Cumartesi 08.09.2012 00:00

İhracat 100 milyar doları geçti

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, 7 Eylül tarihi itibariyle ihracatın 100 milyar doları aştığını belirterek, ''100'ler kulübündeki yerimizi şimdiden kaptık'' dedi.

Bakan Çağlayan, yaptığı yazılı açıklamada, bu yılın kalan aylarında ihracat seferberliği ile Orta Vadeli Program (OVP) hedefi olan 148,5 milyar dolar ihracat hedefine ulaşılacağını vurguladı. Çağlayan, şunları kaydetti:
''7 Eylül 2012 tarihi itibariyle ihracatımız 100 milyar doları aştı. 2011 yılında 100 milyar dolar ihracata Ekim 2011'in başında ulaşmıştık. Geçen yıldan yaklaşık 1 ay önce 100 milyar dolar ihracat gerçekleştirdik. 2011 yılının 1 Ocak-7 Eylül döneminde TÜİK ve TİM verilerine göre ihracatımız 89,7 milyar dolardı. 2012 yılının aynı döneminde ise ihracatımız 100,4 milyar dolara ulaştı. Geçen yılın aynı dönemine göre ihracatımız yüzde 11,9 oranında arttı. Kalan 4 aya yakın sürede yapılacak ihracat ile OVP hedefi olan 148,5 milyar dolara ulaşacağımıza inanıyorum.''
Dünyanın bir çok ülkesinde küresel krizin etkilerinin sürdüğünü, buna karşılık Türkiye ekonomisinin gösterdiği performansla başarısını bir kez daha kanıtladığını ifade eden Çağlayan, Avrupa, Orta Doğu ve Kuzey Afrika'daki krizlere rağmen son yıllardaki ihracat artışının büyük bir başarı olduğuna dikkati çekti. Çağlayan, ''İhracatımızın yüzde 72'sini gerçekleştirdiğimiz Avrupa, Orta Doğu ve Kuzey Afrika'daki politik, ekonomik ve sosyal çalkantılar devam ediyorken, ciddi bir ihracat artışı göstermek zor. Ancak Türkiye bunu başarıyor. İhracatının içinde Avrupa ülkelerinin payı bu kadar yüksek olup da bizim kadar başarı gösteren başka bir ülke yok'' değerlendirmesinde bulundu.
Pazar çeşitlendirme
Bakan Çağlayan, yaşanan ihracat artışındaki başarının en önemli nedeninin pazar çeşitlendirme çalışmalarındaki gayret olduğuna işaret ederek, 2009'dan beri Avrupa'daki kayıpları, dünyanın diğer ülke ve bölgeleri ile telafi etmeye çalıştıklarını ve başarılı olduklarını kaydetti. Türkiye'nin 2009-2012 dönemindeki ihracat başarısının ''direği'' olarak pazar çeşitlendirme çabalarını gördüğünü belirten Çağlayan, 100 milyar dolara ulaşılabilmenin temelinde bu çabanın olduğunu vurguladı.

Geçen yıldan 1 ay önce

Bu yıl 100 milyar dolarlık ihracata geçen yıldan bir ay önce ulaşıldığının altını çizen Çağlayan, ''2011'de 3 Ekim'de 100 milyar dolara ulaşmıştık. Bu yıl 7 Eylül'de ulaştık. Bu bize 148,5 milyar doları aşma konusunda cesaret veriyor. 4 aya yakın bir süremiz var. Bütün üreticileri ile, ihracatçıları ile, ihracatçı birlikleri ile Türkiye, kalan süreyi en iyi şekilde değerlendirip bu başarıyı perçinleyeceğiz'' ifadelerini kullandı.

2012 için büyük başarı

Çağlayan, 2012'nin önceki yıllardan ayrı olarak değerlendirilmesi gerektiğini vurgulayarak, şöyle devam etti:
''Mevcut ihracat artış oranlarının büyük bir başarı olduğunun özellikle bilinmesini isterim. Devam eden küresel krizin etkileri ve bunun yanı sıra avro/dolar paritesindeki gerilemenin olumsuz etkisi çok fazla olmasına rağmen 2012 ihracat rakamlarındaki artış hakikaten büyük başarıdır. Paritedeki gerileme ilk 7 ayda ihracatımızı 4,1 milyar dolar aşağı çekti. Bu demektir ki, parite düşmemiş olsaydı ihracat artış oranımız bugünkünden 4-5 puan daha yüksek olacak ve 100 milyar dolar ihracata bugün değil de bundan 2 hafta önce ulaşmış olacaktık. Ne yazık ki bu etki özellikle son 3-4 ayda ciddi hissedilmeye başladı ve bir süre daha bunu hissedeceğiz.''
Türkiye ihracat odaklı büyüyor
İhracatın net büyümeye katkısının önemine işaret eden Çağlayan, ikinci çeyrek büyümesinde net ihracatın katkısının 3 puanın üzerinde olacağını ifade etti. Çağlayan, Pazartesi günü açıklanacak olan ikinci çeyrek büyüme verilerinde de Türkiye'nin yine net ihracat sayesinde büyümüş olduğunun görüleceğine vurgu yaparak, şunları kaydetti:
''İlk çeyrekte olduğu gibi ekonomimiz net ihracat yoluyla büyümüş olacak. Hesaplarımız net ihracatın büyümeye katkısının ikinci çeyrekte 3 puanın üzerinde olacağına işaret ediyor. Bu desteğin üçüncü çeyrekte de devam edeceğini göreceğiz. Türkiye ekonomisinin büyümesinde bu yılın genelinde net ihracatın önemli bir payı olacak.''

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.