Çarşamba 28.12.2011
Son Güncelleme: Salı 27.12.2011

Bahane çok indirim yok

Toptan ete gelen KDV indirimi rafa yansımayınca sektör oyuncuları türlü bahanelerin arkasına sığındı. 'Kar yağdı böyle oldu' diyen de var 'indirimi hissetmedik' diyen de...

Tarım ve Hayvancılık Bakanı Mehdi Eker'in müjdesini verdiği, Maliye Bakanı Mehmet Şimşek'in de teyit ettiği toptan ettew KDV'nin yüzde 8'den 1'e inmesi perakende fiyatlara yansımadı. KDV indiriminin ardından raftaki etin fiyatını düşürmeyen sektör oyuncuları türlü bahanelerin arkasına sığındı. Kimi kar yağışı yüzünden artan nakliye maliyetlerini, kimi sadece bu kararın kayıtdışılığın önüne geçilmesi için yürürlüğe girdiğini, kimiyse indirimin düşünüldüğü oranda toptan fiyatlara yansımamasını gerekçe gösterdi. Yetkililerden bazıları, "Biz eti KDV yüzde 1 olarak almaya başladık, yine yüzde 8 olarak satıyoruz. Aradaki farkı da bir sonraki ayın 26'sında Gelir İdaresi Başkanlığı'nın ilgili vergi dairesine yatırıyoruz. Bu indirimin müşteriye yansımamasındaki neden budur" diye açıklama yaptı. Yani tüketicinin bir indirim hayali daha karlar altına gömüldü. Karar yürürlüğe girmeden önce raftaki fiyatlarda en az yüzde 3 düşüş olur diyen firmalar ve sektör temsilcilerinin ağzında ise tek bir cümle var: "İndirim ancak perakendedeki KDV'nin de aşağı çekilmesi sonrası mümkün olur."

Kayıtdışı yüzde 30'a çıkmıştı

Yürürlüğe giren indirimin faturasız yapılan alışverişlerin önüne geçtiğini belirten ünlü restoran sahipleri ise "Kimsede indirim beklentisi yoktu zaten. Bu yönetmelik kayıtdışılığın önüne geçmek için hazırlandı. Zaten bize yansıyan bir şey olmadığı için biz de fiyata yansıtmadık" diye konuştu.
İndirim psikolojiyi etkiledi
Toptan fiyatlardaki indirimin, perakendede bir miktar "psikolojik etki" yarattığına dikkati çeken dernek yöneticileri, ette KDV'nin düşeceği beklentisi sonrası halkın, perakendeci ve esnafa baskı yaptığını ve bu noktada bazı mağazaların kendi insiyatifleriyle indirme gittiğini ama bunun sektöre yayılmadığını belirtti. Yani kilosu 16 lira olan karkas etin fiyatında meydana gelen yüzde 1-2 düşüşü isteyen rafa yansıttı ancak düşüş o kadar küçük bir orandaydı ki bunu da tüketici anlamadı zaten. Şimdi sektör KDV indirimine odaklanmış durumda. Aksi takdirde rafta indirim zor görünüyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.