Cumartesi 03.03.2012
Son Güncelleme: Cumartesi 03.03.2012

Kaza bağıra bağıra geldi

SABAH, BBP lideri Muhsin Yazıcıoğlu'nun helikopter kazasına ilişkin skandalları ortaya çıkaran DDK raporundaki Atlasjet belgelerine ulaştı. Çok gizli raporda kazadan bir ay önce tespit edilen 77 kusurun hem SHGM hem de ilgili uçak firmaları tarafından görmezden gelindiği hatta gizlendiği ortaya çıktı

SABAH Türkiye'nin en üst düzey denetleme birimi olan Cumhurbaşkanlığı'na bağlı Devlet Denetleme Kurulu'nun (DDK) sivil havacılıkla ilgili hazırladığı çok gizli belgelere ulaştı. BBP lideri Muhsin Yazıcıoğlu'nun helikopter kazasına ilişkin skandalları da ortaya çıkaran DDK raporunda Atlasjet ve 2007'deki kazaya ilişkin çarpıcı iddialar yer aldı. 367 sayfalık rapora göre, şirket uçuş emniyetini ihlal eden, bakımlarını yerine getirmeyen ve denetimsiz olduğu ilgili kurumlar tarafından bilinen bir firmadan bile bile uçak kiraladı.

NASIL GÖRÜLMEZ?

Rapora göre, World Focus isimli bu firmanın kazadan bir ay önceki işletme ruhsatı yenileme denetiminde 60 ayrı kusuru tespit edildi. Bu bulgular arasında onaysız ve eğitimsiz personel çalıştırmaktan şirketin borçlarına ve fiziki yetersizliklerine ilişkin çok çeşitli konular yer aldı. Şirketin 5 Ekim 2007 yani kazadan 2 ay önce yapılan bakım sistemlerine ilişkin denetimlerinde de vahim sonuçlar ortaya çıktı. Şirketin uçuş emniyetini ihlal eden 17 adet kusuru bulundu. Şirketin 2006'da da bakıma ilişkin denetimlerde sahtecilik yaptığı rapora girdi. Raporda, "uçuş emniyetini ihlal eden kağıt üzerinde bulgu gidermelerinin tespit edildiği" ifadesine yer verildi. Şirket sonraki denetimlerde de kusurlu görüldü. 60 kusurun 18'ini kapatmayan şirketin 10 yeni kusuru da tespit edildi. Raporda şöyle denildi: "01-02 Kasım 2007 tarihlerinde yapılan denetimi müteakip işletmede tespit edilen bulgular nedeniyle herhangi bir ceza uygulanmamış ve bulgular tamamen kapatılamadan işletmeye ait, 29 Kasım 2007 tarihli 'uçak sub-charter kira anlaşması' ile Atlasjet havayollarına kiraladığı, Mc Donnell Douglas MD-83 tipindeki TCAKM tescil işaretli uçak 30.11.2007 tarihinde Isparta'da düşmüş ve 57 kişi hayatını kaybetmiştir."

KAZANIN HABERCİSİ

Isparta kazasında şirketlerin sorumluluğunu gösteren belge niteliği taşıyan raporda şu ifadeler dikkat çekti: "Görüldüğü üzere yapılan denetimler neticesinde tespit edilen bulgular kazanın habercisi olabilmekte. Dolayısıyla, işletmede işlerin standartlara uygun gitmediğini gösteren ihlallerin tespit edildiği durumlarda tedbirlerin gecikmeksizin alınması önem kazanmaktadır."
SHGM GÖREVİNİ YAPMADI
Raporda Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün görevini yapmadığına ilişkin tespitlerde yer aldı: "30.11.2007 tarihinde Isparta'da Atlasjet'e ait uçağın geçirdiği hava aracı kazası sonucunda hazırlanan raporlarda bakım hatalarına yer verilmesine rağmen SHGM tarafından ilgili bakım personeli ile bakımdan sorumlu yöneticilerin mesleki yeterliliklerine yönelik idari bir işlem başlatılmamış ve lisansları gözden geçirilmemiştir."
EKONOMİ GAZETECİLERİ ATLASJET'İ KINADI
Atlasjet'in önceki gün gerçekleşen basın organizasyonunda SABAH muhabiri Erhan Öztürk'e karşı tutumu Ekonomi Gazetecileri Derneği tarafından kınandı. EGD konuya ilişkin şu açıklamayı yayımladı: "Sevgili EGD Üyeleri, Atlasjet'in dün Park Hyatt Otel'de düzenlenen basın toplantısına SABAH gazetesi muhabiri Erhan Öztürk'ün alınmadığını ve otelin güvenlik görevlilerince uygun olmayan bir şekilde dışarı çıkarıldığını üzüntüyle öğrenmiş bulunmaktayız. Gazetecinin toplantıya alınmaması hem basın hem de halkın haber alma özgürlüğünün kısıtlanması anlamına geliyor. Bu nedenle EGD yönetimi olarak Atlasjet ve organizasyonu gerçekleştiren Diyalog Medilişkin ya'yı kınıyoruz."
ESKİ MÜDÜRDEN ŞOK İFADELER
World Focus'un eski genel müdürü M.B'nin mahkeme tutanaklarında da çarpıcı ifadeler yer aldı. M.B, bizzat mahkemeye giderek ifade vermiş ve firmanın borçları nedeniyle uçakların bakımını yaptıramadığını, vergilerini dahi ödeyemediğini, bu nedenle de tüm yöneticilerine yurt dışına çıkış yasağı konduğunu; kendisinin de "bu şekilde havacılık yapılamaz" düşüncesiyle istifa ettiğini mahkemeye iletti. Ayrıca M.B, "Bu durumu bütün sivil havacılık camiasının bilmesine rağmen SHGM bizim uçuşlarımızı durdurmadı" dedi. M.B, "Eğer ben istifa etmeseydim şuanda sanık sandalyesinde ben oturuyor olacaktım" diye konuştu.
LEKELİ SİCİL
Rapor, şirketin geçmiş yıllarda da uçuş güvenliğini tehlikeye atan kusurlarının olduğunu ortaya çıkardı. Raporda, "07.02.2005 tarihinde Atatürk Havalimanı'nda Atlasjet'e ait uçağın geçirdiği hava aracı kazaları sonucunda hazırlanan raporlarda pilotaj hatalarına yer verilmesine ve kazaya neden olan pilotların hayatta olmasına rağmen SHGM tarafından ilgili pilotların mesleki yeterliliklerine yönelik idari bir işlem başlatılmamış ve lisansları gözden geçirilmemiştir" denildi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.