Salı 03.07.2012 00:00
Son Güncelleme: Salı 03.07.2012 11:43

3 boyutlu düşündü 3DLocationEarth'u kurdu

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı Duygu Eren bu haftaki konuğu 3DLocationEarth.com projesini de bünyesinde bulunduran 3D Visual Earth firmasının Genel Müdürü Aybars Görpe...

Girişimcinin kendi hayali ve projesi en büyük sermayesi. Başarılı girişimcilere baktığımızda hayallerine inanıp, gerçeğe dönüştürmek için çokça emek harcadıklarını görüyoruz. Terlemeden girişimci olunmuyor. Birazdan röportajını okuyacağınız kişi bunun çok güzel örneklerinden biri. Gördüğümüz, yaşadığımız her yeri 3 boyutlu hale getiriyor. Aşağıda, bu fikrin nasıl doğup, geliştiğini büyük heyecan ve coşkuyla anlattığı hikayesinde bulabilirsiniz:
Eğitiminiz ve özgeçmişinizi öğrenebilir miyiz?

1980 yılında İstanbul'da doğdum.İlköğrenimimi Nurettin Teksan , orta ve lise öğrenimimi Doğuş Koleji'nde tamamladıktan sonra 2002 yılında İstanbul Bilgi Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Fakültesi'nin İngilizce Ekonomi bölümünden mezun oldum. Mezuniyetimin ardından önce Schenker-Arkas Lojistik'te Satış Temsilcisi, sonrasında ise Coca-Cola'da Satış Şefi olarak görev yaptım . 2008 yılından bu tarafa da 3DLocationEarth.com projesini de bünyesinde bulunduran kendi kurduğum şirket olan 3D Visual Earth firmasının Genel Müdürlüğünü yapmaktayım.
Bu işe başlamadan önce iş hayatında tecrübeniz oldu mu, nerelerde çalıştınız?

Bu işe başlamadan önce ilk olarak Schenker-Arkas Lojistik'te Satış Temsilcisi, sonrasında ise Coca-Cola'da Satış Şefi olarak görev yaptım.
Bu işe başlama fikri nereden geldi ve nasıl gelişti?

3DLocationEarth.com projesini hayata geçirmeden önce, global şirketlerin satış pazarlama departmanlarında çalışırken, firmanın hedef kitleleriyle birebir iletişimlerini sağlayan, farklı, yaratıcı ve aynı zamanda çağın teknolojik gelişmelerine de uygun, global bir tanıtım&pazarlama modeli kurmanın ne derece önemli ve gerekli olduğunu gözlemledim. Ürün ya da hizmet sunan işletmelerin, hem kendilerini, hem de bayii ve mağazalarını internet üzerinde görsel olarak yeteri kadar sergileyemediği düşüncesindeydim. Ayrıca, sektörleri internet üzerinde tek çatı altında buluşturan rehber niteliğinde pek çok portal projesi olmasına karşın bunların hep birbirini takip eden özellikleri olduğunu ve kullanıcılarına çok fazla alternatif çözümler sunamadığını görüyordum.
Bu düşüncelerle, ülke genelindeki tüm sektörleri ve bu sektörlerde faaliyet gösteren tüm firmaları kapsayacak bir modeli neden biz kurmayalım dedik. Ancak, oluşturacağımız bu model hem orijinal olmalı hem de sektörel ihtiyaçlara cevap verebilmeliydi. Bu konuda pazarda bir açık olduğunu fark ettik. Tüm bunları planlarken bir tarafta da "Google Earth" gerçeği duruyordu.
Bir tasarımcı dostumun 3 boyutlu bina çizebilme yeteneğini, her gün yüz milyonlarca insanın aktif olarak kullandığı Google Earth üzerinde bir proje ile geliştirebiliriz fikri doğdu. Bunun üzerine, Google Earth taban programını kullanan bir yazılım oluşturduk ve Türkiye'nin tek 3 boyutlu sektör rehberi 3DLocationEarth.com projesini 2008 yılı Eylül ayında hayata geçirdik.
Ne kadar sermayeyle ve nasıl bu işe başladınız?

