Cuma 16.12.2011 00:00

Beyaz eşya rekora koşuyor

Son 5 yılda 5 milyon adet civarında seyreden beyaz eşya iç satış rakamları, bu yıl 6,5 milyon adede ulaşarak yeni bir rekor kıracak.

Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD) Yönetim Kurulu Başkanı Şirzat Subaşı, son 5 yılda 5 milyon adet civarında seyreden beyaz eşya iç satış rakamlarının, bu yıl 6,5 milyon adede ulaşarak yeni bir rekor kıracağını söyledi.
Subaşı, TÜRKBESD 2011 değerlendirme toplantısında, son 10 yıllık süreçte Türkiye'nin beyaz eşya sektöründe 25 milyon üretim kapasitesi ve 20 milyon üretimle çok önemli bir üretim üssü haline geldiğini, Türkiye'nin beyaz eşya sektöründe Avrupa'nın lider ülkesi olduğunu anlattı.
İhracatta 14 milyon adede ulaşan sektörün, özellikle Avrupa ülkeleri, komşu ülkeler ve Afrika gibi pazarlarla birlikte 100'ün üzerinde ülkeye üretiminin yüzde 70'ini ihraç ettiğini ifade eden Subaşı, Türkiye pazarının 90'lı yıllarda 2 milyon adet iç satış rakamına sahipken, iç piyasayı etkileyen krizlere rağmen, son 5 yılda iç satışlarının 5 milyon seviyesine ulaştığına işaret ederek, ''Son 5 yılda 5 milyon adet civarında seyreden beyaz eşya iç satış rakamları, bu yıl 6,5 milyon adede ulaşarak yeni bir rekor kıracak'' dedi.
Beyaz eşya sektörünün ihracatının 14 milyon adet olduğunu belirten Subaşı, beyaz eşya sektörünün iç pazarın yaklaşık iki buçuk katı kadar ihracat yapmasının çok olumlu olduğunu, beyaz eşya sektörünün cari fazla veren bir sektör olduğunu anlattı.
Subaşı, beyaz eşya sektörünün olası ekonomik krizlerden çok fazla ve anında etkilendiğini dile getirerek, sektörün 2001 yılındaki krizde yüzde 40 oranında küçüldüğünü, 2004-2005 yılından itibaren ise kendini hızla toparladığını belirtti.
Bu yıl sektör olarak geçen yıla göre yüzde 20 oranında büyüme yaşadıklarını belirten Subaşı, bu yıl iç pazarda ulaşacakları 6,5 milyonluk satış rakamının yeni bir rekor olduğunu kaydetti.

11 aylık dönemde ihracatta yüzde 6'lık büyüme
Subaşı, Türkiye'de üretim yapan firmaların çoğunluğunun ihracat pazarının Avrupa olduğunu belirterek, bu yılın 11 aylık döneminde alternatif ihracat pazarlarının da etkisi ile ihracatta yüzde 6'lık büyüme olduğunu söyledi.
Türkiye'nin çevresindeki siyasi gelişmeler, Avrupa ülkelerinde yaşanan ekonomik krizler ile Afrika ülkelerindeki durumların yaşandığı bir dönemde ihracatta yüzde 6 oranındaki bir artışın çok olumlu olduğunu ifade eden Subaşı, ihracattaki bu artışa sevinilmesi gerektiğini dile getirdi.
Subaşı, sektörün 2012 yılı öngörülerini de paylaşarak, bundan sonrasında sektörün iki haneli büyümesinin zor olabileceğini söyledi.
Beyaz eşya sektörü ile GSMH büyümesi arasında önemli bir korelasyon olduğunu anlatan Subaşı, Türkiye ekonomisinin 2012 yılında yüzde 4 civarında büyüyeceğinin tahmin edildiğini, böyle bir durumda sektörün de yüzde yüzde 5-6 oranında büyüyebileceğini anlattı.
Subaşı, 2012 yılında Avrupa ülkelerinin ekonomilerinde yaşanacak olumsuzluklara rağmen, sektörün alternatif pazarlara yönelmesi ile ihracatta çok önemli bir sıkıntı yaşamayacağını dile getirdi.

ARGE çalışmaları...
Türkiye'de faaliyette bulunan beyaz eşya firmalarının, ARGE konusunda önemli yatırımları bulunduğuna değinen Subaşı, ''ARGE sayesinde şirketler dünyada rekabet etme gücüne sahip olmakta ve başarı sağlamaktadır. Son 10 yılda ürünlerin enerji verimliliğinde yüzde 65'lere varan iyileştirmelere ulaşılmıştır. Beyaz Eşya sanayisi, patent başvuru sayısı ile en öne çıkan sektördür. Beyaz eşya sektörünün bir çok kategorisinde dünyada söz sahibi konuma gelen Türkiye, en az su tüketen çamaşır makinesi, en kısa sürede yıkayan ve en az su tüketen bulaşık makinesi, en az enerji tüketen buzdolabı ve kurutucu, en sessiz çalışan çamaşır makinesi, bulaşık makinesi ve fırın örnekleri ile ses getirmektedir'' diye konuştu.
Şirzat Subaşı, hanelerde kullanılmakta olan 24 milyon buzdolabının yaklaşık 14–15 milyonunun enerji verimliliği düşük ürünlerden meydana geldiğini belirterek, bu ürünlerin, tüm dünyada olduğu gibi tüketicilerin desteklenerek, daha verimli ürünlerle değiştirilmesinin, hem enerji tasarrufu sağlayacağını hem de ülkenin dışarıya bağımlı enerji kaynaklarını azaltmak adına faydalı olacağını anlattı.
Piyasaya arz edilen ürünlerin her türlü kontrolünün Piyasa Gözetim Denetim (PGD) Sistemine bırakıldığını, ancak bu sistemin şu ana kadar sağlıklı çalışmadığının bilindiğini ifade eden Subaşı, ''Dileğimiz bu sistemin süratle iyileştirilerek, PGD'nin tüketiciyi koruyacak ve haksız rekabeti engelleyecek noktaya gelmesidir. Örneğin gazlı çalışan cihazlarda (fırın ve ocaklar) AB uyum çerçevesinde Alev Emniyeti olması zorunludur; ancak piyasada bu cihazlar üzerinde 'açık havada kullanılmak üzere üretilmiştir' etiketi ile satılabilmektedir'' dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.