Cuma 11.03.2011
Son Güncelleme: Cuma 11.03.2011

Çikolatanda GDO yoksa etikete niye yazmıyorsun

Tarım Bakanlığı'nın GDO yönetmeliği net: GDO'suz üretim yapan şirketler bunu açıkça etiketlerinin üzerine koyabiliyor. Etiketlerinin üzerine "GDO yoktur" yazmayan firmaların ürünlerinde ise mutlaka GDO bulunuyor

Türkiye'nin gündemine "GDO'lu çikolata kimin?" sorusuyla oturan tartışmalar her gün yeni bir boyut kazanıyor. Türkiye'nin dev firmalarından konuya ilişkin çıt çıkmazken, GDO'suz üretim yapan firmalar tavırlarını ortaya koymaya başladı. Konya Şeker, Uludağ İçecek ve Sagra'nın üreticisi Sanset Gıda gibi firmalar ürünlerinin ambalajlarına "GDO yoktur" ibaresini koymaya hazırlanıyor. GDO Yönetmeliğinde yapılan son düzenlemeler de GDO'suz üretim yapan firmaların önünü açtı. Eylül 2009'da çıkan ilk yönetmelikte GDO'suz üretim yapan firmaların "GDO yoktur" şeklinde yazmasına izin vermeyen madde yeni yönetmelikte yer almadı. 13 Ağustos 2010'da Resmi Gazete'de yayınlanan GDO Yönetmeliğine göre artık ürün etiketlerinde GDO'suz olduğu vurgulanabiliyor. Ancak çikolata- bisküvi üreten dev firmalar kamuoyunun gündeminde olmasına rağmen ürünlerinin üzerine "GDO yoktur" ibaresini yazmıyor. Bu da söz konusu dev firmaların ürünlerinin içinde GDO olduğunun kanıtı olarak gösteriliyor.

BU FİRMALAR GDO'SUZ

Sektörde GDO'lu üretim yapanların yanı sıra GDO'suz üretim gerçekleştirenler de var. GDO'suz üretim yapan bu şirketler de birbiri ardına tavırlarını belli etmeye başladı. Konya Şeker'e ait Torku, Uludağ Gazoz ve Tadelle markasının da sahibi olan Sanset Gıda bu konuda kamuoyu hassasiyetini göz önüne alarak ürünlerin ambalajlarına 'GDO yoktur' ibaresi yazacak. Böylece diğer firmalardan ayrışarak GDO'suz üretim yaptıklarını gösterecekler.

KAMPANYAYA HAZIRLIK

Buna karşın son yönetmelik çıkmadan önce "GDO yoktur" ibaresini ürün etiketlerine yazan şirketler bu konuda kafalarının da karışık olduğunu belirtiyor. Nedeniyse bir biriyle çelişen düzenleme ve uygulamalar Sanset Gıda bu işin öncülerinden biri olmuştu. Sanset, 2009 sonunda soya lesitin kullanılan ürünlerinin etiketlerine 'genetiği değiştirilmemiş lesitin kullanılmıştır' ibaresi yazmaya başladı. Ancak bir süre sonra şirket, yönetmelikteki kargaşa nedeniyle bu ibareyi kaldırmak zorunda kaldı. Sunset Pazarlama Müdürü Süleyman Güçlü, tüketicinin de bu yönde talebi olduğunu söylüyor. Şirketin yeniden GDO'suzdur ibaresi konulması için çalışma başlattığını açıklayan Güçlü, uygulamaya önümüzdeki aylarda başlanacağı bilgisini veriyor.
'GDO yok' diyenin satışı artacak
İstanbul'da faaliyet gösteren Orvital Organik Gıda ürünleri de 'Orvital tavukları GDO içermeyen, tamamen doğal yemlerde beslenir' ibaresi koydu. Şirketin sahibi Muharrem Doğan, 'Ürünlerimizde GDO yoktur' ibaresini koymamızın ardından satışlarımız büyük ölçüde arttı. Bilinçli tüketici bunu görmek istiyor" diyor.
Konya Şeker 'yok' dedi ceza aldı
Konya Şeker'i de bünyesinde bulunduran Anadolu Birlik Holding, ürünlerinde GDO yoktur ibaresi kullandığı için Tarım Bakanlığı tarafından uyarı cezası almıştı. Bu kararı yargıya taşıdıklarını ifade eden firma yetkilileri şu açıklamayı yapıyor: "Ürünlerimizde yüzde 100 doğal pancar şekeri kullandığımızı ve yine ürünlerimizin hiçbir şekilde GDO (Genetiği Değiştirilmiş Organizma) içermediğini belirttik. Ancak Tarım İl Müdürlüğü bize 'bu ibareyi kaldırın' dedi. Daha sonra da Tüketici Haklarının Korunması Genel Müdürlüğü'nden 30 Eylül 2010 tarihli bir yazı elimize ulaştı. Bu yazıda da haksız rekabete neden olduğu gerekçesiyle GDO içermez ibaresini kaldırmamız isteniyor. Bu arada 26 Eylül'de GDO Yönetmeliği yürürlüğe girdi. Bu yönetmeliğe göre ürünlerimizde GDO yoktur ibaresi yazabiliyoruz. Biz de konuyu mahkemeye götürdük."
Uludağ, 5 milyon TL fark ödüyor
Türkiye'nin en köklü firmalarından Uludağ İçecek'in GDO konusunda yıllardır mücadele verdiğini söyleyen Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Kızıl, bu nedenle ekstra maliyete girdiklerini de belirterek şunları söylüyor: "Früktozun sağlık sorunlarına neden olması nedeniyle bu ürünü kullanmıyoruz. Uludağ içecek sadece yerli üretim olan GDO'suz şeker pancarı kullanıyor, Uludağ için bize bu durumun yıllık maliyeti 5 milyon TL. Ama halk sağlığı bizim için daha önemli. Ayrıca biz bu farkımızı yakın zamanda reklam kampanyaları ile de duyurmayı planlıyoruz."
METİN CAN - SEVDA YÜZBAŞIOĞLU

7 Mart Pazartesi
HANGİ ÇİKOLATADA GDO VAR?

8 Mart Salı
GDO'LU ÇİKOLATA SKANDALI BÜYÜYOR
!

9 Mart Çarşamba
GDO ÜNLÜ FİRMALARA BULAŞMIŞ
10 Mart Perşembe
GDO'LU ÇİKOLATA HANGİSİ?

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.