Son Güncelleme: Çarşamba 04.04.2012
Vergi bahane kâr şahane
Rekor akaryakıt fiyatında sürekli vergiler gündeme getiriliyor ama fiyatı asıl rafineriler şişiriyor. İthalatta ödenmeyen vergi vatandaştan alınıyor. Dünyadaki emsallerinden iki katı fazla kâr sağlanıyor
DÜNYANIN 2 KATI
5015 Sayılı Petrol Piyasası Kanunu gereği, Türkiye'de akaryakıt fiyatları en yakın erişilebilir pazara göre belirleniyor. Tüm petrol kaynaklarına en yakın konumda olan Türkiye'de fiyat karşılaştırması sadece İtalya Genova fiyatları üzerinden yapılıyor. Şirketlerin maliyet unsurları dikkate alınmıyor. Sadece İtalya fiyatlarına yüzde 3 kâr marjı eklenerek bu rakamı aşıp aşmadığı kontrol ediliyor. Türkiye'de TÜPRAŞ'ın varil başına kâr marjı dünya rafinerilerinin neredeyse 2 katı. Örneğin 2010'da TÜPRAŞ'ın varil başına kâr marjı 4.5 dolar düzeyindeyken bu rakam Akdeniz'de 2.89, NWE Brent'te 3.81, Singapoure'da ise 1.62 dolar düzeyinde.
MALİYET ESAS ALINMIYOR
Türkiye'deki rafinerilerin gravitesi 38 API, yani kaliteli petrol yerine daha ağır olan İran petrolü işleniyor. Çoğunlukla da uzun dönemli kontratlar ve petrol niteliği nedeniyle daha ucuza alınıyor. Ancak yine de fiyatlandırma Brent petrol fiyatı üzerinden esas alınıyor. Şirketin tek alternatifi ithalat olduğu için hakim durumunu kullanarak piyasaya ithalatla akaryakıt girmesine engel oluyor.
VERGİ CENNETİNDE ŞİRKET
Türkiye'de rafinerilerin tek elde özelleştirmesine "akaryakıt ithalat serbestisi" nedeniyle izin verildi. Ancak gümrük müfettişlerinin birkaç dağıtım şirketi incelemesinde yazdığı raporlara göre, akaryakıt ithalatı da sağlıklı işlemiyor. Akaryakıt dağıtım şirketleri ve rafineri tarafından yapılan akaryakıt ithalatında da ciddi sorunlar var. Yurtdışı vergi cenneti ülkelerde şirketler kuruluyor. Aldıkları akaryakıtı bu şirketler üzerinden Türkiye'ye getiriyor. Böylece hem Türkiye giriş fiyatını yükseltiyor hem de kârlarını yurtdışında bırakıyorlar. Raporlara göre akaryakıt ürünlerini uluslararası fiyatlar esas alınınca yüzde 4-10 arasında daha ucuza getirmek mümkün.
DDK DA DİKKAT ÇEKMİŞTİ
Enerji sektörünü mercek altına alan Devlet Denetleme Kurulu (DDK), "Akaryakıt sektöründeki kamu tekeli yerini özel tekeline bırakıyor" tespiti yapmıştı. Sektörde kâr ve rafineri marjlarının yüksekliğine vurgu yapan DDK,"Petrol ithalatı serbest olmasına karşın, petrol ithalat rejiminin zorlaştırıcı yapısı dağıtıcıları tek rafineriye mecbur ediyor. Akaryakıtta serbest piyasa şartları oluşturulmalı" demişti.
EN SON HABERLER
- 1 Ankara'da işletmelere yönelik vergi denetimi yapıldı
- 2 Uzmanlar kredi notu artışını değerlendirdi
- 3 Bakan Kacır: Askeri insansız hava aracı üretiminde dünya lideriyiz
- 4 Bakan Uraloğlu rakamlarla açıkladı! Avrasya Tüneli'nden rekor geçiş: Günlük...
- 5 SON DAKİKA: Bakan Mehmet Şimşek: Ekonomiye güveni en üst seviyeye taşıyacağız! Not artışları devam edecek
- 6 EMEKLİ PROMOSYON SON DAKİKA: Mayıs ayarı! Banka promosyonu 20.000 TL'ye dayandı
- 7 İşte Türk balıkçılarının 12 yeni hedef ülkesi!
- 8 "Orman Benim" kampanyasında 313 ton atık toplandı
- 9 Çiftçilik yapan vatandaş şok yaşadı! 40 yıl sonra tarlasından hazine çıktı: Yüzbinlerce yıllık...
- 10 Altın gram fiyatı düşüş trendinde! Çeyrek, 22 ayar bilezik ve Cumhuriyet altını 3 Mayıs 2024 kaç TL?