Giriş Tarihi: 19.1.2012

Enflasyona kiraz ayarı

Enflasyonu zıplatıp düşüren erik ve kiraza ayar geldi. TÜİK Başkanı Birol Aydemir, 15 üründe ayda 2 kez yerine her hafta fiyat alacaklarını belirtti

Enflasyon hesabını şaşırtan 'kiraz ve erik' oynaklığına ayar geldi. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Başkanı Birol Aydemir, geçen yıl enflasyon hesabında kiraz ve erikteki artışın çok etkili olduğunu belirterek, yeni dönemde aritmetik değil geometrik ortalamayı esas alacaklarını belirtti. Aydemir, "Aritmetik ortalama alınarak yapılan hesap yönteminde fiyatlardaki anlık değişimler çok büyük etki yapıyordu. Aslında bunu seçimlerin olduğu haziran ayında fark ettik ancak 'istatistik namusu' dedik ve değişim yapmadık. Şimdi daha çok fiyat toplayıp, bunların geometrik ortalamasını alacağız. Yani ani düşüş ve artış enflasyonu bu kadar yüksek etkilemeyecek" dedi. Aydemir, aritmetik ve geometrik ortalama arasındaki farkı ise şöyle anlattı: "Aritmetik ortalamada ani değişimler birinde yüzde 400 etkiliyor, diğerinde ise çok az çıkıyor."

HAFTALIK FİYAT

Aydemir, oynaklığın giderilmesine yönelik 15 temel üründe ayda 2 kez fiyat alma yerine her hafta fiyat alma yoluna gideceği de açıkladı. Aydemir, TÜİK Başkanlığı'nda karşılaştığı ilginç hikayeleri de anlattı. Verileri konusunda sık sık eleştiri aldıklarını söyleyen Aydemir, "Bir vatandaş 'memura maaş artışı olmasın diye aralık enflasyonunu eksi çıkaracaksınız' dedi. Ben de 'bekle gör' dedim. Enflasyon düşük çıktı. Sonra dönüş yapmadı" dedi. Bir vatandaşın, "Sen enflasyonu yüzde 10 demişsin bende yüzde 30 çıkıyor. Atıyorsun" maili yolladığını söyleyen Aydemir, insanlar rahat etsin diye temel ürünleri her hafta değerlendireceklerini anlattı.

Ayran sepete girdi
Enflasyon sepetinden üzüm yaprağı, erkek palto, şeffaf ampul, elde çamaşır yıkama deterjanı, webcam, VCD, ADSL modem çıktı. Ayran, tablet bulaşık deterjanı, duş jeli, 2000 cc'lik otomobil sepete girdi.

ANKARA

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.