Giriş Tarihi: 3.4.2012

Nazar etme ne olur

Türkiye ekonomisi dev ülkelerin krize girdiği 2011'i kıskandıracak bir büyüme performansıyla kapattı. % 8.5 ile Çin'in ardından büyümede dünya ikincisi olan Türkiye, ABD, AB ülkeleri ve Japonya gibi birçok ülkeyi geride bıraktı. GSYH 1.3 trilyona çıktı. Kişi başına milli gelir 10 bin 444 $'a yükselerek yeni bir rekor kırdı

Dünyanın dev ekonomilerinin krizle boğuştuğu 2011'de Türkiye yeni bir başarı hikâyesi yazdı. Kamu borç stokunu Avrupa'nın kendisinin bile uyamadığı kriterlerin daha da aşağısına çeken, bütçesini denkleştiren, en çok istihdamı sağlayarak işsizlik oranlarını indiren Türkiye, faiz lobisinin dışarıdan ve içeriden tüm olumsuz propagandasına rağmen 2011'de yüzde 8.5 büyüdü. Böylece yüzde 9.3 büyüyen Çin'den sonra dünya liginde ikinci sıraya oturdu. G20'nin dev ekonomileri ABD, Almanya, Fransa ve Japonya gibi birçok ülkeyi geride bıraktı. Türkiye kesintisiz 9 çeyrektir devam eden büyüme performansıyla dünyada gıpta edilen bir ekonomi haline geldi.

1.3 TRİLYONLUK EKONOMİ

Ekonomideki büyüme milli gelire de yansıdı. Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) açıkladığı verilere göre Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (GSYH) yüzde 17.8'lik artışla 1 trilyon 294 milyar TL'ye yükseldi. Dolar cinsinden ise GSYH 772 milyar 298 milyon dolar oldu.

KAMU DEĞİL ÖZEL SEKTÖR

Türkiye geçen yıl 4. çeyrekte ise hükümetin ve Merkez Bankası'nın izlediği politikalara paralel bir miktar yavaşlayarak yüzde 5.2 büyüdü. Büyümede özel yatırımlar, ihracat ve hanehalkı tüketimi etkili oldu. Özel yatırımların büyümeye katkısı 21.8, ihracatın 3.2, hanehalkı tüketiminin ise 2.4 oldu. Devletin tüketim harcamaları 0.6 azaldı.
13 BİN LİRA HARCADIK
Kişi başına milli gelir 10 bin 444 dolara çıkarak yeni rekor kırdı. Böylece Türkiye 2008'de yaşanan global kriz öncesi döneme döndü. TÜİK geriye dönük 7 çeyrek için de revizyona gitti. Türk halkı 2011'de yemek, barınma, sağlık gibi 10 ana kalemdeki ihtiyaçları için 959 milyar TL harcadı. Kişi başı harcama da 13 bin liraya yaklaştı.
HİÇBİR SEKTÖR DARALMADI
2011'de hiçbir sektör daralma göstermedi. En hızlı büyüyen sektör yüzde 13.4 ile mali aracılık hizmetleri oldu. Onu yüzde 11.4 ile toptan ve perakende ticaret, yüzde 11.2 ile inşaat, yüzde 10.8 ile ulaştırma, 10.4 ile vergi sübvansiyon, yüzde 9.6 ile mali aracı kuruluşların faaliyetleri izledi. İmalat sanayisi yüzde 9.4, gayrimenkul kiralama ve iş faaliyetleri yüzde 9.3, elektrik, gaz sektörü yüzde 8.8 büyüdü. En küçük büyüme yüzde 1.7 ile diğer sosyal toplumsal ve kişisel hizmet faaliyetlerinde gözlendi.
DÜNYAYI KISKANDIRAN PERFORMANS
Çin 9.3
TÜRKİYE 8.5
Hindistan 7.7
Endonezya 6.3
Rusya 4.0 Meksika 4.0
Güney Kore 3.7
Brezilya 3.4
Güney Afrika 3.2
Almanya 3.0
Kanada 2.2
Avustralya 1.8
ABD 1.7
Fransa 1.7
Euro Bölgesi 1.4
İspanya 0.7
İngiltere 0.7
İtalya 0.4
Japonya -0.3
Portekiz -1.6
Yunanistan -6.9
BAKANLAR NE DEDİ?
Gıpta edilecek bir rakam:
Başbakan Yardımcısı Ali Babacan, "Bu Türkiye ekonomisinin Avrupa'nın ve dünyanın zor bir döneminde ortaya koyduğu büyük bir başarıdır. Bu büyüme performansı herkesin bir bakıma gıpta ettiği, Avrupa'dan bakıldığında hayretle karşılanan bir rakam" dedi.

Sürpriz değil, şaşırmadım:

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, büyümenin kendisi için sürpriz olmadığını belirterek, "Şaşırmadım" dedi. Çağlayan, bu yıl da büyüme oranının yüzde 5 olacağını söyledi.

Yumuşak iniş dengeli sürüyor

Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, "Ekonomideki yumuşak iniş, hedeflerimiz doğrultusunda dengeli bir şekilde devam etmektedir" dedi.

Yüzde 4'ü yakalarız:

Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün bu yıl yüzde 4'lük hedefin yakalanabileceğini belirtti. Ergün, teşvik paketinin perşembe günü açıklanabileceğini ve 6 bölge olacağını söyledi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.