Bu işe başlarken, o zamana kadar elde ettiğim tüm birikimimi sermaye olarak kullandım. Yaklaşık 30-40 bin $ gibi bir girişim sermayesi ile bu işe başladık. Önce projenin adımlarını oluşturduk. Arkasından bir yazılım firmasından hizmet alarak, 3DLocationEarth.com'un alt yapısını kurduk. Bir taraftan da çizim ekibimizi oluşturduk. Sitenin yazılımı hazırlanırken, çizim ekibi, önemli binaları sokak ve caddeleri 3 boyutlu modelledi. Yazılım tamamlandıktan sonra, bu modeller sisteme aktarıldı ve 2008 yılı Eylül ayında 3DLocationEarth.com yayına başladı.
Ekibinizi nasıl kurdunuz ve şu an kaç kişi çalışıyor?

Başlangıçta hem yazılım ve modelleme ekibini hem de pazarlama&satış ekibini kurarken oldukça zorlandık. Çünkü daha önce örneği olmayan, dünyada bir ilk olacak bir işe girişmiştik. Bunu hem bizim anlatmamız hem de karşı tarafın anlaması başlangıçta çok kolay olmuyordu. Ancak bizim hayallerimizi paylaşan, projeye inanan bir ekip oluşturduk ve aynı ekiple de yolumuza devam ediyoruz. Şu an çizim tarafında 4 kişi, satış pazarlama tarafında da 2 kişi görev yapıyor.
Markanızın ismi nereden geliyor?

Türkiye'de ve hatta bildiğimiz kadarıyla da dünyada bir başka örneği olmayan, 3 boyutu temel alan lokasyon bazlı yeni bir proje ortaya çıkarmıştık. İsimde bu özelliklere vurgu yapmalıydık. 3 boyut vurgusu olmazsa olmazdı. Bu projenin ismi de yapısı gibi global olmalıydı. Çünkü proje sadece Türkiye ile sınırlı kalamazdı. Dünyaya hitap eden bir içeriği sahip olacağını öngörüyorduk. Dolayısıyla global bir lisan olan İngilizce bir isim koymalıydık. Ve tabii en önemlisi de projemiz Google Earth'ü taban programı olarak kullanan bir yazılıma sahipti. İsimde bu vurgu da olmalıydı. Tüm bu etkenler bir araya geldiğinde 3DLocationEarth ismi ortaya çıktı.
İşe başlarken finansman veya rehberlik anlamında destek gördünüz mu?

İşe başladığımızdan bu yana finansman anlamında herhangi bir profesyonel destek almadık. Şu anda yurt içi ve yurt dışından kimi yatırımcı firmalar ve girişimci birlikleri ile paylaşımlarımız devam ediyor. İşimizi büyütmek ve hedeflerimize daha kısa zamanda varabilmek için bize destek olacak iş ortakları arayışındayız.
İşinizde sizin için dönüm noktası sayılabilecek bir zaman dilimi veya yardım eden kişi oldu mu?

Bu işle ilgili en büyük dönüm noktası birkaç ay öncesine ait. 3DLocationEarth.com'un global ölçekte 3 boyutlu bir mekan arama motoru haline gelmesi gerektiğini düşünerek, sitenin yeni versiyonunu hazırlamaya başladık. Şu anda yeni tasarım ve yazılım konusunda yurt dışından bir firma ile çalışıyoruz. Zaman planımıza göre 3-4 ay gibi bir zaman sonra 3DLocationEarth.com yeni yüzüyle kullanıcılarının karşısında olacak. Bu yeni versiyonda her firmanın kendine ait 3 boyutlu bir internet sayfası var. Firmalar, sayfaları üzerinden ürün satışı dahi gerçekleştirebilecek. Yeni versiyon wikipedia, Facebook, twitter vb. tüm sosyal ağlarla entegre bir yapıda olacak. Ayrıca mobil olarak da kullanılabilecek. Daha yüzlerce yeni özellik var. Ancak diğerleri sürpiz olsun.
Şu an markanızın yönetimini nasıl yapıyorsunuz?

