Cuma 14.09.2012 00:00
Son Güncelleme: Cuma 14.09.2012 14:54

Carrefour ve Real'e talipler mi?

Türkiye’den çıkmayı planlayan Carrefour’a, Real’e, hatta Migros’a talip olacaklar mı? Kiler Perakende Yönetim Kurulu Başkanı Ümit Kiler gelecek planlarını anlatmakla kalmadı gündemdeki kritik gelişmeleri de sabah.com.tr’ye değerlendirdi.

Hakan Hastaoğlu / Sabah.com.tr

Dünyaca ünlü perakende zincirlerinin Türkiye pazarından çıkacaklarına yönelik haberler, gözleri perakende sektörüne çevirdi. Yoğun rekabetin olduğu ve her geçen gün yeni oyuncuların da dahil olduğu pazarın etkili isimlerinden Kiler Perakende Yönetim Kurulu Başkanı Ümit Kiler'le perakende sektöründe yaşanan değişimleri konuştuk. Satışa çıkacağı konuşulan zincirlere talip olacakları iddialarını cevaplayan Kiler, gelecek hedeflerini, şirketin borsa performansını, perakende sektöründeki beklentilerini Sabah.com.tr'ye anlattı. Kiler, İslami burjuvazi ve 28 Şubat tartışmalarıyla ilgili olarak da önemli açıklamalarda bulundu.
YUMUŞAK İNİŞ BAŞARILI OLDU
2012 ilk yarı yıl dönemi nasıl geçti?
Çok iyi gidiyor. 2012 yılı başındaki hedefimiz yüzde 16 büyümeydi. İlk üç ayda yüzde 30'un üzerinde büyüme gerçekleşti. Altı ayın toplamında ise yüzde 26.7 gibi bir büyüme söz konusu. İkinci yarı yılda da, ilk altı aya paralel gidiyoruz. İnşallah, sene sonunda da buna yakın bir yerde kapatırız diye düşünüyoruz. Yani sene başında koymuş olduğumuz hedefin mutlaka üzerinde olacağız.
Sektöre göre durumunuz nasıl?
Sektörde gıda perakendesinde büyüme yüzde 3-4 seviyesinde. Sektöre göre bayağı iyi bir durumdayız. Bunun altyapı çalışmaları daha önceden başlamıştı. 2010-2011 yıllarında bunun hazırlıkları planlı bir şekilde yapılıyordu. 2011 yılının üçüncü çeyreğinden itibaren bu yapılanların neticelerini almaya başlamıştık. Aynı performans 2012 yılının başından itibaren de devam ediyor. Hatta biraz da öngörümüzün üzerinde gidiyor.
Ekonomiyi soğutma adına para piyasalarında alınan önlemler sizi nasıl etkiledi? Yumuşak iniş sektörü ve grubunuzu zorladı mı?
Perakende sektörü bunlardan anında etkilenen, reaksiyon gösteren bir sektör değil. Perakende sektörü, biraz daha stabil giden bir sektör. İyileşmelerden, krizden anında etkilenen bir sektör değil. Çok fazla iniş çıkışları göreceğimiz bir sektör değil. Olur, yumuşak iniş bir, bir buçuk sene sürerse perakende sektöründe de etkilerini görürsünüz. Daha çok, büyük yatırımlar, tesis yatırımları, üretim fabrikaları gibi yatırımlarda, kısa ve uzun vadeli borçlanmalarda para kaynaklarına ulaşımda biraz daha tedbirlerin olduğu bir süreç yaşıyoruz. Ama öyle gösteriyor ki, alınan tedbirler iyi olmuş. Çok fazla etkilenmeden, ülke rasyolarını çok fazla zorlamadan başarılı bir şekilde götürülüyor.
CARREFOUR VE REAL'E TALİP OLACAKLAR MI?
Dünyanın ünlü perakende zincirleri Türkiye operasyonlarına son vermeye hazırlanıyor. Bu çıkış kararları Türkiye'deki perakende sektöründe yaşanan rekabetle, maliyet artışlarıyla veya satışlardaki gerilemeyle ilgili bir durum mu sizce?
