası'nın parasal sıkılaştırma ve yüksek faizle mücadele etmeye çalıştığı enflasyon için en büyük tehdit haline geldi. Önceki aylarda et fiyatlarındaki spekülasyonla yükselen enflasyon rakamları bu kez de domatesteki fahiş fiyat artışının etkisiyle beklentinin çok üzerinde çıktı. Geçen ay yüzde 1.3 artması beklenen tüketici fiyatları (TÜFE) domatese gelen yüzde 112.22'lik zamla yüzde 1.83 artarak yılın en yüksek seviyesine ulaştı. Tüketicinin yıllık enflasyonu yüzde 8.62'yle Merkez Bankası'nın yıl sonu hedefinin 1.12 puan üzerinde gerçekleşti. Domatesteki artış Türk tüketicisi sanki tek tip beslenme yapıyormuşcasına tüm enflasyon sepeti içinde yükseliş algısı yarattı. Domatese gelen zammın etkisiyle gıda fiyatlarındaki ortalama yükseliş yüzde 4.52'yi buldu. Böylece aylık yüzde 1.83 olan ortalama fiyat artışının 1.23 puanı işlenmemiş gıdadan geldi. Tüketimdeki canlanma ve sezon açılışıyla giyim ve ayakkabıya gelen yüzde 7.63'lük zam da genel enflasyon üzerinde 0.5 puanlık yükseliş etkisi yarattı. Yani sadece gıda ve giyim yüzde 1.83'lük artışın yüzde 1.78'lik bölümünü oluşturdu. Diğer sektörlerdeki zamlar ise enflasyon ortalamasının altında kaldı.
YILLIK ENFLASYON GERİLEDİ

Yıllık enflasyon aylık bazdaki yükselişe rağmen TÜFE'de yüzde 8.62'ye geriledi. ÜFE'de ise yıllık enflasyon yüzde 9.92'ye yükseldi. TÜFE'de ana harcama grupları itibariyle bir ay önceye göre en yüksek artış yüzde 7.63 ile giyim ve ayakkabı grubunda gerçekleşti. Ekim ayında endekste yer alan gruplardan gıda ve alkolsüz içeceklerde yüzde 4.52, lokanta ve otellerde yüzde 1.08, çeşitli mal ve hizmetlerde yüzde 0.84, ulaştırmada yüzde 0.39, konutta yüzde 0.19, sağlıkta yüzde 0.14, eğitimde yüzde 0.09 artış yaşandı. Ev eşyasında yüzde 0.12, haberleşmede yüzde 0.63, alkollü içecekler ve tütünde yüzde 1.10, eğlence ile kültürde yüzde 1.14 düşüş meydana geldi.

Zam şampiyonu domates

EKİM'İN zam şampiyonu yüzde 112'lik artışla yine domates oldu. Onu yüzde 33.58 ile kabak, yüzde 27.72 ile bayan kazağı, yüzde 23.36 ile patates, yüzde 23.14 ile dolmalık biber, yüzde 22.19'la çocuk kabanı izledi. Ekimde fiyatı en çok düşen ürün yüzde 31.14'le limon olarak belirlendi. Sektörel bazda bakıldığında tarımda yüzde 6.59, sanayide yüzde 0.01 artış oldu. Yıllık bazda fiyatlar tarımda yüzde 26.71, sanayide yüzde 6.47 arttı. ÜFE sonuçları sanayinin alt sektörleri bazında değerlendirildiğinde en yüksek aylık artış yüzde 3.63 ile deri ürünleri imalatı alt sektöründe gerçekleşti. Sanayinin üç sektöründen, imalat sanayi sektöründe yüzde 0.08 artış, elektrik, gaz, su sektöründe yüzde 0.30, madencilik ve taşocakçılığı sektöründe yüzde 1.17 düşüş meydana geldi. Uzmanlar, alkollü içeceklerdeki ÖTV artışı ile ulaşım zamlarının kasım ve aralık enflasyonunu etkileyeceğini belirtiyor.
'Merkez 2011'in son çeyreğini bekleyecek'
ULUSLARARASI yatırım kuruluşu JP Morgan, TÜFE rakamlarının temel enflasyonda gıda fiyatlarının etkisiyle bir artış gösterdiğini, çekirdek enflasyonun ise azalmaya devam ettiğini bildirdi. Kuruluşun değerlendirmesinde ekim ayında TÜFE'nin aylık yüzde 1.8 arttığı hatırlatılırken, geçici etkileri gören Merkez Bankası'nın 2011 yılının son çeyreğine kadar beklemede kalmaya devam edeceği beklentisinin sürdüğü aktarıldı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.