Şu anda markanın pazarlamadan satışına, finansından idari işlerine kadar tüm yönetimi bana ait. Yeni versiyonun altyapısı için oldukça yoğun bir mesai harcadık. İşlerin hepsine tek başına yetişmek mümkün olmadığından şirket içinde bir organizasyon şeması oluşturuyoruz. Yeni arkadaşlarla güçlendireceğimiz pazarlama ekibinin ve çizim ekibinin başında bir yönetici olacak. Ben her zaman birlikte yönetmenin daha faydalı ve efektif olduğu inancındayım. Şu anda bir taraftan da bu yapıyı kurmaya çalışıyoruz.
Bu noktaya gelmenizin kısaca hikayesi nedir?

Bu projenin ilk hazırlık aşamasından bu güne kadar pek çok süreçten geçtik. Proje fikri ilk çıktığında hemen bir araştırma yaptık ve ne Türkiye'de ne de dünyada 3DLocationEarth.com benzeri bir projenin olmadığını gördük. Yapılmayanı yapacağımızın farkında olarak yola çıktık. 2008 yılında 3DLocationEarth.com projesini hayata geçirdiğimizdeki hedefimiz, Türk kökenli bir girişimin ileride, dünya çapındaki popüler internet projeleri gibi bir internet devi olması idi. Sitenin alt yapısını kurduk, kadrolarımızı oluşturduk, hedeflerimiz doğrultusunda stratejilerimizi ve iş planlarımızı belirledik. Bu zaman zarfında elbette zorluklar karşımıza çıktı. Vazgeçme noktasına geldiğimiz zamanlar da oldu. Ama hep sabırlı davrandık ve inanarak projemizin arkasında durduk. Örneğin bir dönem Google servisleri Türkiye'de çalışmaz duruma gelmişti. Google Earth tabanlı bir site olan 3DLocationEarth.com için bu önemli bir kriz anıydı. Ancak biz bu krizi de fırsata çevirmeyi bildik. Planlarımızı aksatmadan, ara vermeden çalışmaya devam ettik. Bugün geldiğimiz noktada, artık Türkiye'nin bildiği, yurt dışından da ciddi oranda ziyaretçisi olan, içerisinde yaklaşık 50 bin mekanı ve 5 bini aşkın 3 boyutlu binayı bulunduran, Google Earth üzerinde dünya genelinde en fazla sayıda 3D binaya sahip tek platformuz. Son aldığımız kararla, ciddi bir finans yükünün de altına girerek, 3DLocationEarth.com'u global bir marka haline getirmek için yeni versiyonun startını verdik. Her geçen yıl bir öncekine göre daha ileride olduğumuzu görmekten çok mutluyuz.
Markanızı şu an nasıl kendi sektörünüz içinde, rakiplerinize göre nasıl konumlandırırsınız?
Aslına bakarsanız 3DLocationEarth.com'un verdiği hizmetleri verebilen benzer içeriğe sahip bir başka rakip internet sitesi bulunmuyor. 3DLocaitonEarth.com, Google Earth tabanlı programı ile binlerce binayı dünya üzerindeki gerçek yerinde göstererek, kullanıcılarına, kategorilere ve sektörlere göre ayrılmış mekanlar arasında harita üzerinde 3 boyutlu arama yapma imkanı veren interaktif bir platform. Diğer lokasyon bazlı uygulamalarla karşılaştırmak gerekirse özellikle birkaç ay içersinde yayına çıkacak olan yeni versiyonumuzu, kullanıcılarına sunduğu 3 boyutlu, tanıtım ve pazarlama fırsatları, 3 boyutlu bir mekan arama moturu, 3 Boyutlu sektör rehberi , 3 boyutlu bir sosyal paylaşım platformu ve aynı zamanda da 3 boyutlu yeni nesil tanıtım ve pazarlama mecrası olarak konumlandırıyoruz.
3DLocationEarth.com'un, turizmden gayrimenkule, perakendeden inşaata kadar ürün ve hizmet sunulan tüm sektörleri, 3 boyutlu dünyada dünyada buluşturan ortak bir platform olmasını hedefliyoruz. Bu nedenle, gerek bireysel gerekse ticari kullanıcılar, 3DLocationEarth.com'a ücretsiz üye olarak; içinde bulundukları binaları, hizmet veya üretim tesislerini, satış noktalarını, mağaza veya dükkanlarını harita üzerindeki gerçek yerlerinde konumlandırabiliyor. Sonrasında, 3DLocationEarth.com'da açtıkları üyelik hesabı üzerinden, harita üzerinde etiketledikleri binaları ve kendileriyle ile ilgili tüm bilgileri de yine buradan, diğer kullanıcılar ile paylaşabiliyor.
3DLocationEarth.com dileyen kişi ya da kuruluşlara sunduğu 3 boyutlu modelleme ve konumlandırma hizmeti ile de onların tüm dünyadan görülebilmesini sağlıyor. Örneğin bu uygulamayı kullanan turistlik bir otel, önce 3 boyutlu olarak modelleniyor. Ardından bu model, 3DLocationEarth.com'un Google Earth tabanlı programı ile harita üzerindeki gerçek yerine yerleştiriliyor. Arzu edilirse, 3 boyutlu yürüyüş ve simülasyon modları ekleniyor. Bu sayede söz konusu otel, bulunduğu lokasyon, denize olan konumu, havaalanından otele geliş-gidiş güzergahları, etrafındaki diğer binalar, şehir merkezine olan konumu gibi çevre özelliklerinin yanı sıra, restaurant ve cafeleri, eğlence alanları, yüzme havuzları, odalarının konforu hatta odanın manzarası gibi tüm iç mekan detaylarını da 3 boyutlu olarak gösterebiliyor. Bu uygulamayı, şu anda sunabilen bizden başka bir platform yok.
Sizce, sizin başarınızın sırrı nedir?

