Salı 13.03.2012 00:00

Sosyal Girişimcilik Konferansı izlenimleri

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı Duygu Eren "Sosyal Girişimcilik Konferansı"nı yazdı.

Sosyal girişimcilik, sosyal problemleri çözmek misyonuyla, genelde kar gütme amacı bulunmayan girişimler olarak tanımlanmaktadır. Bu türden kuruluşlar kamu ve özel sektör arasında kalan alanda yer alır ve genellikle 'üçüncü sektör' adı altında toplanırlar. Sosyal girişimciler, toplumsal sorunlara yenilikçi çözümler sunup, ihtiyaçları gidermek güdüsüyle hareket ederler. Burada en önemli özellik, büyüme ve çözümlerin "sürdürülebilir" olmasıdır. Türkiye'de yeni olan sosyal girişimcilikle ilgili yapılmaya başlanılan ve beni de çok heyecanlandıran "Sosyal Girişimcilik Konferansı" 29 Şubat ve 1 Mart arasında İstanbul'da yapıldı. British Council, TACSO (Sivil Toplum Kuruluşları için Teknik Destek projesi) ve TÜSEV (Türkiye Üçüncü Sektör Vakfı) oraklığında düzenlenen Uluslararası Sosyal Girişimcilik Konferansı, Türkiye Vodafone Vakfı stratejik ortaklığı ve Kadir Has Üniversitesi ev sahipliğinde gerçekleşti.
İki gün süren konferansta, Batı Balkanlar, Türkiye, Ukrayna ve Gürcistan ve İngiltere'den 150 deneyimli sosyal girişimciyi ve sosyal girişimleri destekleyen kuruluşlardan temsilcileri bir araya gelip, tartışmalarla sosyal girişimciliğin bölgedeki gelişimi için önemli fırsatlar yaratmaya çalıştı. Uluslararası Sosyal Girişimcilik Konferansı'nın hedefleri:
• Bölgeden sosyal girişimcilerin AB ülkelerinden ve özellikle Birleşik Krallık'tan sosyal girişimcilerle ilişkilerinin güçlendirilmesi.
• Sosyal girişimciler ile kamu, özel sektör ve sivil toplumda sosyal girişimciliğin gelişimini destekleyen kişiler arasındaki ilişkilerin geliştirilmesi.
• Sosyal girişimcilikle ilgili bilgi ve iyi örnek paylaşımlarının sağlanması.
• Sosyal girişimciliğin bölgede oynayabileceği rolle ilgili farkındalığın arttırılması.
• Sosyal girişimcilerin bölgesel ağlarının geliştirilmesi ve derinleştirilmesidir.

Bu hedefler doğrultusunda, stratejik ortaklardan olan Vodafone Gurubu, şirketlerin faaliyet gösterdikleri coğrafyalarda ticari sorumluluklarının yanında, kurumsal sorumluluklarına da öncelik vermesinin sürdürülebilir ekonomik ve toplumsal kalkınmanın temel taşlarından biri haline geldiği günümüzde, tüm faaliyetlerini planlarken Sosyal Yatırım Politikası çerçevesinde hareket edip toplumsal yaşamda dışarıda bırakılanlara ulaşma ilkesiyle ilerlemektedir. Türkiye Vodafone Vakfı Başkanı Dr. Hasan Süel'in konuşmasında dikkatimi çeken, "dünyanın en hızlı büyüyen ekonomilerinden biri olan ve sürekli değişen bir bölgenin merkezinde yer alan Türkiye'nin sosyal inovasyon için bölgesel bir platform olma potansiyeliydi". Süel, Vodafone'un dünya üzerindeki 27 yerel vakfından biri olan Türkiye Vodafone Vakfı'nın, şirketin sorumluluk sahibi küresel vatandaş olma ve toplumla bütünleşme taahhüdünün sosyal hayata yansıması olduğunu dile getirdi.

