Pazartesi 13.12.2010

Türkiye'nin BRIC açılımı

Düşük kurun da etkisiyle yerlilik oranının düşmesi otomotiv yan sanayi firmalarını yurtdışına kaçırdı. Türkiye'de gelecek göremeyen firmalar, özellikle BRIC ülkelerine yatırım yapıyor

Otomotivde yerli parça kullanımının yüzde 35'lere kadar düşmesi, yan sanayi firmalarını Türkiye dışına kaçırmaya başladı. Yurtdışında açılan yan sanayi firmaları, Güney Afrika'dan Çin'e, Brezilya'dan Rusya'ya, Hindistan'dan ABD'ye, Meksika'dan İspanya'ya kadar dünyanın dört bir yanında yatırım yapıyor. Türkiye'de gelecek göremeyen firmalar, özellikle otomotiv pazarı büyüyen Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin yani BRIC ülkelerine gidiyorlar.
YERLİLİK ORANI DÜŞTÜ

Yan sanayi firmalarının yurtdışına açılmasının en büyük nedenlerinden biri, Türkiye'de yerli parça kullanımının giderek düşmesi. Özellikle, son 5 yıldır, yerli parça kullanımı sanayi genelinde ortalama yüzde 45-50'lerden yüzde 35'lere kadar geriledi. Modellere göre değişmekle beraber, bazı markalarda bu oran geçmişte yüzde 70'lere kadar bile çıkıyordu. Yerlilik oranının düşmesindeki en büyük etken ise düşük döviz kuru. İthalatın cazip hale gelmesi ana sanayiyi ithalata yönlendiriyor. Düşük döviz kuru, yüksek enerji ve işçilik maliyetleriyle birleştiğinde, Türkiye'nin rekabetçi gücünü azaltıyor. Yurtdışına yatırımın bir başka nedeni ise global üretim kuralları. Türk yan sanayi firmaları, ana sanayi firmalarının fabrikalarının bulunduğu ülkelerde yatırım yaparak, hizmeti ayağına götürüyor.
REKABET AVANTAJI KAYBOLDU

Yerlilik oranının düşmesinin, yan sanayi firmalarını olumsuz etkilediği söyleyen Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği Başkanı Celal Kaya, "Bu etkileri azaltmak için yeni pazarları, gelişmekte olan yeni bölgeleri araştırıyor ve ayakta kalmak için dışarıya açılıyoruz" dedi. İşçilik, enerji, yatırım, kur-finansman gibi sıkıntıların rekabetçi olmalarını engellediğini hatırlatan Kaya, şunları söyledi: "Bugün Türk otomotiv sanayi ve tedarikçileri çok önemli bir konuma geldi. Ancak rakip ülkeler de boş durmadı. Türkiye, özellikle rekabetçilik ve yatırım çekiciliği konusundaki avantajını yitirmeye başladı. Çelik dışında hammadde konusundaki dışa bağımlılığımız devam ediyor. Üzülerek söylüyorum ki ülkemizden alabildiğimiz tek hammadde olan çeliği de zaman zaman dünya rekabetinin üzerinde fiyatlara satın almak zorunda kalıyoruz."

Çılgın Türkler 4 kıtada yatırım yapıyor

YURTDIŞINDA yatırım yapan yan sanayi firmalarına her geçen gün bir yenisi ekleniyor. Yurtdışı yatırımlar konusunda en atak firmalardan biri Aktaş Grup. Brezilya, Çin, Bulgaristan'da fabrikaları bulunan Aktaş, Rusya'da da yatırım yapıyor. Bunun dışında Farplas'ın Hindistan, Teklak Kauçuk'un Bulgaristan, İnci Akü'nün Ukrayna, Tırsan Kardan'ın Rusya'da yatırımları var. Türkiye dışında Bulgaristan'da üretim yapan Standard Profil, Güney Afrika ve Çin'de yatırım yapıyor. Orhan Holding'in de Türkiye, ABD, Meksika, İngiltere, İspanya, Slovakya, Fransa, Romanya, Macaristan ve Güney Kore'de yatırımları var.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.