Başarının temelinde orijinal iş fikri ve inanç yatıyor. İhtiyaçları doğru belirlediğimizi ve buna uygun etkili çözümler sunabilen yeni bir internet mecrasını hayata geçirdiğimizi düşünüyoruz. Yapılmayanı yapmış olmanın, alanında ilk ve tek olmanın beraberinde pek çok girişim zorlukları da söz konusu oluyor. Başarımızın bir diğer sırrı da bu zorluklar karşısında yılmadan, sabırla ve projemizin arkasında durarak yola devam etmemizdir.
Gelecekte nasıl büyümeyi hedefliyorsunuz?

Önümüzdeki 3-4 ay içinde yayına girecek yeni versiyon ile birlikte, 3DLocationEarth.com tüm dünyada 80 milyon mekan sunan çok farklı bir yapıya bürünecek. Şu anda biz işletmelere bu uygulamayı anlatmaya çalışıyoruz. Ancak yeni versiyonla birlikte, 3DLocationEarth.com kolaylıkla kurulup kullanılabilen, hızla yaygınlaşan, mobil özelliği bulunan, firmalara sanal ortamdaki tüm ihtiyaçlarını tek çatı altında sunabilen, dünyadaki tüm 3d çizimcileri bünyesinde toplayan, popüler sosyal ağlarla entegre çalışan yepyeni bir uygulama haline gelecek. Bunun sonucunda uygulamayı kullanmaya yönelik talep de artacak. Trafiği çok daha yüksek, kullanıcı sayısı çok daha fazla olan ve her geçen gün kendini geliştiren organik bir yapıya sahip olacak bu yeni uygulama, büyümeyi de beraberinde getirecek. Bununla birlikte, büyüme hedeflerimiz arasında yurt içi veya yurt dışı yatırımcılarla işbirliği yaparak, süreci daha da hızlandırmak yönünde düşüncelerimiz de var. Ayrıca iş ortaklığı veya bayilik tarzı bir yapılanmayı da hayata geçirmeyi planlıyoruz. Türkiye'de her ilin 3 boyutlu bir internet sitesinin olmasını amaçlıyoruz. 3D-İstanbul, 3D-İzmir, 3D-Ankara gibi. Dolayısıyla her ilde bir ana bayilik, temsilcilik oluşturarak büyümemizi sürdürmeyi planlamaktayız.
Bir iş gününüz nasıl geçer?

