Pazar 13.02.2011

3 milyar $'lık palyaçolar İstanbul'da

Bugüne kadar 7 milyar dolarlık bilet satan ve yatırımcıların 3 milyar dolar değer biçtiği Cirque du Soleil, 17 TIR'la yola çıktı. Biletleri şimdiden biten grubun Türkiye'de 18 günde 7.5 milyon dolarlık ekonomi yaratması bekleniyor

Bakmayın palyaço dediğime. Aslında yaptıkları iş akrobasi, dans, tiyatroyu birleştiren nefes kesen bir performans. Onları ilk kez ağustostaki Dünya Basketbol Şampiyonası'nın açılışında İstanbul Sinan Erdem Spor Salonu'nda gördük. Birkaç genç sahadaki dünya yıldızlarıyla dalga geçercesine havada taklalar, parendeler atıp basketbol topunu 3 metre 5 santim yüksekliğindeki çemberden geçiriyordu... 5-6 dakikalık şovdan sonra binlerce seyircinin alkışlarıyla sahadan çekildiler ve Türk Milli Takımı'nın dünya ikinciliğiyle spor tarihimize altın harflerle yazıldığı şampiyona başladı... O gün yaptıkları şova seyircinin gösterdiği ilgi dikkat çekmiş olacak ki dünyanın en pahalı sahne gösterisi Cirque du Soleil (CDS) bu kez 100 kişilik ekibiyle 2.5 saat sahnede kalmak için geliyor Türkiye'ye. Üstelik 19 Şubat-4 Mart arasında 50 bin kişinin izleyeceği tam 18 gösteri düzenleyecek.

YILLIK GELİRLERİ 700 MİLYON $

Laf aramızda bu 'milyarlık palyaçoları'n şovlarına Akbank sponsor olmuş. Bilet fiyatları satın alınabilecek düzeylere çekilmiş. Yurtdışı fiyatları olsaydı bu kadar bilet satılması zor görünüyordu. Sanata yine parayı soktum ama işin maddi tarafından girmişken birkaç rakamsal bilgi daha vereyim. 1980'li yıllarda kurumuş CDS. Adı sizi yanıltmasın bildiğiniz bir sirk değil. Dünya çapında yaklaşık 4 bin çalışanı var. Bugün dünyanın dört bir yanında 270'in üzerinde şehirde en az 20 farklı gösteri yapıyorlar. Ülkemizde gerçekleştirecekleri Saltimbanco gösterisi, halen sahnelenen şovlar arasında en köklüsü. Ama ekibin tüm gösterileri öylesine popüler olmuş ki adeta para basıyor. Şovlardan yılda 700 milyon dolar gelir sağlıyorlar.

GEÇEN YIL 15 MİLYON KİŞİ İZLEDİ

CDS'in değeri ise 3 milyar doları buluyor. 2008'de hisselerinin yüzde 20'si 600 milyon dolara satıldı. Geçen yıl 15 milyonun üzerinde izleyici çeken topluluk, bugüne kadar toplam 7 milyar dolarlık bilet sattı. Bu rakamlar, Cirque du Soleil'in sadece yetenekli bir ekibin 'ilginç' gösterisinden ibaret olmadığını, eğlence dünyasında yeni bir dönemeç başlattığını da gösteriyor.
Çağdaş sirk kavramının öncüsü
Bugünlerde sponsorluk deyince akla hemen spor ve futbol geliyor. Ama bu kısırlığın dışına çıkan kurumlarımız da var. Kuşkusuz Akbank da bunların başında. Bugüne kadar Salvador Dali, Picasso, Rodin gibi dünyaca ünlü ressam ve heykeltıraşları sergilerini Türkiye'ye getiren, 20 yıldır tutkunlarını peşinden sürükleyen caz festivali ve daha nicelerine imzasını atan banka, bu kez şov dünyasının en popüler gösteri topluluğuyla karşımızda. Akbank Genel Müdür Vekili Hakan Binbaşgil'e "CDS'i getirmek nereden aklınıza geldi?" diye sorunca 15 yıl önce seyredip bir daha unutamadığını söylüyor. Tabii CDS'de Binbaşgil'in kişisel beğenisi bir yana Akbank'ın kurumsal kimliğinin etkisi başrol oyuncusu. Anlatıyor Binbaşgil: "Öncelikle mümkün olduğunca çağdaş, modern, günümüz değerlerini yansıtan, yenilikçi faaliyetlere ağırlık veriyoruz. Bu bizim bankacılık anlayışımızla da paralel. Cirque du Soleil, adında sirk sözcüğü de olsa, aslında tüm eğlence dünyası açısından yeni bir anlayışı temsil ediyor." 'Yeni Sirk' ya da 'Çağdaş Sirk' kavramlarının öncüsü oldukları için de CDS'yi desteklediklerinin altını çiziyor. Akbank olarak gösteriyi izlemek isteyen müşterilerine de avantajlı ödeme imkanları hazırlamışlar.
7.5 milyon dolarlık ekonomi yaratacak
Cirque du Soleil'i Türkiye'ye getiren Pozitif Organizasyon Yönetim Kurulu Başkanı Cem Yegül, 18 gösteriyi 50 binin üzerinde seyircinin izleyeceğini ve bunun da yaklaşık olarak 7.5 milyon dolarlık bütçe yaratacağını öngörüyor. İstanbul'daki gösterileri fiyatları 55.50 TL ile 163.50 TL arasında değişen 5 kategoriye ayrılmış. Ve daha şimdiden biletlerin tamamına yakını satılmış. Türkiye'den sonra turnelerine devam edecekleri ülke olan Avustralya'da ise bilet fiyatları şehirden şehire farklılık gösteriyor ama ortalama olarak 69 ila 149 dolar arasında 4 kategoriden bilet alınabiliyor. Yegül sponsorlukların bu tarz organizasyonlarda büyük önem taşıdığının da altını çiziyor: "Sponsorlar sayesinde sadece bilet geliriyle karşılanamayacak büyüklükteki gösterileri Türkiye'deki seyirci ile buluşturma şansını elde ediyoruz."
17 TIR ekipman geldi
50 kişinin sahne alacağı Saltimbanco gösterisi için teknik ekiple birlikte toplam 100 kişi 17 TIR'la geldi. Abdi İpekçi Spor Salonu'na özel bir sahne düzeni kurulacak. Sanatçılar gösteri sırasında birkaç kez kostüm değiştiriyor. Sahne arkasındaki alanın yarısını kaplayan büyük bir gardırop ve terzi odası hazırlanacak. İki buçuk saat sahnede kalacak olan akrobatların hepsine özel bir makyaj uygulanıyor. Öyle ki her akrobatın makyajının nasıl uygulanacağını gösteren özel bir direktif kitabı bulunuyor.
Saltimbanco'yu 12 milyon kişi seyretti
78 kişi ile kurulan sirkte, bugün 40 farklı ülkeden, 25 ayrı dili konuşan 4 bin çalışan bulunuyor. Dünyanın farklı yerlerinde farklı gösteriler düzenliyorlar. Ülkemize ise Saltimbanco gösterisiyle geliyorlar. 21 farklı ülkenin 50 performans sanatçısından oluşan kadrosuyla sahnelenen Saltimbanco, bugüne dek tüm dünyada 200'den fazla şehirde 5 bin 500'ün üzerinde gösterime çıkmış. Gösteri bugüne kadar 12 milyonu aşkın sanatsever tarafından izlenmiş.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.