Pazar 05.02.2012

Rusya'ya Adil Işık saçacak

Hazırgiyim firması Adil Işık, küresel oyuncu olacak. Moskova'nın ünlü Kızıl Meydanı'ndan Sibirya'ya, Pekin'den Suudi Arabistan'a kadar pek çok yerde mağaza açan marka yerli özelliğini de koruyup yabancı ortak almayacak

Manifaturacı bir babanın oğlu olarak İstanbul Kocamustafapaşa'da büyüyen Adil Işık, 1992'de hazırgiyim imalatına yöneldi. 'Toptan markası' olarak atölyelere fason üretim yaptırırken tasarımcı Zehra Hanım ile tanışıp evlendi. 2000 yılından itibaren mağazalaşmaya başlayan Adil Işık 2011'de üretimini 6.5 milyon adede çıkardı. Halen yurtiçinde 103, yurtdışında ise 67 mağazası var. Yıllık üretimin ortalama yüzde 85'ini Türkiye'de yaptıklarını belirten Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Zehra Işık, "Moda markası olarak 'fast fashion' ürünleri müşterilerimizle en kısa sürelerde buluşturabilmek için mevcut üretimimizde ağırlıklı olarak Avrupa ve Anadolu Yakası'ndaki tedarikçileri tercih ediyoruz" diyor.

