Çarşamba 29.08.2012

Kanserli ayakkabı da teşhir edilsin

Kırtasiye ürünlerinde çözülen kanserojen madde kullanımı, okul ayakkabılarında çocukları tehdit etmeyi sürdürüyor. Tüketiciler, kanserojenli ayakkabı üretip satanların da teşhir edilmesini istiyor

Okulların açılması yaklaşırken kırtasiye ve okul kıyafetlerindeki sağlığa zararlı maddelerin oranıyla ilgili tartışmalar yeniden gündeme geldi. 1.2 milyar liralık okul malzemeleri pazarında, geçen yıl çıkan azo boyar ve fitalat gibi sağlığa zararlı maddelerin kısıtlanmasıyla ilgili tebliğ sonuç verdi. Özellikle kırtasiye ürünlerinde kanserojen madde kullanım oranı yüzde 1'lere indi. Ancak çocukları tehdit eden kanserojen madde sorunu okul ayakkabılarında devam ediyor. Alman perakende zinciri Metro Marketleri'nin Gıda Dışı Satın Alımdan Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Selma Zaim, okul ayakkabıları ve tekstil ürünlerinin yüzde 10'unda hâlâ bu maddelere rastlandığını ifade etti. Zaim, "Özellikle ayakkabıda fitalatsız ürün bulmakta zorluk çekiyoruz. Yüzde 50 yerli ürün kullanıyoruz ancak Türkiye'deki büyük ayakkabı üreticilerinde fitalatlı ve fitalatsız ürün çıkaran iki ayrı bant var. Bize, 'model başına 10 bin ve üzerinde sipariş verirseniz fitalatsız bantta üretelim, daha az verirseniz fitalatlı ayakkabı alırsınız' diyorlar" şeklinde konuştu.

FİYAT FARKI YÜZDE 10
Ürünleri alırken ciddi kriterlerden geçirdiklerini ve bu yıl uygun ürün bulamadıkları için ayakkabı reyonunu yarı yarıya küçülttüklerini vurgulayan Zaim, fitalatın muadili başka hammaddeler de olduğunu ifade etti. Sağlıklı ürün kullanılması halinde maliyetin en fazla yüzde 10 artacağını açıklayan Zaim, "Türkiye'de güçlü bir ayakkabı sanayisi var ancak bu konuda duyarlı şirketler bulmak zor" dedi. Zaim, tıpkı su ve et ürünlerinde yapıldığı gibi devletin ayakkabı üretici ve ithalatçılarını denetleyip fitalat gibi kanserojen maddeleri kullanan markaları teşhir etmesi gerektiğini vurguladı. Zaim, fitalatta vergi oranının artırılması gibi teşviklerle de bu durumun karşısına geçilebileceğini söyledi.
KIRTASİYECİ 20 BİN ÇEŞİT ÜRÜNÜ TEST ETTİRDİ
Okul gereçlerinde sağlığa zararlı maddelerin kullanılmasını yasaklayan ve 2011 Nisan ayında yürürlüğe giren Bazı Tüketici Ürünlerinin Kimyasal Madde İçeriğine Yönelik Piyasa Gözetim ve Denetimine İlişkin Tebliğ ile sosyal sorumluluk hareketi başlatan Tüm Kırtasiye Sanayicileri, İthalatçıları, İhracatçıları, Toptancıları Derneği (TÜKİD), iki yıldır laboratuvarlarda yatıp kalkıyor. 20 bin çeşit ürünü test ettirdiklerini belirten derneğin Genel Sekreteri Cansel Can, "Bilgilendirme toplantılarıyla bilinci yükselttik. "Eğitim'de Hedefimiz 1" adıyla bir çalışma başlattık. Üyelerimiz hem ürettikleri hem de ithal ettikleri ürünleri test ettirdi" dedi.
MİGROS ÇİFTE KRİTER MEKANİZMASI UYGULUYOR
Migros yaptığı açıklamada okul ürünlerinde sadece Migros Kırtasiye Ürünleri Kalite Standartları'nı değil uluslararası standartları da uyguladıklarını belirtti. Migros yetkilileri, kendi testlerini yaptıkları özellikle insan sağlığına zararlı kadmiyum, nikel, azo boyar gibi maddeler içeren ürünlerin satışına kesinlikle izin vermedikleri bilgisini paylaştı.
SAĞLIKSIZ ÜRÜN GÜMRÜKTE KALDI
Kırtasiye Dünyası Genel Müdür Yardımcı Alper Kısa, tebliğden bu yana birçok ithal ürünün denetimden geçemediğini ve gümrüklerde kaldığını belirtti. Kısa, "Bizler de denetleniyoruz. Artık tüketiciler de bilinçlendi. Ürünlere ciddi bir sınırlama getirildi" dedi.
FİTALAT NEDİR?
Plastiğin yumuşatılmasında kullanılan fitalat tükürük ve ter gibi yollarla vücuda geçerek hormon sistemine de zarar veriyor. Kanserojen de olan bu kimyasal en çok dikkat merkezi, böbrek, karaciğer ve testisleri etkiliyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.