Salı 12.06.2012 00:00
Son Güncelleme: Salı 12.06.2012 09:57

Girisimcinin kendisine sorması gereken sorular

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı Duygu Eren Sabah.com.tr'ye girişimcilikte başarıyı getirecek doğru soruları yazdı.

"Peşinden gidecek cesaretin varsa, bütün hayaller gerçek olabilir." Che Guevara'nın bu sözü hayalleri olan herkes için ilham kaynağı olmuştur. Girişimcilik te hayallerle başlayan bir yolculuk. Bu yolculukta hayallerinin çok ötesinde başarılı olanlarda var hüsrana uğrayanlarda. Başlamadan önce girişimcinin kendine sorması gereken sorular olduğunu düşünüyorum. Bizi başarıya götürecek doğru cevapları alabilmek için, kendimize bugün doğru sorular soralım. Şimdi bu sorulara göz atalım:
1)İyi Bir Dinleyici Miyim? : Girişimci için "dinlemek" çok önemlidir. Eğer iyi bir dinleyici değilseniz müşterileriniz, çalışanlarınız, tedarikçileriniz ve herkesle aranızda iletişim eksikliği olacaktır. Dinlemeyi bilmek, sizi rakiplerinize oranla daha güçlü kılar. Satır aralarına bakarak karşınızdakinin ne istediğini ve sizin, ne verebileceğinizi anlayabilirsiniz. Bütün bunlar sizi daha iyi bir gözlemci yapar. Her başarılı girişimci, aynı zamanda iyi iletişimcidir.
2)Değişimlere Açık Mıyım?: Girişimcinin kendisine sorması gereken sorulardan biri, değişimlere ne kadar açık olduğudur. Değişimlere açık olmak ve bu değişimlere kendisinin ve şirketinin ne kadar hızla uyum sağladığı göz önünde bulundurulması gereken önemli konulardandır. Girişimcinin unutmaması gereken zamanın ve dünyanın kendisine değil, kendisinin, dünyaya ve şartlara ayak uydurması gerektiğidir. Girişimci, sadece yenilikleri takip eden değil, kendisi yenilikler yapan kişi olmalıdır. Şirketini, şartlara görü konumlandırmayı bilmelidir.
3)Benmerkezci Miyim, İşbirlikçi Mi?: Girişimcinin ilerlemesi doğru işbirlikleriyle olur. Karışındakinden bir şey istemeden, önce ben karşımdaki kişiye ne değer katabilirim diye düşünen insanlar başarılı olabilirler. Girişimci, işini kurarken de, büyütürken de birçok kişiye ihtiyaç duyacaktır. Paylaşımcı olmak ve katma değer yaratmak girişimcinin hem kendisine hem etrafına fayda sağlayacaktır.
4)Zor Günler İçin Planım Var Mı?: Girişimci, hayallerini iş planına döken ve gerçekleştiren kişidir. Bu iş planı içerisinde ekonomik dalgalanmalar, inişler çıkışlar, iyi analiz edilemeyen krizler için çözümler olmalıdır. Bu durumlar iyice belirlenip, hazırlıklı davranılmazsa, girişimci için istenmeyecek sonuçlar doğabilir. İyi bir iş planı yapılmalı, krizler iyi yönetilmeli ve strateji dahilinde yara almadan çözülmelidir. Girişimciler böyle durumlar için danışmanlardan yardım alabilirler. Aynı zamanda, iyi bir yönetici, doğru kararlarla krizleri yönetebilecek kadar donanımlı olmalıdır.
5)Teknolojik Gelişmeleri Takip Ediyor Muyum?: Girişimci, teknolojiye hakim olmalı ve teknolojik gelişmeleri takip etmelidir. Bu konularda eksik kaldığı takdirde satış metodları, ekipmanları ve servisleri eski kalmaya mahkumdur. Sunulan ürünler, rekabet ettikleri segmentteki benzer ürünlere oranla daha az tercih edilir olacağı için girişimci, teknolojik değişiklikleri takip etmede öncü ve bunları ihtiyaçları doğrultusunda uygulayabilen kişi olmalıdır.
6)Kanunlardan Haberdar Mıyım?: Hukuki değişiklikler girişiminizi direk etkiler. Sonuç olarak cezai yaptırımlarla karşı karşıya kalabilirsiniz. Hem girişiminize başlarken hem de devamında hukuki gelişmeleri takip etmek önemlidir. Örneğin, temmuz ayından itibaren yürürlüğe girecek olan Yeni Türk Ticaret Kanunu girişimciler için çok önemlidir. Hali hazırda, işini kurmuş ve yürüten girişimciler içinde bazı değişiklikler söz konusu olacaktır. Bütün bunlar için hukuki danışmanlık alınması gerekir.
7)Acil Durumlarda Yerimi Alabilecek Biri Var Mı?: Türkiye'de ve dünyada girişimlerin üçüncü veya dördüncü jenerasyonlar tarafından sürdürülememesinin en büyük sebeplerinden biri 'patron şirketi' mantığıyla, tek elden işlerin yönetilmesidir. İçeride yapılması gereken işler delege edilmediğinden, patron hastalandığında veya emekli olmaya karar verdiğinde işler yürütülemez. Kritik kararlar geçmişte sadece patron tarafından alındığı için, patron olmadığı zaman karar verme yetkisi yok olur ve şirketin sürekliliği tehlikeye girer. Çalışanların işlerine hakim olmaları ve birkaç kişinin arasında önemli sorumlulukların paylaştırılması gerekir.
8)Bütçe Planı Yapıyor Muyum?: Bazı sektörlerde dönemsel faktörler daha çok harcamaya sebep olur. Yılın bazı mevsimleri özel planlama ister. Tarım sektöründe olduğu gibi. Bütçe planlaması kısa, orta ve uzun vadeler için ayrı ayrı yapılmalıdır. Dört çeyrekte plan yapmak yerine aylık planlamalar yapmak girişimci için daha sağlıklı olacaktır. Gelir-gider dengesi iyi ayarlanmalıdır.
9)Takvimime Sadık Mıyım?: Özellikle, girişimleri kurma aşamasında günlük, haftalık ve aylık olmak üzere yapılacaklar listesi oluşturulmalıdır. Bu liste, girişimci için yol gösterici olacaktır. Şirket içindeki düzenli raporlamalarda çok önemlidir. Sahada çalışanlarla şirket içi çalışanların koordinasyonu açısından raporların ve ortak takvimin oluşturulması uyum ve tutarlılık açısından gereklidir.
10)Kendimi Geliştiriyor Muyum?: Girişimci uzman olduğu konularda kendini daha da geliştirebilir. Konusuyla ilgili kurslara gitmeli ve seminerlere katılmalıdır. Böylece, hem daha detaylı bilgi sahibi olur hem de yeniliklerden herkesten önce haberdar olur. Girişimci, güçlü yönlerini daha güçlü hale, ancak alacağı eğitimler ve kişisel gelişim programlarıyla getirebilir.
Duygu Eren
Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı
Yazarla iletişim için:
duygu@dpdanismanlik.com

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.