Perşembe 28.06.2012 00:00

Gazprom, Nabucco ve TANAP'ı küçümsedi!

Rus doğalgaz şirketi Gazprom Export, Avrupa'ya doğalgaz arzının sağlanması için planlanan Güney Akım Projesi'nde, Avrupa'nın artan doğalgaz talebini göz önünde bulundurarak Nabucco ve TANAP gibi diğer doğalgaz iletim projelerine rakip gözüyle bakmadıklarını bildirdi.
Gazprom Export'tan, AA muhabirine yapılan yazılı açıklamada, şirketin bu yılın ilk çeyreğinde Avrupa'ya 39,2 milyar metreküp doğalgaz ihracattı yaptığını belirterek, 2012-2013 kışında talepte artış beklediklerini söylediler.
Avrupa'nın doğalgaz arz güvenliğinin sağlanmasında hazırlık çalışmalarına devam ettikleri Güney Akım Projesi'nin oldukça önemli olduğu vurgulanan açıklamada, projenin son derece güçlü bir ticari mantığa sahip sağlam bir proje olduğunu dile getirildi.
Güney Akım'ın, Türkiye'ye doğrudan doğalgaz tedarik etmelerini sağlayan Mavi Akım gibi başarıya ulaşacağına inanıldığı ifade edilen Gazprom Export açıklamasında, ''Türkiye'nin Güney Akım Projesi'nde oynadığı rol bizim için son derece sevindirici. İstikrarlı bir gelişim sergileyen projeye yıl sonunda başlanıp, 2015'de gaz akışı sağlanacak. Biz bu projeyi hayata geçirmek için en gelişkin teknolojiye ve gerekli kapasiteye sahibiz'' dendi.
Güney Akım Projesi'ni en iyi şekilde hayata geçirmeye kararlı oldukları ve Avrupa'ya gaz arzını planlayan diğer iletim projelerinden etkilenmedikleri vurgulanan açıklamada, şunları kaydetti:
''Avrupa gelecekte en mütevazı tahminlerle bile oldukça yüksek miktarlarda ek doğalgaz ithalatı gerçekleştirecek. Bundan dolayıda Güney Akım'da Nabucco ve TANAP'a rakip olarak gözüyle bakmıyoruz. Projede hatta verilecek gaz Rusya'nın Birleşik Gaz İletim sisteminden sağlanacak. Rusya'nın doğalgaz rezervleri daha çok uzun yıllar yetecek kapasiteye sahip. Sadece Gazprom'un rezervi bile 33 trilyon metreküpü aşıyor. Dolayısıyla iletim projelerimizin tümünü destekleyecek son derece sağlam bir kaynak altyapısına sahip olduğumuzu rahatlıkla söyleyebiliriz.''
''Sınırdan giriş fiyatı yarıdan daha düşük''
Açıklamada, doğalgazda tedarikçilerin tek taraflı olarak toptan satış fiyatını belirleme ve değiştirme imkanına sahip olmadığı vurgulanırken, Türkiye ile fiyatlandırmanın uzun vadeli sözleşmeler çerçevesinde yapıldığı
anımsatıldı.
Türkiye'de gazın sınırdan giriş fiyatının, tüketicilerin doğalgaza ödedikleri nihai fiyatın yarısından daha düşük bir orana denk geldiği bildirilen açıklamada, ''Nihai fiyatın içinde ülke içi vergiler, kar marjları ve iletim masrafları var. Dolayısıyla nihai kullanıcının yüz yüze olduğu fiyatlar değerlendirilirken fiyatlandırmanın bu unsurlarını da göz önüne alınmalı. Hemen her türlü malda olduğu gibi nihai piyasada karşımıza çıkan fiyatın, toptancının fiyatıyla aynı olması beklenemez'' dendi.
Güney Akım Projesi
Doğalgaz ihracat güzergahlarının çeşitlendirilmesi için Karadeniz üzerinden Orta ve Güney Avrupa'ya uzanacak olan Güney Akım doğalgaz boru hattı projesi Gazprom tarafından inşa ediliyor.
Projenin karadan ilerleyecek kesiminin hayata geçirilebilmesi için Bulgaristan, Sırbistan, Macaristan, Yunanistan, Slovenya, Hırvatistan ve Avusturya ile hükümetler arası anlaşmalar imzalanırken, 16 Eylül 2011 tarihinde Güney Akım Transport AG ortaklarıyla projenin denizden ilerleyecek kesiminin uygulanması için gerekli anlaşma imzalandı. Belgeye göre, Gazprom doğalgaz boru hattı projesinin denizden ilerleyecek kısmının yüzde 50'sine, İtalyan ENI yüzde 20'sine, Alman Wintershall Holding GmbH ve Fransız EDF yüzde 15'erlik paya sahip olacak.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.