Pazartesi 13.12.2010

2011 müjdesi ekonominin barometresinden geldi!

Dünyanın en büyük lojistik ve kargo şirketlerinden DHL Express Türkiye Genel Müdürü Michel Akavi, ekonomideki gidişatı yaptığı gönderilerden takip ediyor

11 yıl Fransa'da, ardından da 17 yıl Singapur ve Malezya'da çalışan DHL Express'in Türkiye'nin de aralarında olduğu 21 ülkeden sorumlu Genel Müdürü Michel Akavi'nin Türkiye'deki 10'uncu yılı. Lübnan'da yaşayan Fransız dedesi ve İtalyan büyükannesi Türkiye'ye göç ettiğinden, Michel Akavi Türkiye'de doğup, çocukluğunu ve gençliğini de İstanbul'da geçirmiş, o nedenle kusursuz Türkçe konuşuyor. Fransız kökenli olmasına rağmen sohbet esnasında, 'Biz Türkler' diyecek kadar Türkiyeli ve Türkiye'ye bağlı olan Michel Akavi, piyasaların nabzını herkesten önce tutabiliyor. Çünkü Türkiye'den yapılan gönderilerin büyük bir kısmı DHL kanalıyla yurtdışına çıkıyor ve bu demek oluyor ki Akavi, ihracatın yol haritasını herkesten önce görebiliyor. Peki yılın bu son günlerinde Akavi'nin projektörüne neler takılıyor? İşte bunu öğrenmek için Akavi'nin kapısı çaldık…
Size yani DHL'ye bakarak ekonomideki gelişmeleri okuyabilir miyiz? Güzel günleri ya da krizi önce siz mi görüyorsunuz? Biz ön barometre gibiyiz. Ne olacağını tahmin ediyoruz.
Ne kadar önceden tahmin edebiliyorsunuz? Üç ay önceden biliyoruz. Çünkü biz doküman taşıyoruz. Bunlar banka dokümanları, çekler yani uluslararası ödemeleri taşıyoruz. Bir de çok önemli ihracattan önce numuneleri gönderiyoruz. Lastikten, tekstile kadar her alanda. Her numune bir ihracata dönüşmüyor ama ne kadar çok numune varsa o kadar çok olasılık artıyor. Biz ihracatın ibresini numune artışından görüyoruz.
Krizden çıkışı ve toparlanmayı herkesten önce yaşadınız yani… Biz 2009'un dördüncü çeyreğinde birden bir yükseliş gördük. Toparlanma 2010'un ilk çeyreğinde yaşanacaktı ki nitekim öyle oldu. Çok güçlü bir giriş yaptık yıla. Şu an ise inanılmaz. Yılın son çeyreğindeki artış, geçen yılın güçlü çeyreğinin de üstünde bir çıkış var.
Bu ne demek oluyor? Önümüzdeki yılın ilk üç ayı çok iyi olacak. Özellikle tekstil, otomotiv ve beyaz eşya sektörü başı çekecek. Son 15 aydır yukarı doğru bir trend var ve biz bunu çok iyi görüyoruz.
Sizi arayanlar olmuyor mu? Barometreden faydalanmak isteyenler… Arada arıyorlar tabii. Dernekler özellikle. Biz çok net görüyoruz piyasa hareketlerini.
Ülke bazında neler görüyorsunuz? İhracat pazarlarımızdaki değişimi bir de sizden dinlesek… 2009'da ilginç şeyler oldu. Klasik pazarların dışında uyuyan pazarlar uyandı. Mesela Ortadoğu, Afrika, Uzakdoğu ve Güney Amerika'ya eskiden hiçbir şey gitmezdi, şimdi bayağı bir gönderi yapıyoruz. Genişleme var. Krizde normal pazarlar boğulduğu için bizim girişimciler çantayı alıp başka ülkelere gittiler. Kombine şeyler oldu. En önemlisi Zafer Çağlayan inanılmaz aktif bir dış ticaret politikası yürütüyor. Geçenlerde Frankfurt'taydım. Çağlayan Alman yatırımcılara gece yarısı konferans veriyordu. Çok aktif. Diplomasi de çok etkili oldu. Ortadoğu'da görüyorum. Ben Katar'a gidiyorum. Meslektaşım var, İngiltere'den. Katarlılar onun elini sıkıyor, sonra bana soruyorlar siz neredensiniz diye. Türkiye deyince gelip sarılıyorlar. Bırakmıyorlar, sizi çok seviyoruz diyorlar. Yani prestijimiz bölgede çok arttı. Afrika'da da aynı şekilde. Çünkü biz korkutucu bir ülke değiliz ki. Sömürgeci değiliz.
'DHL, 2003'ten bu yana satın aldığı küçüklü büyüklü 20 şirketin ardından 54 milyar dolarlık dev bir lojistik ve kargo firması oldu. DHL'nin Türkiye'deki pazar payı yüzde 55. Daha önce yüzde 100'dü, çünkü o zamanlar kimse bu pazarda yoktu. n
Dünyanın 220 ülkesinde DHL var. Kuzey Kore'de bile varız ama biliyor musunuz sadece Türkmenistan'da yokuz, çünkü yabancı şirket istemiyorlar, yasakladılar. Ama yakında oraya da gireceğiz.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.