Giriş Tarihi: 19.6.2012 10:40 Son Güncelleme: 19.6.2012 10:41

Başarılı Kurumsal Girişimci: Hikmet Albayrak

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı Duygu Eren Sabah.com.tr'ye girişimcilikte başarıyı getirecek doğru soruları yazdı.

Türkiye'de aile şirketleri başlı başına bir inceleme ve araştırma konusudur. İşi devralan her sonraki kuşak için işi geliştirmek ve ilerletmek günümüz koşullarında daha da güç. Bununla beraber geleneksel yapıyı koruyarak , vizyon katmak başlı başına meşakatli bir iş. Birazdan röportajını okuyacağınız Hikmet Albayrak 2. kuşak olarak bu işi çok başarılı yapan kişilerden. Babası Abdürrahim Albayrak'ın kurduğu Altur Turizmi başarıyla büyütmekte. Kendisine babasını rol model olarak almış, bu genç kurumsal girişimciyi şimdi daha yakından tanıyalım.
1) Eğitiminiz ve özgeçmişinizi öğrenebilir miyiz?
1983 istanbul doğumluyum. Üniversiteyi İstanbul üniversitesi Ekonometri bölümünde okudum daha sonra Amerika da San Diego state üniversitesinde işletme masteri yaptım.
2) Bu işe başlamadan önce iş hayatında tecrübeniz oldu mu, nerelerde çalıştınız?
13 yaşında Altur Turizmde çalışmaya başladığım için daha önce bir yerde çalışmadım.
3) Bu işe başlamanız nasıl gelişti?
13 yaşında yaz tatilinde İngiltere'ye yaz okuluna gittim döndüğümde babam tatillerde şirkete gel dedi ben ne yapacağım dediğimde en kötü fotokopi çekersin dedi ve o günden sonra her yaz tatili her cumartesi her sömestir tatilinde çalıştım sadece senede 10 gün izin hakkım vardı.
4) Babanız Abdürrahim Albayrak'ın kurduğu şirkette sizin getirdiğiniz yenilikler neler?
Biz 6 kardeşiz ve hepimiz iş dallarının birinin başındayız. İkinci kuşak olarak getirdiğimiz yeniliklerden bazıları teknolojiye daha çok yatırım yapmak, ulaşım ve otomotiv sektöründe yeni hizmetler sunmak ve sektördeki lider konumuzu sürdürülebilir hale gelmesi için kurumsallığı sağlamak.
5) Kurumsal girişimciliğin zorlukları sizce neler?
Kurumsal girişimciliğin zorlukları bunu kurumun bir anlayış bir kültür olarak benimsemesi ve bunu tepeden en aşağı kadar herkese hissetirmesidir. Bunun içinde özellilke üst yönetimin yeni fikirlere açık olması desteklemesi ve teşvik etmesi gerekmektedir. Çoğu firma karlılık ve günü düşündüğü için maalesef girişimci beyinler firmalarda körelebiliyor.
6) Markanızın ismi nereden geliyor?
Markamızın ismi Albayrakın AL'ı Turizmin TUR'u
7) Kendinizi babanızla karşılaştırdığınızda yeni nesil girişimci olarak nasıl tanımlarsınız?
Şartlar aynı olmadığı için pek adil bir karşılaştırma olmaz tabi. O daha zor şartlarda çok daha cesur ve girişimci davranmış biz ise daha rahat şartlarda kurumsallığı ve kurumsal girişimciliği destekler ve teşvik eder konumdayız.
8) İşinizde sizin için dönüm noktası sayılabilecek bir zaman dilimi veya yardım eden kişi oldu mu?
İş hayatında tecrübenin çok önemli olduğunu düşünüyorum. İş hayatına erken başlamam o zamanlar bana çok gereksiz gelse de şimdi geldiğimiz noktada bana çok faydalı olduğunu düşünüyorum. Şirketteki çok tecrübeli yöneticilerimizin yanında eğitim hayatım boyunca oryantasyon gibi bir dönem yaşamam ve ondan sonra master eğitimine bu tecrübeyle katılmamın çok faydalı olduğunu düşünüyorum.
9) Şu an işinizin yönetimini nasıl yapıyorsunuz?
Dediğim gibi en tepede babamız Abdürrahim Bey olmak koşuluyla her iş kolunda ve departmanda tecrübeli uzun yıllardır şirketimizde çalışan profesyoneller var. Hiç birimiz bir profesyonelin yerine çalışmıyoruz. Hepimiz yönetim kurulunda görevliyiz.