Diğer girişimcilerden farklı olarak benim bir iş günüm 3. Boyutta geçiyor. Özellikle son 3-4 aydır yeni versiyon üzerinde neredeyse 7 gün 24 saat çalışıyorum. Mevcut uygulamanın artıları, eksileri üzerinden yeni versiyonun proje planını çıkartıyoruz. Yeni versiyonun yazılımını yurt dışından bir yazılım firması üstlendi. Projenin son halini verdik ve onlar da bir taraftan tasarım bir taraftan da yazılım üzerine çalışmaya başladılar. Günümün büyük bir bölümü kendileriyle yazışmakla ve yapılanları kontrol etmekle geçiyor. Bunun dışında rutin olarak pazarlama ekibi ve ardından da çizim ekibi ile ellerindeki işler, yapılanlar, yapılacaklar kısacası iş planları üzerine konuşuruz. Benim için o gün alınan randevuları kontrol eder ve görüşme planlarımı çıkartırım. O günkü randevularıma gider, firma yöneticileri ile bir araya gelerek onlara sistemi anlatır ve birlikte yapabileceklerimizi paylaşırım. Akşamüzeri işler biraz daha sakinleştiğinde ise internet üzerinden yurt içi ve yurt dışındaki teknolojik gelişmeleri takip eder, gündemlere bakarım.
Sektörünüz, Türkiye'de sizce nereye gidiyor?

İnternet sektörü Türkiye'de özellikle 2000 yılından sonra ciddi bir ivme kazandı. İnternet üzerinde pek çok başarılı girişim fikri hayata geçti. Bugün internet artık Türk insanının hayatında önemli bir yer tutuyor. Teknolojiye meraklı bir milletiz. Genç bir nüfusumuz var. Yenilikleri çabuk kabulleniyor ve çabuk adapte olabiliyoruz. Bunun farkında olan markalar, tüketicileriyle iletişim için sosyal medyayı, interneti sıklıkla kullanıyor. Tüketiciler de ihtiyaç duydukları hemen her şeyi internet üzerinden takip ediyor. Alışverişini internetten yapıyor, arkadaşlarıyla internetten haberleşiyor, gündemi internetten takip ediyor. Dolayısıyla, 3DLocationEarth.com'un da içinde olduğu internet tabanlı teknolojiler, genç nüfus oranı yüksek olan Türkiye'de her gün daha da büyüyen bir seyir izliyor.
Kendinizi hangi platformda gösteriyorsunuz? Sosyal medya mı, yazılı basın mı?, sektörünüze özel hafta veya günlerde mi?
Biz yatırımlarımızı hep sistemi daha iyiye götürmek ve geliştirmek adına kullandık. Dolayısıyla bugüne kadar ulusal çapta, geniş ölçekli reklam çalışmalarımız olmadı. Bunun için bütçemiz de zaten yoktu. Kendimizi ifade etmenin, projemizi geniş kitlelere anlatmanın ve etkili bir duyurumun bizim açımızdan en ideal yolunun PR olduğunu düşündük. 2 yılı aşkın süredir iletişim danışmanlığı konusunda destek alıyoruz. Uygulamalarımızı, hizmetlerimizi, yeniliklerimizi pr üzerinden hem yazılı ve görsel medya hem de internet ve sosyal medya kanalıyla duyuruyoruz.
İlgi alanlarınız nelerdir, nelerden beslenir ve ilham alırsınız? Ne okur, ne seyreder ve neyi takip edersiniz?

Yaptığım iş gereği ilgi alanlarım da genellikle teknoloji üzerine. Teknolojik gelişmeler, internet üzerindeki yeni uygulamalar ana ilgi alanlarımı oluşturuyor. Bu anlamda dünyadaki gelişmeleri yakından takip ederim. Her yeni gelişmenin, 3DLocationEarth.com'a nasıl entegre olabileceğini , bu yeniliklerden yola çıkarak kendi sistemimizde ne tür uygulamalar eklenebileceğine bakarım. Televizyon izlemeye çok vakit bulamasam da Muhteşem Yüzyıl dizini kaçırmadan izlemeye gayret ediyorum. Tarihe özel bir merakım var. Belki de bu meraktan ötürü gerçekleştirdiğimiz sosyal sorumluluk projesi kapsamında Türkiye'nin önemli tarihi ve kültürel miraslarını 3 boyutlu olarak modelleyip, Google Earth üzerinden sanal ziyarete açtık.
Türkiye ve dünyadaki girişimcilerin farkları ve benzerlikleri sizce nelerdir?