Konferans ortaklarından TACSO projesi Takım Lideri Palle Westergaard, konferansın "TACSO'nun sivil toplum, kamu ve özel sektör arasındaki işbirliği ve diyalogu desteklemedeki çalışmalarında önemli bir adım" olduğunu belirtti. Hem Avrupa Birliği üyesi ülkelerde hem de diğer ülkelerde, özel sektör, sivil toplum ve kamu arasındaki sınırların son yıllarda giderek bulanıklaştığından bahseden Westergaard, "öncü kuruluşların sosyal ve çevresel hedeflerini iş yaklaşımlarıyla birleştirmelerinin yanı sıra; kamunun da sivil toplum ve özel sektör ile daha yakın işbirlikleri gerçekleştirdiğini" sözlerine ekledi.
Diğer bir konuşmacı olan, British Council Türkiye Direktörü Margaret Jack ise, sosyal girişimlerin " 'işletme' ve 'üçüncü sektör' kategorilerini sorgulayarak; yeni olanaklar, çerçeveler ve yeni düşünme şekillerinin yolunu açtığını" belirtti. Sosyal girişimler ekonomiye katkılarının yanı sıra; engelliler, evsizler, kırsalda yaşayan kadın ve gençler gibi dezavantajlı gruplara iş olanakları yaratıldığından ve fakirliğin azaltılmasının yanı sıra sosyal hizmetlerin iyileşmesi ve alternatif bir yöntemle sunulması için de olanak sağlandığından bahsetti. Bugün, Birleşik Krallık'ta sayıları 62,000'i bulan sosyal girişimlerin 800.000 kişiyi istihdam ettiğini; yılda 24 milyar pound tutarında ciro oluşturduğunu ve GSYH'ye %1 oranında destek verdiğini sözlerine ekledi.
Türkiye Üçüncü Sektör Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Üstün Ergüder ise "TÜSEV'in son iki sene içinde Türkiye'de sosyal girişimlerin gelişmesi için büyük çaba sarf ettiğini" belirterek konferansın sosyal girişimcilik alanında çalışan kişilerin bilgi ve deneyim paylaşımı ve 20'den fazla ülkeden katılan sosyal girişimcilerle ağ kurmaları için eşsiz bir fırsat sunarak TÜSEV'in bu alandaki çalışmalarına katkı sağlayacağını söyledi.
Lansmanda, Türkiye Vodafone Vakfı'nın, Alternatif Yaşam Derneği (AYDER) ve Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) işbirliği ile 2008 yılında hayata geçirdiği Düşler Akademisi Projesi'nin ulusal düzeyde ses getiren en önemli meyveleri arasında bulunan Social Inclusion Band'ı dinleme imkanı buldum. Social Inclusion Band, Düşler Akademisi'nde eğitim alıp, profesyonel olarak sanat ile uğraşan gençlerden oluşuyor. 5 engelli ve 5 gönüllü müzisyen olmak üzere toplam 10 sanatçıdan oluşan Social Inclusion Band üyeleri, bugüne kadar yerli yabancı pek çok sanatçıyı engelli gençler ile bir araya getirerek, farklılıklar arasında köprü kurmak yolunda önemli farkındalıklar yaratmıştır.
Çok yakın zamanda, güzel organizasyonlarla sosyal girişimciliğe dikkat çekip, daha pek çok kişi ve kurumun değer yaratacağına inanıyorum. Genelde, sosyal sorumluluk adı altında proje bazında kalan çalışmaların süreklilik kazanıp, yeni yapılandırılmalara gidilerek, sorunların ortadan kaldırılmasına destek verilmek suretiyle, sosyal girişimcilik alanında önemli bir algının oluşturulacağı kanaatindeyim. Bunun için, finansal değerler yaratılarak verimlilik arttırılmalı ve yeni fikirlerin denenmesinden korkulmamalıdır.

Duygu Eren
Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı

Yazarla iletişim için: duygu@dpdanismanlik.com

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.