Salı 13.09.2011
Son Güncelleme: Salı 13.09.2011

Türkiye yine şampiyon yüzde 8.8

İlk çeyrekte yüzde 11.6 ile dünyada büyüme rekoru kıran Türkiye, ikinci çeyrekte de yüzde 8.8 ile bu kez Çin'den sonra ikinci oldu. Beklentilerin 2 puan üzerinde gelen büyüme rakamı ile Türkiye 1.2 trilyon liralık büyüklüğe ulaştı

Türkiye ekonomi ikinci çeyrekte de beklentileri aşan büyümesiyle dünyanın en hızlı ekonomisi olma konusunda Çin'le yarışıyor. İlk çeyrekteki yüzde 11'lik (dün yüzde 11.6 olarak revize edildi) büyümesiyle dünya şampiyonu olan Türkiye, ikinci çeyrekte yüzde 8.8'lik oranla bu kez yüzde 9.5 büyüyen Çin'in arkasında kaldı. Ancak oran Avrupa'da büyümenin açık ara zirvesinde olduğumuzu söylüyor. Türkiye'ye en yakın büyümeyi yakalayan Estonya (yüzde 8.4) ise 20 milyar dolarlık büyüklüğüyle Türkiye'nin 40'da biri. Büyümede beklentiler yüzde 6-6.5 aralığındaydı. Ancak tahminlerden2 puan yukarıda geldi. Bu yılın ikinci yarısında beklenen belirgin yavaşlamaya karşın 2011'de büyümenin yüzde 7'leri yakalanabileceğini gösteriyor.

KİŞİ BAŞI GELİR 10 BİN 678 $

Türkiye İstatistik Enstitüsü (TÜİK) ikinci çeyreğe ilişkin gayrisafi yurtiçi hasıla (GSYH) rakamlarını açıkladı. Verilere göre Türkiye söz konusu dönemde yüzde 8.8 büyüyerek yıllık bazda tarihinde ilk kez 1.2 trilyon liralık bir düzeyi yakaladı. Döviz cinsinden milli gelir 787 milyar dolarla rekor kırdı. Kişi başına milli gelir de 10 bin 678 dolarla tarihi zirvesinde. GSYH'nin detaylarına bakıldığında; üretim cephesinin sürükleyicileri; sanayi ve hizmetler oldu. İkinci çeyrekte imalat sanayinde yüzde 8, hizmetler yani toptan ve perakende ticarette yüzde 13 büyüme yakalandı. İnşaattaki yüzde 13.2'lik büyüme de eklendiğinde milli gelirin üretim cephesindeki kaynakları özetlenmiş oluyor.

YATIRIMLAR HIZ KESMEDİ

Büyümenin harcamalar cephesinde ise lokomotif yatırım ve vatandaşın harcamaları. Milli gelirin yüzde 70'ini oluşturan tüketim harcamaları ikinci çeyrekte yüzde 9.2 ölçüldü. İlk çeyrekte tüketimdeki büyüme yüzde 12.4 artmıştı. Bir önceki çeyreğe göre bir miktar gerileme zaten bekleniyordu. Zira Merkez Bankası son enflasyon raporunda, beyaz eşya ve otomotiv satışındaki yavaşlamanın ikinci çeyrek tüketim harcamalarının büyümeye vediği katkıyı azaltacağını açıklamıştı. Bu nedenle yüzde 9.2'lik harcama artışı sürpriz olmadı. Hatta tahminlerin bile üzerinde gerçekleşti. Özel sektör harcamalarındaki yüzde 33.5'lik artışı da büyümenin beklentilerin üzerinde çıkmasında önemli rol oynadı. Cari açığı da yükselten en önemli unsur olan dış ticaretteki yüksek açık büyümeyi düşüren unsurdu. İthalat yüzünden dış ticaretin büyümeye katkısı 5.5 puan kadar eksi oldu.
IMF tahmininin üzerinde büyürüz
Bilim , Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün, Türkiye ekonomisinin yüzde 8.8'lik ikinci çeyrek büyüme rakamının tahminlerin üzerinde olduğunu belirterek, "Bizim beklentimiz önümüzdeki süreçte 3. çeyrekte ve 4. çeyrekteki rakamlarla birlikte Türkiye'nin 2011 yılında da ortalama yüzde 7 civarında bir büyüme rakamını yakalamış olmasıdır. Bugünkü rakam, böyle bir noktayı yakalayacağımızın en kuvvetli işaretlerinden bir tanesi oldu" dedi. Bakan Ergün, mevcut yüksek büyüme potansiyeline rağmen orta vadede IMF'nin 2012 için Türkiye'nin büyüme tahmini olan yüzde 2.5'in de aşılacağını açıkladı. Ergün Türkiye ve dünya ekonomisinde yeni dinamiklerin ortaya çıktığını da belirtti.
EKONOMİ BAKANI ZAFER ÇAĞLAYAN:
Son 10 yılın üzerindeyiz

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, 2011'de Türkiye'nin yüzde 7-8 arasında büyüyeceğini öngörüyor. Kalan 6 ayda ortalama yüzde 4 kadar büyüme olması halinde bile yüzde 7-8'in yakalanacağını ifade eden Çağlayan, "Bütün ülkelerin büyümeleri geriler ve ikinci resesyon ihtimalinden söz edilirken Türkiye parlak performansı ile dünyadan ayrışmakta dedi.
TİM BAŞKANI MEHMET BÜYÜKEKŞİ:
Türkiye için tarihi fırsat

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, Türkiye'nin yüksek büyüme hızı ile gerçek anlamda ayrışarak tarihi bir fırsat yakaladığını belirtti. Büyükekşi, yaptığı yazılı açıklamada, "İhracatın ikinci çeyrekte yüzde 19 artması, ihracatçıların Türkiye'nin büyümesine verdiği katkıyı çok net bir şekilde göstermektedir" dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.