10) Bu noktaya gelmenizin kısaca hikayesi nedir?
Şirket olarak çalışanlarımıza emeklerine çok saygı duyan bir yapımız var. Babamın bize iş hayatında verdiği en büyük öğüt çalışanın karşılığını her zaman gününde veya öncesinde verilmesidir. 8 bin kişinin maaşı daha bir gün aksamamıştır bugüne kadar. Başarımızın diğer bir sırrı da yöneticilerimizin hepsinin 20 seneyi aşkın süredir bizle çalışıyor olması. İstikrar ve tecrübe de en büyük avantajlarımızdan biri. Ayrıca Abdürrahim Beyin bu işin şoförlük kısmından gelmesi işi en ince detayına kadar bilmesi ve dürüstlük ve çalışana saygı değerlerin kurum kültürü olarak oturtmasının yanında ikili sosyal ilişkilerdeki başarısı da bu noktaya gelmemizde çok etkili olmuştur.
11) Markanızı şu an nasıl kendi sektörünüz içinde, rakiplerinize göre nasıl konumlandırırsınız?
Hem büyüklük açısından hem hizmet kalitesi bakımından sektördeki en büyük firmayız. Ama asıl önemli olan bu büyüklüğün büyüsüne aldanmayıp değişen koşullara ayak uydurup aradaki farkı daha da açmak.
12) Sizce, sizin başarınızın sırrı nedir?
Başarımızın en önemli sırlarından biri aile şirketi olarak çok sıcak, samimi ve hızlı karar alan bir yapıyla kurumsallığın da çok oturduğu sektörün en tecrübeli profesyonellerinin çalıştığı bir yapının çatısında sosyal ilişkileri belki de en başarılı bir patronun bulunması.
13) Gelecekte nasıl büyümeyi hedefliyorsunuz?
Kendi sektörümüzde hizmette müşteriyi memnun edecek yeniliklerle beraber hizmet ve Pazar payındaki liderliğimizi sürdürmenin yanında yeni sektör araştırmalarını sürdürmek ve farklı sektörlerde de faaliyet göstermek
14) Bir iş gününüz nasıl geçer?
Her sabah 6-6.30 arası kalkar erken saatte hizmet verdiğimiz işyerlerinden birinin araç girişlerini yerinde kontrol eder oradan da genel merkeze geçerim. Bölge müdür ve yöneticileriyle günlük toplantılar yapılır. Hemen hemen her gün yeni fiyat teklifi isteyen firmalara güzergah fiyat çalışması yapılır. Akşam 18.00de ofis personelinin mesaisi biter ama bizim servis araçlarımız 7/24 çalıştığı için bizim mesaimiz hiç bitmez aslında.
15) Sektörünüz, Türkiye'de sizce nereye gidiyor?
Sektörde karlılık eskiye oranla çok çok düşük. Akaryakıt fiyatlarının artışı, müşterinin her sene daha iyi hizmet beklentisi olması, araç fiyatlarının artışı banka kredilerinin artışına karşılık taşıma ücretlerinin aynı oranda artmaması nedeniyle karlılık çok düştü. İleride orta küçük çaplı firmaların birleşme olmadan ayakta duramayacakları bir noktaya geliyor sektör yavaş yavaş.
16) Kendinizi hangi platformda gösteriyorsunuz? Sosyal medya mı, yazılı basın mı?, sektörünüze özel hafta veya günlerde mi?
Sosyal medyada da yazılı basında da görsel basında da kendimizi gösteriyoruz. Ayrıca araçlarımız gün içinde devamlı yollarda olduğu için ve çok büyük kuruluşların personel taşımasını yaptığımız için en fazla bilinirlik oradan geliyor.
17) İlgi alanlarınız nelerdir, nelerden beslenir ve ilham alırsınız? Ne okur, ne seyreder ve neyi takip edersiniz?
En büyük ilgi alanım bir aile kültürümüz gibi bir şey olan futbol. Sıkı bir Galatasaray taraftarıyım her maçına gitmeye çalışıyorum. Kısa 2-3 günlük seyahatleri daha çok severim çok uzun tatillerin sıkıcı ve insanı iş hayatından uzaklaştırdığını düşünüyorum. Çok fazla televizyon izlemem sadece haberler diyebilirim.İyi bir sinemasever sayılırım haftada bir kez giderim.
18) Türkiye ve dünyadaki girişimcilerin farkları ve benzerlikleri sizce nelerdir?
