Salı 31.01.2012 00:00
Son Güncelleme: Salı 31.01.2012 15:34

Ermeni kararının Fransa'ya faturası

Fransa Parlamentosunda ''Ermeni kararı''nın gündeme geldiği Aralık ayında, bu ülkeden yapılan ithalat bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 34,4 düştü.

Türkiye'nin Fransa'dan yaptığı ithalat, ''Ermeni kararı''nın gündeme geldiği 2011 Aralık ayında bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 34,4 oranında azalarak, 678 milyon 946 bin dolara düştü. Böylece ''Ermeni kararı''nın Fransa'ya maliyeti bir ayda 356 milyon dolar oldu.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) dış ticaret verilerinden derlenen bilgiye göre, 2011 yılı genelinde Fransa'ya ihracat, bir önceki yıla göre yüzde 12,5 artarak, 6 milyar 808 milyon 753 bin dolara ulaştı.
Geçen yılın Aralık ayındaki ihracat rakamı ise, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 12 azalarak, 543 milyon 387 bin dolara geriledi.
Türkiye Fransa'ya 2010 yılı toplamında 6 milyar 54 milyon 499 bin dolar, aynı yılın Aralık ayında da 618 milyon 199 bin dolar ihracat gerçekleştirmişti.
Geçen yıl Türkiye'nin Fransa'ya yaptığı ihracat Nisan ayında 652 milyon 543 bin dolar ile en yüksek seviyesine ulaştı. Bu ülkeye Mart ayında 625 milyon 121 bin, Temmuz ayında 603 milyon, Mayıs ayında da 600 milyon 328 bin dolar ihracat yapıldı.
Fransa'dan yapılan ithalat ise, 2011 genelinde bir önceki yıla göre yüzde 12,9 artarak 9 milyar 229 milyon 603 bin dolara çıkarken, ''Ermeni kararı''nın gündeme geldiği Aralık ayında bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 34,4 azalarak, 678 milyon 946 bin dolara düştü.
Fransa'dan, 2010 yılı genelinde 8 milyar 176 milyon 600 bin dolar, aynı yılın Aralık ayında da 1 milyar 34 milyon 904 bin dolar ithalat yapılmıştı.
Böylece geçen yıl Aralık ayında Fransa'dan yapılan ithalatta bir önceki yılın aynı ayına göre 356 milyon dolarlık düşüş yaşandı. 2011 Aralık ayında Fransa'dan yapılan ithalat, aynı yılın Kasım ayına göre de yüzde 5 azaldı.
Fransa'dan yapılan ithalat, 987 milyon 723 bin dolar ile Mart ayında zirveye ulaştı. En düşük ithalat ise 562 milyon 829 bin dolar ile Ağustos ayında gerçekleşti.
Dış ticaret açığında yüzde 14'lük artış

2011 yılında Türkiye'nin Fransa ile dış ticaret hacmi toplamda 16 milyar 38 milyon 356 bin dolar oldu. 2010 yılındaki 14 milyar 231 milyon 99 bin dolarlık ticaret hacmi göz önüne alındığında iki ülke arasındaki dış ticaret hacmi, 2011'de bir önceki yıla göre yüzde 12,7 arttı. Dış ticaret hacmi 2010 yılında 14 milyar 231 milyon 99 bin dolar olmuştu.
Türkiye geçen yıl Fransa ile olan ticaretinde 2 milyar 420 milyon 850 bin dolar açık verdi. İhracatın ithalatı karşılama oranı ise yüzde 73,77 oldu. 2011 yılında Türkiye Fransa'dan yaptığı her yüz dolarlık ithalata karşılık, bu ülkeye 73,77 dolarlık ihracat yapabildi.
2010'da dış ticaret açığı 2 milyar 122 milyon 101 bin dolar, ihracatın ithalatı karşılama oranı da yüzde 74 olmuştu. Böylece Türkiye'nin Fransa ile ticaretinde verdiği açık da, 2011 yılında bir önceki yıla göre yüzde 14 arttı.
Fransa ile ne alıp ne satıyoruz?
Bu arada, Dış Ekonomik İlişkiler Kurulunun 2012 Ocak Fransa Bülteni'ne göre, 2011 yılı Ocak-Kasım döneminde Türkiye; Fransa'nın en çok ihracat yaptığı ülkeler arasında 11. sırada, en çok ithalat yaptığı ülkeler arasında da 16. sırada yer aldı. Yine aynı dönemde Fransa toplam ihracatının yüzde 1,64'ünü Türkiye'ye yaparken, toplam ithalatının da yüzde yüzde 1,17'sini Türkiye'den karşıladı.
2010 yılı Ocak-Kasım döneminde Fransa'nın Türkiye'ye başlıca ihraç ürünleri, tren ve tramvay hariç kara taşıtları, makine, kazan, nükleer reaktörler, eczacılık ürünleri, elektronik ekipmanlar, demir ve çelik, plastik ve mamülleri, mineral yakıt, yağ damıtılmış ürünler, parfüm, kozmetik ürünleri ve spreyler, teknik, optik, medikal cihazlar ve demir-çelik mamulleri şeklinde sıralandı.
Aynı dönemde Fransa'nın Türkiye'den ithal ettiği başlıca ürünler de, tren ve tramvay hariç kara taşıtları, giyim ürünleri, aksesuar, makine, kazan, nükleer reaktörler, elektronik ekipmanlar, diğer tekstil ürünleri, meyve ve narenciye, demir, çelik mamülleri, plastik ve mamülleri ile mobilya, lamba, prefabrik bina şeklinde gerçekleşti.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.