Giriş Tarihi: 24.9.2011 10:52 Son Güncelleme: 24.9.2011 10:53

Türk iş adamları fırsat peşinde

Son zamanlarda yaşadıkları ekonomik sıkıntılar nedeniyle zor duruma düşen İtalya ve Yunanistan'daki patronlardan bazıları şirketlerini birbiri ardına kapatır veya satarken, Türk iş adamları özellikle İtalya'da ''kelepir şirket'' takibine başladı.

Bazı iş çevreleri duruma temkinli yaklaşsa da bazıları hem ürün gamını tamamlamak hem de Avrupa pazarına girmek için fırsatların iyi değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyor.
Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) Başkanı Ömer Cihad Vardan konuya ilişkin, dünya ekonomisinde gelinen durumun sadece Yunanistan veya İtalya'yı değil, diğer bir çok ülkeyi de etkilediğini söyledi.
Aynı şekilde ekonomilerinde dramatik düşüş yaşayan çok sayıda ülke olduğuna işaret eden Vardan, MÜSİAD olarak 5-6 yıldır Türkiye'nin batısındaki ülkelerde, özellikle Almanya'da jenerasyon değişiminden dolayı firmaların el değiştirmek durumunda kalacağını söylediklerini anımsattı.
Bu durumun da Türkiye gibi gelişen ekonomiler için markaların ve tecrübelerin satın alınmasında fırsat oluşturacağını ifade eden Vardan, şunları kaydetti:

''Dünya ekonomisinde yaşanan gelişmeler, bizim bu düşüncemize vesile olan sonuçları hızlandırdı. Çünkü jenerasyon olarak kendilerini yenileyemeyenlerin firmalarını devretme isteği arttı ve buna bir de ekonomik olarak girdaptan kurtulamayanlar eklenince oldukça önemli sayıda firma işten çekilmeyi düşünmek durumunda kaldı. Tüm bunlar, imkanları olanlar için önemli fırsatlar oluşturuyor. İşlerini geliştirmek, daha geniş coğrafyalara yayılmak, tecrübelerini artırmak ve belki de piyasadaki rakiplerini ortadan kaldırmak isteyenler, bu fırsatları değerlendirmek istiyor. Kaldı ki işleri tehlikeye düşmüş veya şalter indirmeyi kafalarına koymuş olanların, ilgili ülkelerdeki ekonomik kriz de düşünüldüğünde yardım almadan tekrar ayağa kalkmaları oldukça zor görünüyor.''
Söz konusu ülkelerde şirket satın alımı yapacak iş adamlarına tavsiyelerde de bulunan Vardan, öncelikle fırsatları iyi değerlendirecek kalifiye bir ekip oluşturmanın önemini vurguladı.
Bu ekibin ciddi çalışmaları sonrasında ortaya çıkacak tablo üzerine hareket tarzlarının belirlenmesi gerektiğini belirten Vardan, fırsatı kazanca dönüştürecek bir sistem altyapısı kurmanın ve ilgili ülkedeki kural ve kanunları araştırmanın da çok önemli olduğunu söyledi.
''GELİŞMELER TAKİP EDİLİYOR''

Türkiye İşadamları ve Sanayiciler Konfederasyonu (TUSKON) Yönetim Kurulu Başkanı Rızanur Meral de İtalya ve Yunanistan'da şirketlerin ciddi değer kayıplarına uğradığını, ancak piyasada söylenenler gibi yüzde 80'lere varan değer düşüklüğünün söz konusu olmadığını ifade etti.
En çok değer yitirenlerin başında finans kuruluşlarının geldiğine değinen Meral, ''Her iki ülkede de ekonomik daralmadan ötürü zor durumda kalan şirketler var ve bir kısmı satışa çıkmış durumda. Ancak ortada devasa fırsat diyebileceğimiz bir durum mevcut değil'' dedi.
Meral, 2008 yılında yaşanan küresel ekonomik krizden bu yana özellikle İtalya'da bir çok ''moda devinin'' aracı hukuk büroları veya danışmanlık şirketleri aracılığıyla oldukça iyi fiyatlara el değiştirdiğini belirterek, ''Özellikle Çin merkezli şirketlerin bu şirketleri satın aldıklarını müşahede ettik. Bu durumun devam etmesi sürpriz olmayacaktır. Bu danışmanlık şirketlerinin, Türk şirketleriyle de temas kurduğunu biliyoruz, ancak büyük rakamlı bir alım olduğunu hiç duymadık'' diye konuştu.
Yunanistan'da ise özel şirketlerden çok, fırsatın özelleştirme kapsamına alınan devlet kuruluşlarında olduğuna dikkati çeken Meral, 2014 yılına kadar elektrik üretimi ve dağıtımı, doğalgaz dönüşüm merkezleri ve limanlar gibi pek çok kurumu özelleştirmeyi hedefleyen Yunanistan'ın, bu özelleştirmelerle 50 milyar avro gelir hedeflediğini söyledi.
Bu kuruluşların, Türk şirketlerince alınma ihtimalinin ise ülkedeki en önemli muhalefet noktalarından biri olduğuna işaret eden Meral, bu nedenle Türk şirketlerinin, bireysel bazda girişimleri olsa da olası kamuoyu tepkisine maruz kalmamak için şimdilik gelişmeleri takip ettiğini sözlerine ekledi.
''İTALYA'DA ÖNEMLİ FIRSATLAR VAR''

