Çarşamba 14.03.2012

Cari açık rafta

Türkiye cari açıkla mücadele ederken market rafları ithal ürünlerle dolup taşıyor. Uluslararası marketlerin de desteğiyle şampuandan diş macununa raflarda neredeyse hiç yerli üretim yok

Cari açık sorununu çözmek için makro ekonomik önlemler tartışılırken hayatımıza giren en basit hızlı tüketim ürünleri bile kilometrelerce uzaktaki ülkelerden ithal ediliyor. Market raflarında ithal ürünler yerlilerden daha fazla yer buluyor. Bu da ne kadar adım atılırsa atılsın cari açık çözümünü geciktiriyor. Her gün market raflarında gördüğümüz ürünler hem dış ticaret ve cari açığı şişiriyor hem de işsizliğin yüksek kalmasını sağlıyor. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre 5 yılda tüketim malları ithalatı neredeyse ikiye katladı. Merkez Bankası'nın önlemleriyle artan döviz kuru ocakta bir miktar ithalatı azaltsa da marketlerde ithal ürünlerden geçilmiyor.

KAVRAM KARGAŞASI
Özellikle uluslararası marketlerde göze çarpan ithal ürün hakimiyeti kendini ürünlerinde hissettiriyor. Oda kokuları İngiltere'den, bulaşık makinesi deterjanları Romanya'dan, diş macunları Belçika'dan, saç boyaları Slovenya'dan, şampuanlar Avrupa Birliği'nden, saç şekillendiriciler İtalya ve Almanya'dan, diş fırçaları ABD'den, bakım ürünleri Moldova'dan ithal ediliyor. Gıda tarafında ise bebek mamaları ithal ürünlerin kontrolünde. Bebek mamaları Almanya ve Portekiz'den geliyor. Bebek ürünlerinin de tamamına yakını ithal ürün. Emzikler, biberonlar, suluklar, diş kaşıma ürünleri Avrupa'dan ithal ediliyor. Türk malı ibaresi olan ürünler ise rafların çok küçük bir bölümünü kaplıyor. Ürünler üzerindeki en büyük yanıltıcı ibare ise üreten ile pazarlayan ülke kavramları. Ürünlerin pazarlamasının ve ithalatının büyük bir bölümünü Türk şirketleri yaptığı için tüketici, ürünün Türkiye'de üretildiği yanılgısına kapılıyor.
5 YILDA İKİYE KATLADI
TÜİK verilerine göre 2007'de 18.6 milyar dolar olan tüketim malları ithalatı, 2008'de 21.4 milyar dolara, 2009'da 19.2 milyar dolara, 2010'da 24.7 milyar dolara 2011'de ise 30 milyar dolara yaklaştı. Ürün bazında 2010'da 4.4 milyar dolar olan eczacılık ürünleri 2011'de 4.7 milyar dolara, parfümeri ve kozmetikler 984.2 milyon dolardan 1.1 milyar dolara, sabunlar, temizleyici aktif maddeler 625 milyon dolardan 813.4 milyon dolara, muhtelif kimyasal maddeler 1.8 milyar dolardan 2.2 milyar dolara ulaştı. Merkez Bankası'nın önlemleriyle, 2011 Ocak'ta 2 milyar dolar olan ithalat bu yılın aynı ayında yüzde 20 düşerek 1.6 milyar dolara geriledi.
ETİKETTE 'AB'DEN İTHAL' YAZIYOR
* Kadın pedi: Ukrayna, Macaristan
* Diş macunu: Belçika, Almanya, İngiltere, İrlanda
* Saç boyası: Avrupa Birliği (etikette yazan hali)
* Şampuan: Romanya, AB ülkeleri
* Saç şekillendiriciler: Almanya, İtalya
* Bebek ürünleri: İngiltere, İtalya, Almanya, Çin
* Ağda: Fransa
* Jilet: Moldova

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.