Pazar 18.03.2012

Tüm sayaçlar değişecek

Elektrikte kayıp-kaçak yeni sayaçlarla azaltılacak. EPDK Başkanı Hasan Köktaş, "Türkiye'de tüm sayaçları değiştirip uzaktan okuma gibi sistemlere geçeceğiz" dedi

Enerji Piyasaları Düzenleme Kurumu Başkanı (EPDK) Hasan Köktaş SABAH'a konuk olarak kayıpkaçaktan yatırımlara kadar pek çok konuda soruları yanıtladı. Şirketlere 5 yıllık kayıp kaçak indirim hedefi verdiklerini anlatan Köktaş, Türkiye'de tüm sayaçları değiştirerek uzaktan okuma gibi sistemlere geçeceklerini açıkladı. Son dönemde çok tartışılan elektrik faturalarındaki "kayıp-kaçak" finansmanına yönelik önemli bir durum tespitinde bulunan Köktaş, kaçak elektriği kasadaki çürük domatese benzeterek, şöyle konuştu: "Örneğin domates satıcısısınız ve kasanızda kilosu 2 TL'den 10 kilo domates var. İçinde çürük olursa ne yaparsınız? Çürükleri atar, zarar etmemek için domatesi 2.2 TL'ye satarsınız. Kaçak elektrik de böyle. Sistemde çürükler var ve bunlar maliyeti artırıyor."

KAYIP İSTANBUL'DA
"Güneydoğu'nun kaçağını hepimiz ödüyoruz" algısında da ezber bozan açıklama yapan Hasan Köktaş, "Doğru ama yüzde 73 kaçak olan il var. Yüzde 73'lük kayıp kaçağın toplamda ulusal tarifeye yansıması diyelim ki 1 milyar TL. İstanbul'da kayıp kaçak daha düşük olmasına rağmen hacim büyük olduğu için yansıması 2.5 milyar TL" dedi.
HEPİMİZ ÖDÜYORUZ
Bu tabloda "Biz Türkiye'nin ortasında, doğusunda, batısında yaşayan Güneydoğu'nun faturasını ödüyoruz" algısının yanlış olduğunu anlatan Köktaş, "Herkes birbirinin parasını ödüyor. Urfa'daki kayıp kaçak için ödenen para kadar İstanbul için de ödüyorum" diye konuştu. Dağıtım şirketlerine teknolojik altyapı kurulması için süre verdiklerini ve kaçak elektriği tümden indirmek için eylem planı başlattıklarını anlatan Köktaş, çözümün bölgesel tarife olduğunu söyledi. Şirketlere 5 yıllık kayıp kaçak indirim hedefi verdiklerini anlatan Köktaş, "Türkiye'de tüm sayaçları değiştirip uzaktan okuma gibi sistemlere geçeceğiz. Kaçakta bir puanlık indirim bile bazı dağıtım şirketlerinin satış gelirinin üzerinde kazanç getirir" dedi.
5 YILDA 8.5 MİLYAR TL'LİK YATIRIM
Elektrik dağıtım sisteminde 5 yılda 8.5 milyar TL gibi rekor bir yatırım yapılacağını anlatan Köktaş, "Sistemde sorun halen kamu elinde olan dağıtım şirketleri. 21 dağıtım şirketinden 13'ü özelde. Diğerleri özelleştirilemedi. Türkiye'de yatırım onayını EPDK verir. Özel şirketler, yatırım taahhüdünü kuruşuna kadar yapıyor. Hizmet kalitesi için bu şirketler de özelleştirilmeli" değerlendirmesi yaptı.
AKARYAKITTA KAR MARJLARINI KONTROL EDİYORUZ
Dağıtım şirketlerinin teknolojik altyapılı çağrı merkezi kurduğunu da anlatan EPDK Başkanı Hasan Köktaş, artık eskisi gibi telefonların meşgul çalmayacağını ve müşterilerin beklemeyeceğini ifade etti.
MARJ YÜZDE 9

Sisteme şikâyet bildirildiği anda otomatik olarak arıza ekibine talimat gittiğini aktaran Köktaş, "Biz hepsini denetliyoruz. Örneğin o arıza için onarım süremiz 12 dakika ise 11 dakikada bitirene ödül, 14 dakikada bitirene ceza veriyoruz" diye konuştu. Akaryakıt sektöründe kâr marjlarının kontrol altında olduğunu dile getiren Hasan Köktaş, "Zincirde ciddi bir kâr yok. Kâr marjları toplamda yüzde 9. Geçmişte, aştıklarında tavan fiyat uyguladık" dedi. Maliyetler üzerinde ham petrol fiyatları ve kurun önemli risk olduğunu ifade eden Köktaş, "Avrupa'nın kuzeyi büyük petrol üreticisi ve kendi para cinsinden alıp sattığı için kur riski taşımıyor. Oradaki şirketler hem dağıtıcı, hem bayi, hem üretici, hem rafinerici. Bizde bu yapı farklı" diye konuştu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.