Bence aradaki en büyük fark girişimciye ve girişim fikrine verilen değer. Bundan ötürüdür ki global ölçekte ses getiren pek çok girişim fikri hep yurt dışında ve özellikle de ABD'den çıkmıştır. Örneğin ABD'de üniversite öğrencilerinin bir araya gelip ortaya çıkardığı proje, rahatlıkla yüzbinlerce dolar kaynak bulabiliyor ve kısa sürede hayata geçirilerek dünya çapında bir marka halini alabiliyor. Facebook, Google gibi markalar bunun birer örneği. Ülkemizde ise girişimcilere ve girişim fikrine daha temkinli ve mesafeli yaklaşılıyor. Kaynak bulmak neredeyse imkansız. İnsanlar, bir yapın görelim bakalım ya da önce başkaları bir denesin ona göre biz kullanalım tarzında bir yaklaşıma sahipler. Bununla birlikte bizdeki girişimcinin kafasında hemen başarılı olup bir an önce zengin olma hedefi var. Sabretmeyi çok bilmiyoruz. O girişim fikrinin başarıya ulaşması için belki 3 yıl zamanı vardır. Girişimci daha yolun yarısında girişiminden vazgeçiyor. Halbuki birkaç yıl sabretse hedeflerine varmış olacak. Bizdeki girişim modellerinin bir çoğu da daha önceden yapılanın benzerini, tekrarını yapmak yönünde. Yeni bir şey ortaya konulmadığı için de o girişim uzun soluklu olmuyor. Ya da taklitten öteye gidemiyor. Bence para kazanmak tabiî ki önemli ancak girişimcinin önceliği iş fikrini başarıya taşımak olmalı. Dünyadaki başarılı örnekler de bu fikir üzerine kurulu.
Yeni girişimcilere destek veriyor musunuz?

Mevcut kaynaklarımızın azlığı ve var olan kaynakları kendi işimizi geliştirmeye harcamak durumunda olduğumuzdan ötürü yeni girişimcilere ne yazık ki maddi anlamda bir destek şu an için veremiyoruz. Ancak, hem tecrübelerimizi aktarmak hem de iyi fikirleri birlikte hayata geçirmek anlamında her türlü paylaşıma açığız.
Size ilham verene beğendiğiniz girişim ve girişimciler kimler?

Bizim en beğendiğimiz, ilham kaynağımız ve sistemimizi de üzerine kurduğumuz en önemli girişim dünyanın dev arama motoru Google ve onu hayata geçiren girişimciler.
Girişimciler başarılı olmak için neleri yapmalı ve neleri yapmamalı?

