Cumartesi 02.04.2011
Son Güncelleme: Cumartesi 02.04.2011

1 milyarlık çitliyoruz

2.5 milyar dolarlık tüketimle kuruyemişte dünya lideri olan Türkiye'de vatandaş, geçen yıl 1 milyar liralık ay çekirdeği çitledi

Türkiye'deki kuruyemiş sektörü için 2010'un çok verimli bir büyüme yılı olduğu söylenebilir. Son yıllarda tüketicilerin sağlıklı beslenme konusunda bilinçlenmesi ve bu doğrultuda ambalajlı kuruyemişe yönelmesi, markalı kuruyemiş sektörünün hızlı bir büyüme trendine girmesine sebep oldu. Buna bağlı olarak, sektörde rekabet ortamı doğdu. 2010'da tüm kuruyemiş ürünlerinin tüketimi 1 milyar 750 milyon dolardan 2.5 milyar dolara çıktı. Bu yüzde 30 büyüme diğer yıllarda yüzde 6 ila 10 arasındaydı. Ay çekirdeği tek başına 1 milyar liralık bir pazar payına sahip. Türkiye, dünyada en fazla kuruyemiş tüketen ülke. Bir kişinin bir yılda tükettiği miktar ortalama 4 kilo. Lübnan'da ise bu miktar 1.5 kilo. İran'da da çok tüketiliyor. Yunanistan'da ise 900 gram.
18 ÜLKEYE İHRACAT

2008'de kurulan ve kısa sürede kuruyemiş sektörünün öncü firmalarından biri haline gelen Peyman, 50 yıllık birikimi ile Türkiye'de hiç yapılmayanı yaptı ve çekirdeği 6 farklı çeşidiyle satışa sundu. Firma yurtiçinde olduğu gibi yurtdışında da hedef kitlesini genişleterek büyüyor. Peyman'ın halen ihracat yaptığı 18 ülke bulunuyor. İhracatın ilk başladığı dönemlerde ağırlıkta olan Balkan Ülkeleri arasında Kosova öne çıkıyor. Yeni pazarlar arasında, Irak ve Suriye var. Rusya'da iki bölgeye ihracat yapan Peyman'ın 10 milyon doların üzerinde ihracat hacmi bulunuyor. Peyman'ın CEO'su Ayhan Güneş sektördeki son gelişmeleri anlattı.
Neden kuruyemişe yatırım yaptınız?
Herkesin gözünün önünde olan ancak kimsenin aklına gelmeyecek bir şey yaptık. Zorluklardan dolayı ülke genelinde marka oluşabilecek yapı oluşmamış. Küçük geleneksel firmalarla var olmaya çalışıyorlar. Biz ulusal çapta marka oluşturmak için bir araya geldik. Çok büyük bir sektör olmasına rağmen pazarın küçük bir kısmı markalı. Yüzde 85'i açık pazar.
Yurtdışında büyümenizi anlatır mısınız?
Şu an en hızlı büyüdüğümüz ülke Irak. Balkan ülkelerinde operasyonlar yapıyoruz. Kosova, Romanya'da... Rusya'ya ihracatımız var. Amerika New York'ta ve Güney Afrika'da bir operasyonumuz var. Almanya'da yeni başladık. Şu an 18 ülkeye ihracat yapıyoruz. İhracat bedelimiz 10 milyon dolar. Önümüzdeki 3 yıl içinde ihracatımızı 50 milyon dolara götürme hedefimiz var. Bunda daha büyük potansiyelimiz olduğunu da düşünüyoruz.

Irak şaşırttı mı?
Evet. Irak'a 1 sene önce giriş yaptık. Tako ile distribütörümüz bundan 2 katı fazlasını istiyor. Biz tüm kapasite çalışıyoruz. Kapasite artırmak için çalışmalar yaptık. Irak'a yetişemiyoruz. Bizi yatırıma yöneltti. Yılsonu ek fabrika açıyoruz. Yeni üretim alanları ile ilgili yatırımı da büyütüyoruz. Yeni hatlarla birlikte yatırım 50 milyon euroya çıkıyor.

Son bir yıldaki büyümenizi değerlendirir misiniz?
600 milyon lira markalı kuruyemiş pazarı yüzde 30 büyüdü. Biz piyasada yüzde 48 büyüdük. Biz aslında sektöre yaptığımız yatırımlarla diğer firmaları da hareketlendirdik. Piyasayı hareketlendirdik. Ondan önce sektörün büyümesi yüzde 6-10 arasındaydı.

Ekmekten sonra en çok tüketilen ürün

Ayçekirdeği, Türk halkının en çok sevdiği tuzlu atıştırmalık olarak ön plana çıkıyor. 2.5 milyar dolarlık kuruyemiş sektörü içinde ayçekirdeği, tonaj ve ciro açısından 1 milyar liralık bir hacimle en büyük paya sahip .Ülkemizde yılda 120 bin ton ayçekirdeği hasadı yapılıyor. Ekmekten sonra ülkemizde en çok tüketilen ikinci ürün.

100 milyon dolar ciro

Peyman yıllık 15 bin ton üretim kapasitesine sahip. Yeni yatırımlarla birlikte, 2011 yılında üretim kapasitesinin yüzde 50 artırılması hedefleniyor. 2010 yılında yüzde 48'lik büyüme oranıyla 100 milyon dolar ciro elde eden Peyman, 2011 yılında marka yatırımları ve ihracat hedefleri doğrultusunda, Türkiye'nin hızlı tüketim pazarında öncü markalardan biri olmayı hedefliyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.