Cumartesi 13.08.2011

Cari açığa Hintli yatırımcı

Yatırım Ajansı Başkanı Aycı ile '25-30 milyar dolarlık sohbet' yaptık! Aycı ithalatı indirecek ürün üretenleri yatırıma çağırdıklarını, Hintli bir üreticiyi ikna ettiklerini bir Japon firmayla da sonuca yakın olduklarını anlattı

İlker Aycı, yılbaşında Başbakanlık Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı'nın başkanlığına sessiz sedasız atandı. 1994-1998 arasında İstanbul Büyükşehir Belediyesi başkanlığı döneminde Recep Tayyip Erdoğan'la çalıştığını söyleyen Aycı, kendi deyimiyle Başbakan'ın tedrisatından geçmiş. Başbakan Erdoğan'ın önüne koyduğu hedeflerin çok agresif olduğunu ancak bunu bilerek göreve geldiğini belirten Aycı, "Sekiz yılda Türkiye 94.5 milyar dolar yabancı yatırım çekti. Başbakan 'bunları aş' diyor. Hedefe yönelik sorular soruyor ve gerçekten 'terletiyor'" dedi. Önceki gün iftarda bir araya geldiğimiz Aycı ve başdanışman Hasan Pehlivan'la hedefleri yeni yatırımları konuştuk. Hedef rakamlar var mı sorularına Aycı'nın yanıtı "2012-2013'te iyi şeyler olacak" şeklinde kapalı cevaptı. Bir rakam istedik ama gecenin sonunda "Bugün burada 25-30 milyar dolarlık sohbet yaptık" demekle yetindi. Aycı ve ekibini 'terletecek' hedeflere karşılık Ajans bir strateji değişikliği yapmış. Artık ülke değil Türkiye'nin en çok konuşulan verisi olan ithalat ve cari açığı azaltacak yatırımları Türkiye'ye çekmek. Zaten Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan girdi tedarik stratejisi (GİTES) olarak açıklamıştı. GİTES; en çok cari açık verilen otomotiv, kimya, madencilik gibi sektörlerin alt kollarında ithalatı Türkiye'de üretimle ikame etmeye dayanıyor. Tanıtım Ajansı da GİTES hedefleriyle uyumlu olarak bu sektörlerdeki yatırımcılara gidiyor. Aycı görüştükleri CEO'lara "Yeni adres Türkiye, buraya gel" dediklerini yaklaşımın şimdilik olumlu olduğunu anlattı. İşte bu noktada isim vermese de Hintli bir yatırımcının 500 milyon doların biraz altında yatırım için hazırlıklarını tamamladığını belirten Aycı, "Yatırım geldiğinde Türkiye tamamen ithal ettiği ürünü üretir hale gelecek" dedi. İthalatı kesecek benzer bir yatırımcı da Japonya'danmış. Başdanışman Pehlivan, "İsim yok ama o da yatırıma yakın" diyor. Aycı'yı Hintli yatırım kadar heyecanlandıran bir başka yatırım ise Almanya'dan. Almanların BMW, Mercedes gibi ünlü otomobil markalarına motor dizaynı yapan firmanın küçük bir Ar-Ge ekibiyle ofis açacağını belirten Aycı "Basın duyurusu haftaya yapılır. Ama ofis eğer Türkiye'de bir firmadan sipariş alırsa küçük yatırımın etkisi büyük olabilir" dedi.

Sorun yaratmıyor

Geçmişte futbol oynayan Aycı'nın konuşmasında verdiği örnekler de futboldan. Türkiye'nin henüz sorun yaratmamış ancak sürekli tartışılan cari açık sıkıntısını anlatırken "Türkiye daha maça çıkmamış ama biri 'sizin sağ bekiniz çok kötü' deyip duruyor" örneğini veriyor. Ya da bölgede rakipler kimler diye sorulduğunda "Futbolda klasik tabir var ya 'en büyük rakip kendimiziz' işte cari açık ve diğer konularda da böyle. İçeridekiler daha fazla eleştiriyor" diyebiliyor.

Siyaseti soran yok

Yatırımcıların Türkiye'de merak ettikleri konuları Hasan Pehlivan ise şöyle yanıtlıyor: "İlk, iç pazar soruluyor. Ardından nerelere ihraç edebilirim sorusu geliyor. İkinci olarak maliyetler... Emek yoğun sektörse işgücü, enerji yoğunsa enerji, lojistik ise liman ve yolları soruyor. Ancak 6 aydır görevdeyiz bir kere bile siyasetle ilgili soru sorulduğunu hatırlamıyorum."

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.