Türk insanının daha akıllı ve çalışkan olduğuna inanıyorum. 2 sene master eğitimim boyunca Amerika'da yaşadım ve grup projelerim dolayısıyla devamlı yabancı öğrencilerle bir arada çalıştım ki bunların hepsi hem çalışıp hem master yapan kişilerdi. Türkiye'deki girişimcilerin daha cesur olması gerektiğini düşünüyorum. Çoğu kişinin bu ekonomide iş mi yapılır kaygısıyla hayal ve düşüncelerini uygulamadığını görüyorum ama asıl girişimcilik bu konjektorü fırsata çevirmekte. Dışarıda ise girişimciler ve girişimciliğe çok fazla önem veriliyor. Benim yüksek lisanstaki en çok ilgi gören dersim girişimcilik dersiydi.
19) Yeni girişimcilere destek veriyor musunuz?
Şahsen bir firmanın en önemli değerlerinin çalışanları ve onların fikirlerinin olduğunu düşünüyorum. Bu yüzden girişimcilere çok önem ve destek veriyorum.
20) Size ilham veren ve beğendiğiniz girişim ve girişimciler kimler?
Şahsen tüm hayatını bildiğim ve örnek aldığım için örnek aldığım girişimci bir erkek çocuk olarak babam ama gerçektende örnek alınan bazen üniversitelere panellere çağrılan bir kişi. Tek bir minibüsle bu işe girip şu an 8.000 araçla taşıma yapıyor olmak bence gerçekten örnek alınması incelenmesi gereken bir girişimcilik hikayesi.
21) Girişimciler başarılı olmak için neleri yapmalı ve neleri yapmamalı?
Girişimci cesur olmalı olumsuzlukları fırsata çevirmeyi bilmeli. İlk amacının çok para kazanmak olmaması gerekir. Ayrıca sabırlı ve çok araştırmacı olması gerekir.
22) Türkiyedeki girişimcilik kültürü geçmişte nasıldı, şimdi nereye gidiyor?
Eskiden konusu bile çok edilmeyen girişimcilik şimdi kitap konuları ders adı yarışma konusu oluyor. Eğitim düzeyi arttıkça çok daha önem göreceğini düşünüyorum.
23) Sizin girişimcilik alanında açık olarak gördüğünüz sektörler nereler?
En fazla girişimciliğin olduğu sektör olmasına rağmen uçsuz bucaksız bir sektör olduğu için online satış sektörünün cazip olduğunu düşünüyorum.
24) Her potansiyel işadamı ve girişimcinin sizce, alması gereken eğitim, katılması gereken seminer ve kişisel gelişim programları nelerdir?
Bence her vatandaş imkanları doğrultusunda üniversite eğitimi ve hatta yüksek lisans eğitimi almalıdır. Eğitim süresince de staj veya part-time çalışmalı ve iş hayatını erken yaşlarda solumalıdır. İletişim ve risk-alma üzerine seminerler de faydalı olur.
25) Girişimcileri yol gösterebilecek ve rehber niteliğinde söylemek istedikleriniz nelerdir?
Girişimciler sabırlı ve inatçı olsunlar. Fikirlerinin inançlarının peşinden gitsinler. Başarının ölçütü sadece para değildir ve para girişimci için en önemli koşul değildir. Araştırmacı olsunlar ve herkesin risk olarak gördüğü şeylere başka açıdan bakmaya fırsata çevirmeye çalışınlar.
26) Gelecekle ilgili kendi hayaliniz ve stratejiniz nedir?
En büyük hayalim her yaptığım işte güçlü olmak. Başka sektörlerde de faaliyet göstermek. Taşımacılık sektöründeki lider konumumuzu sürdürmek ve fırsatları değerlendirip yurtdışında da taşımacılık yapmak.
27) Babanız gibi Galatasaray'da yöneticilik yapmayı düşünüyor musunuz?

Çoğu erkek çocuk babasını kendine rol-model alarak büyür. Bende 13 yaşımdan beri babamla çalışıyorum ve çoğu özelliğini de kendime örnek alıyorum. Galatasaray sevgisi de onun bize öğrettiği en güzel sevgilerden biri Benim de hayalimde onun gibi Galatasaray'da görev yapmak ve sevilen biri olmak var tabi.

Duygu Eren
Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı

Yazarla iletişim için:
duygu@dpdanismanlik.com

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.