200 BİN DOLAR KİRA

1997'de toptan satış kanalıyla Rusya pazarına girdiklerini söyleyen Işık, 2002'de dünyanın en önemli üç caddesinden biri olan Moskova'daki Tverskaya Caddesi'nde ilk mağazasını açarak Rusya'nın önde gelen Türk moda markalarından biri olma yolculuğuna başladıklarını belirtiyor. Bu caddede şu anda Türk markası olarak bir de Colin's var. "Şu an itibariyle Rusya'da 30 satış noktasına ulaştık" diyen Zehra Işık, Rusya'nın en önemli merkezlerinden Kızıl Meydan'daki Ohotniy Ryad AVM'nin içinde, aylık 700 bin dolar ciro hedeflenen 500 metrekarelik mağaza açtıklarını da gururla anlatıyor. Zehra Işık ayda 200 bin dolar kirası olan bu mağazayla Rusya'daki büyümelerinin hızla devam edeceğini söylüyor ve markanın hedeflerini şöyle sıralıyor: "Rusya'da ilk başta 40 mağaza açtık, gümrük nedeniyle birkaç tanesini kapattık. Sibirya'da bile mağazamız var. İlk hedefimiz 2013 sonuna kadar Rusya'daki mağaza sayısını 100'e çıkarmak. Suudi Arabistan, Mısır, Kazakistan, Ürdün ve Gürcistan'da 2015'e kadar 44 mağaza açmak için anlaşma yaptık. Fas, Cezayir ve Ermenistan'da 2012 sonuna kadar 22 mağaza açacağız. Yeni pazarımız da Uzakdoğu. Pekin'de ilk mağazamızı açtık. Bu yıl 11 mağaza daha açağız."
Yerli üretim konusunda ısrarcısınız. Bunun gerekçesi ne?
Üretiminin yüzde 85'ini Türkiye'de yaptıran ve bunu ısrarla sürdüren bir markayız. Bir tek çantacıların kapanması nedeniyle mecburen ithalat yapmak zorunda kaldık. Türkiye'nin her bölgesinden 20 yıldır aynı atölyelerle çalışıyoruz. Onlar da bizim ortağımız aslında. Bu vizyonla yola çıktık. Türkiye'de üretip, Türk tasarımcıları çalıştıracağız. 'Yüzde 10 az kazanalım Türkiye'de yaptıralım' diyoruz. Koca bir aile olduk.
Ülkelere göre koleksiyonunuz çeşitlilik gösteriyor mu?
Her yere aynı koleksiyonu yapıyoruz. Çin, Rusya, Suudi Arabistan'daki müdürler gelip ülkelerine göre seçim yapıyorlar. Biz o yüzden iddialıyız. Zara'nın buradaki mağazasıyla Çin'deki mağazası nasıl aynıysa, bizde de öyle. Moda artık çok global.
Moskova'daki Fashion Week'e davet edildik
Cengiz Abazoğlu ile bir ortaklığa girdiniz. Neden Cengiz Abazoğlu?
2 yıl önce "bir koleksiyon yapsak kiminle yaparız" diye düşünmüştük. Cengiz Abazoğlu ile yapabilir miyiz dedik? Oturduk konuştuk, hemen uyuştuk. Masadan kalkmadan model oluşturduk. Çalışmaya başladık. Koleksiyon o kadar güzel oldu ki Fashion Week'e katılmak istedik. Çok büyük bir patlama oldu. Bu yazın koleksiyonu martta tüm dünyadaki mağazalara girecek. 23 Mart'ta da Moskova Mercedes Fashion Week'te defileye çıkıyoruz. Bu bir Türk markası olarak ilk ve çok önemli.
Çin'de satış patlaması yaşadı
"Çin'e 1-2 mağazayla girilmez, girdin mi onlarca açacaksın, yoksa kaybolup gidersiniz" diyorlar. Siz ne düşünüyorsunuz?
Bize Çin çok sürpriz oldu. O pazarı çok düşünmemiştik. Bizim üretici partnerimiz var. O da perakende işine girmek istedi. Mağazalarımızı gezdikten sonra Çin'de bizim bayimiz olmak istediğini söyledi. Çin'in en önemli AVM'lerinden birinde mağaza tuttuk ve 1 ay içinde açtık. Şu anda 11 tane mağaza var ama bu bile çok az. Bir anda 50 tane girmek gerek ama korkutucu.
Bir ayınız nasıl geçti?
Daha bir ay olmadı. İlk etapta 3 bin adet gönderdik. Günde 100 küsür adet satılıyormuş. Yarısı bitmiş. Şimdi yeni ürün göndereceğiz.
'Markanın duruşunu çok beğeniyorum'
Ünlü modacı Cengiz Abazoğlu Adil Işık ile buluşmasını şöyle anlatıyor; "Öncellikle adL'nin duruşunu çok beğeniyorum. Yıllardır hedeflediğim bir çevre var. Ulaşmak isteyip ulaşamadığım. Bu marka sayesinde o çevreye de tasarımlar girmiş oluyor. Dünyada bunun örnekleri çok var. Daha önce teklifler geldi. Hepimiz profesyoneliz şartların da uyuşması gerekiyor. O yüzden bir noktada buluşamadık bugüne kadar. Ruslar, Çinliler ve Araplar da giyecek. Çok rahat ulaşacaklar. Ulaşılabilir bir tasarım parçaya sahip olabilecekler. Anlatırken de insan çok tuhaf hissediyor."

Yerli kalmak için yabancıları reddetti
2023'te dünya markaları arasında sizin de adınızın olacağını düşünüyor musunuz?
Buradan İstinye Park'a gidip dolaşmak kadar kolay Rusya pazarı. Rusya'daki ortağımız markaya çok inandı. Aynı zamanda Arabistan'daki ortağımız Zara'nın da bayiisi, bizi onlarla karşılaştırıyor. Önce "5 mağaza açılacak" diye başvurdular, sonra "biz markanızı inceledik, 42 mağazalık 5 yıllık plan yapmayı hedefliyoruz" diye geldiler. Çin'de daha bir ay dolmadan 3 aylık hedefe ulaşıldı. Bunlar inanmamı sağlıyor.
Son dönemde fon ortaklığı moda. Size de teklif geldi mi?
Aslında bu fon ortaklığı bize de geldi ama görüşmedik bile. Fon bizi almak istedi. Bizi yurtdışında pazarlamak istedi. Ama biz düşünmüyoruz dedik ve reddettik.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.