Orta Anadolu Makine ve Teknik Aksamları İhracatçıları Birliği ve Dalgakıran Basınçlı Hava Mak. Tic. ve San. A.Ş Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Dalgakıran da İtalya'da şirket alımı için görüşme yaptıklarını bildirdi.
KOBİ ölçeğinde kompresör üretimi yapan bir firmayı satın almak istediklerini belirten Dalgakıran, şirket satın alımı konusunda şu an İtalya'da önemli fırsatlar olduğunu söyledi. Dalgakıran, Yunanistan'da ise uygun yatırım ortamı olmadığını, bu nedenle Avrupa pazarında şu an için sadece İtalya ile ilgilendiklerini ifade etti.
Büyümenin ve ekonomik krizlerden etkilenmemenin en önemli anahtarlarından birinin de şirket satın alma olduğunu dile getiren Dalgakıran, ''Almak istediğimiz şirket, İtalya'da 30 yıldır faaliyet gösteren iyi bir firma. Önemli bir teknolojik alt yapısı ve pazar payı var. Hem de bizim ürün gamımızı tamamlayacak. Görüşmelerimizin olumlu neticeleneceğini düşünüyorum. Satın aldıktan sonra şirketin cirosunu kısa zamanda 5-6 katına çıkarabiliriz'' diye konuştu.
İtalya hükümetinin de şirket satın alımı konusunda bir zorluk çıkarmadığını ifade eden Dalgakıran, sektöründeki diğer Türk firmalarına da Avrupa'ya açılmalarını tavsiye etti.
Avrupa'da şu an satın alınabilecek binlerce şirket bulunduğunu aktaran Dalgakıran, bu şirketlerin çoğunun satın alma bedellerinin şu an için değerlerinin çok altında olduğunu sözlerine ekledi.
''DERİCİLER İÇİN TARİHİ BİR FIRSAT''

Türkiye Deri Konfeksiyoncuları Derneği Başkanı Mehmet Ali Dinç ise deri konusunda bugüne kadar Türkiye'nin en büyük rakibinin İtalya olduğunu, ancak bu durumun yavaş yavaş değişmeye başladığını bildirdi.
''Moda yaratma'' konusunda dünyada halen İtalya'nın başı çektiğini, buna karşılık son günlerde İtalyan deri firmalarının ciddi ekonomik sıkıntılar içinde olduğunu dile getiren Dinç, Çin'de de girdi maliyetlerinin artmasıyla deri sektöründeki Türk firmalarının önünün açıldığını söyledi.
Dinç, İtalya'daki dericilerin Türk firmalarıyla iş birliği yapmak istediğini belirterek, ''Büyük ölçekli firmalar olmasa da Türkiye ile İtalya arasında KOBİ ölçeğindeki firmalarla yoğun iş birliği başladı. Önümüzdeki süreçte ise bu işbirliklerinin şirket evlilikleri veya şirket satın almalarına dönüşeceğini bekliyoruz. Türk deri sektörünün yıldızı çok parlamış durumda. İtalya'da yaşanan bu sıkıntı bizim için tarihi bir fırsat. Devletimizden de bu anlamda destek bekliyoruz. Devlet bu konuda deri sektörünü desteklerse, bu alanda dünyada halen söz sahibi olan İtalya'nın gücünü kırabiliriz'' diye konuştu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.