Yeni iş fikirlerinin başarılı olması genelde zaman alır. Girişimciler, başarılı olmak için önlerinde zorlu bir yol olduğunu, zamana ihtiyaçları olduğunu bilmeli ve sabretmeliler. İş fikrini doğru kurgulamalı, hedeflerini ortaya koymalı, stratejilerini belirlemeli ve inandıkları yolda kararlı adımlarla ilerlememeliler. İş fikirlerini değişen ihtiyaçlar, yenilenen teknolojiler ve gelişmeler doğrultusunda sürekli güncelleyebilmeli, yeniliklere hızla adapte olabilmeliler. Kadrolarını çok iyi kurmalı, kendileriyle aynı vizyona sahip kişilerle yola devam etmeliler. Kullanabildikleri her türlü duyurum, tanıtım, reklam, pazarlama ve satış mecrasını kullanmalılar. Ve mutlaka, başka başarılı girişimcilerin tecrübelerinden yararlanmalılar.
Türkiye'deki girişimcilik kültürü geçmişte nasıldı, şimdi nereye gidiyor?
Geçmişte girişimci olmak daha kolaydı. Çünkü hemen her sektörde büyük bir pazar potansiyeli ve buna karşın ciddi bir açık vardı. Dolayısıyla da pek çok girişim fikrinin başarıya ulaşması çok zor olmadı. Günümüzde ise işler çok daha zor. Fırsatlar eskiye oranla daha az. Rekabet çok daha yoğun. Üstelik global rekabet söz konusu. Artık günümüzde tüketicisiyle doğrudan temas kurabilen, onu anlayan, ona dokunan, sürekli onu düşünen, ihtiyaçlarını karşılayabilen ve teknolojik altyapısı güçlü girişimler rağbet görüp başarılı oluyor. Her ne alanda her ne sektörde yeni bir girişimde bulunursanız bulunan, hem ülkemiz hem de dünya açısından şu bir gerçek ki girişimcilik kültürünün temelinde bugünden sonra ve gelecekte mutlaka teknolojik rekabet olacaktır.
Sizin girişimcilik alanında açık olarak gördüğünüz sektörler nereler?

Bence global ölçekte girişimcilik alanında en büyük açık yine teknolojide. Çünkü teknolojinin sınırları artık sizin hayal gücünüzle sınırlı. Dolayısıyla, teknoloji ve internet alanında bir yeni girişimlerden yeni iş fikirlerinden beslenerek sürekli büyüyen bir açık var. Her yeni teknoloji beraberinde yeni iş fikirlerini de getiriyor. Örneğin, Google Earth gibi bir platformun varlığı, bugün 3DLocationEarth.com fikri ortaya çıkmasını ve gelişmesini sağladı.
Her potansiyel işadamı ve girişimcinin sizce, alması gereken eğitim, katılması gereken seminer ve kişisel gelişim programları nelerdir?

Bence özellikle günümüzde artık her girişimcinin mutlaka temel düzeyde de olsa teknolojik bilgi ve birikimine sahip bulunması, interneti ve sosyal medyanın farkında olması önemli. Bu alanda kendini yetersiz hissediyorsa mutlaka bunun eğitimini almalı. Ve güncel gelişmelerden de kopmamalı. Bunun dışında artık tüketici ne istediğini daha iyi biliyor. Sadece fiyata göre karar vermiyor. Beklentileri çok daha fazla. Dolayısıyla tüketiciyi daha iyi anlamasını sağlayacak, empati kurmasını sağlayacak kişisel gelişim eğitimleri alması, çağın gereklerine uygun yeni ve yaratıcı pazarlama, satış tekniklerini öğrenebileceği eğitimlere katılması gerekir. Ayrıca bir girişimci işini ve ekibini iyi yönetebilen etkili bir lider olmalıdır. Bu yüzden de liderlik, takım yöneticiliği gibi eğitimler de almalı.
Girişimcileri yol gösterebilecek ve rehber niteliğinde söylemek istedikleriniz nelerdir?

Başarı için gerekli olan temel üç faktör inanç, sabır ve çok çalışmak. Eğer işinize inanmaz, gerekli olan sabrı göstermez ve hedeflerinize ulaşmak yönünde özveriyle çalışmazsanız başarısızlık da ne yazık ki kaçınılmaz olur.
Gelecekli ilgili kendi hayaliniz ve stratejiniz nedir?

En büyük hayalim tamamen bir Türk girişimi ve projesi olan 3DLocationEarth.com'un, ileride Google, Facebook veya Youtube gibi örnek internet projeleri arasında gösteriliyor olması. Hedeflerimiz de bu hayali gerçekleştirmek yönünde. Kurulduğumuz günden bu yana bir sonraki günümüz bir önceki günden daha geride olmadı. Hem ileri gittik, gitmeye de devam ediyoruz. Yakın dönemde yayına sokacağımız yeni versiyon, 3DLocationEarth.com'un hem Türkiye'de hem de dünya genelinde daha çok konuşulur ve kullanılır bir hale gelmesini sağlayacak.

Duygu Eren

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı

Yazarla iletişim için: duygu@dpdanismanlik.com

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.