Perşembe 08.09.2011 00:00
Son Güncelleme: Perşembe 08.09.2011 15:29

İsrail ekonomisinde Türkiye korkusu

İsrail ekonomisi, tarihinin en büyük mali krizini yaşarken Tel Aviv borsası ciddi düşüşler kaydetti.

İngiltere'de bulunan "Chatham House" düşünce kuruluşunun Türkiye analisti Fadi Hakura, Türkiye ile İsrail'in iş ve ticaret ilişkilerini şu anda siyasi gerginlikten ayrı tutmaya çalıştığını ancak mevcut gerginlik devam ederse bunu yapmanın zorlaşacağını söyledi.
Hakura, Türkiye-İsrail diplomatik ilişkilerindeki krizin iki ülkenin ticari ve ekonomik ilişkilerine yansıması konusunda soruları yanıtladı.
Türkiye ile İsrail arasında Birleşmiş Milletler'in Mavi Marmara raporunun açıklanmasının ardından artan siyasi gerginliğin, ticari ve ekonomik ilişkileri genel anlamda etkilemediğini kaydeden Hakura, ancak bazı şeylerin yaşandığına dikkati çekti. Hakura, şöyle konuştu:
"Örneğin, şu anda Türkiye'ye daha az sayıda İsrailli turist geliyor. Özellikle İsrail'de inşaat sektöründe çalışan bazı Türk işçilerinin ülkede çalışma izni almakta zorlandıklarını görüyoruz. Ayrıca son olarak, İstanbul'da bazı İsrailli turistler havaalanında güvenlik önlemleriyle karşılaştı. Aynı şekilde Türk turistler de Tel Aviv havaalanında benzer güvenlik önlemlerine tabi tutuldu."
Türkiye ile İsrail arasındaki siyasi gerginlik devam ederse, karşılıklı ticarete ciddi etkileri olacağını vurgulayan Hakura, şu anda her iki ülkenin de iş ve ticaret ilişkilerini siyasi gerginlikten ayrı tutmaya çalıştığını ifade etti. Hakura, ancak mevcut gerginlikler devam ederse, bunu yapmanın zorlaşacağını kaydetti.
"TÜRKİYE VE İSRAİL'İN EKONOMİLERİ BİRBİRLERİNİ TAMAMLAYICI"

Fadi Hakura, Türkiye ve İsrail'in Ortadoğu ve Kuzey Afrika'da en gelişmiş ekonomiye sahip ülkeler arasında yer aldığını belirterek, "Tabii ki Türkiye'nin ekonomisi İsrail'inkinden büyük. İsrail'e göre Türkiye'nin nüfusu ve genç nüfusu daha fazla" dedi.
İsrail Merkez Bankası Başkanı Stanley Fischer'ın kastettiğinin de bu olduğunu belirten Hakura, Fischer'ın İsrail'in bölgede büyük ve gelişmiş bir pazarı kaybedeceğini söylediğini kaydetti. Fischer, Türkiye ile ticari ilişkilerin olmamasının, İsrail için pahalıya mal olacağını söylemişti.
Türkiye'nin ekonomisinin 2001'deki krizden bu yana çok büyüdüğüne, son 10 yılda kişi başına düşen gelirin üç katına çıktığına dikkati çeken Hakura, "Dolayısıyla İsrail'e göre, Türk ekonomisi çok daha hareketli" dedi.
Türkiye ile İsrail ekonomilerinin birbirini tamamladığını söyleyen Hakura, iki ülkenin birbirine teknolojik ürünler, çimento, kimyasal ürünler gibi birçok şey sattığını kaydetti.
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın Mısır ziyaretinin ardından Gazze'ye geçme olasılığı konusunda ise Hakura, Mısır'ın bu ziyarete ilişkin güvenlik ve yasal konulardan dolayı çeşitli endişeleri olduğunu kaydetti. ABD'nin de Erdoğan'ın olası Gazze ziyaretine karşı çıktığını belirten Fadi Hakura, bu ziyarete ilişkin henüz bir karar verilmediğini, Erdoğan Mısır'dayken bir karar verileceğini ifade etti.
Hakura ayrıca, Türkiye ile İsrail arasındaki kötü ilişkilerin, Türkiye ile Filistin arasındaki ticari ilişkileri de etkileyeceğini sözlerine ekledi.
Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan bu hafta başında yaptığı açıklamada, Filistin'e yapılan ihracatın İsrail üzerinden geçtiğini, Türkiye'nin İsrail ile ticareti değerlendirilirken bunun da dikkate alınması gerektiğini söylemişti.
Çağlayan dün ise, İsrail'den Türkiye'nin ticaret başmüşavirini geri çektiklerini açıklamış ancak ticari ilişkilerde kesintinin söz konusu olmadığını ifade etmişti.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.