Kendi düşünceleri, belki yurtdışındaki operasyonlarının bir parçası olarak burada farklı farklı tedbirler almak zorunda kalıyorlar ama Türkiye'deki perakende sektörü, bu büyülükteki perakendecilerin çıkmasını gerektirecek şekilde bir sıkıntı yaşamıyor. Sektör hızla büyüyor, büyümeye de devam edecek. Bu büyümenin bundan sonra durağan gideceği şeklinde bir öngörümüz yok bizim. Türkiye'nin perakende sektörünün organize tarafına bakıyoruz, henüz yüzde 50'ler seviyesinde organize olmuş bir perakendecilik var. Gelişmiş ülkelerle kıyaslandığında daha alınacak çok mesafenin olduğunu görüyoruz. Türkiye genç nüfusu ve tüketimi itibariyle perakendenin önümüzdeki yıllarda da büyüyeceğine işaret ediyor. Dolayısıyla bu sebep perakendenin iyiliğinden veya kötülüğünden kaynaklı bir sebep değil. Tabii ki, buradaki operasyonlarında da beklentinin dışında gelişmeler olabilir ama bunun yurtdışındaki operasyonlara dayanan da bir geçmişi vardır.
Türkiye'den çıkışı konuşulan gruplardan Carrefour, Real veya Migros'ta satın alma gibi bir düşünceniz var mı?
Aynı sektörün içerisindeyiz. Ben açıkcası, bu işin içerisinde taraf olan firmalardan herhangi bir çıkış sözü de duymadım. Piyasada konuşulanlar bunlar. Benim konuşulanlara, söylentilere göre yorum yapmam doğru olmaz, etik de olmaz. Önümüzdeki sürece bakmak lazım. Biz 200 mağazanın üzerine çıkmış bir zinciriz. Türkiye'nin 33 şehrinde hizmet veriyoruz. Bundan sonra yaşanacak konsolidasyonlarda veya değişimlerde biz de mutlaka kendimizi buna göre konumlandıracağız. Hiçbir şeye önceden kesin evet veya kesin hayır demek bizim için doğru değil. Gün geldiğinde değerlendiririz, bizim için iyi olacağına, fırsat olacağına düşündüğümüz bir operasyon olursa bunu oturur kendi kurullarımızda değerlendiririz. Geçmişte, bir mağaza, iki mağaza, beş mağazaları biz çok satın aldık. El sıkışıp, bir gecede alabiliyorduk ama şu an aynı durumda değiliz. Yapımız gereği aynı durumda değiliz. Halka açık bir şirketiz, bunu önceden duyurmamız gerekiyor, profesyonel kadrolarımızla paylaşmamız gerekiyor. Yönetimin içerisinde bulunan bağımsız yönetim kurulu üyesi arkadaşlarımızla mutlaka bunu değerlendirmek ve hep birlikte karar vermek gerekiyor. Dolayısıyla, böyle bir fırsat olduğunu görürsek mutlaka o gün kararımızı veririz.
Sektörde konsolidasyonlar bekliyor musunuz? Perakendenin ikinci ligi diyebileceğimiz alt segmente dönük satın almalar olur mu?
Hızlı büyüyen her sektörde bu tür değişiklikler olur. Bu gıda perakendesi, gıda dışı perakende için geçerli. Perakende sektörü hızlı büyüyor ve hızlı büyüme içerisinde sektöre yeni girenler, çıkanlar olacaktır. Büyüme arzusu ve fırsatı olduğu müddetçe bu tür değişikliklere her gün hazırlıklı olmamız lazım. Yabancı menşeli perakendeciler çıkmak için fırsat kollarken birçok yabancı perakendecinin de girmek için fırsat kolladığını gözlemliyoruz.
Size bu yönde, satın almaya dönük talepler var mı?
Sadece bugün değil, geçmişte de vardı. Bugün de oluyor. Sürekli, Türkiye'ye girmek isteyen perakendeci zincirlerinin veyahut da perakende sektörüne girmek isteyen yurtdışındaki farklı farklı yapıların, bankalar, fonlar gibi grupların olduğunu gözlüyoruz. Hatta Türkiye'ye girmek için fırsat kollayan sayısı, çıkmak için fırsat kollayan sayısının belki 5-10 katı.
Sizin bu taleplere karşı yaklaşımınız nedir? Uygun fiyat bulsak satarız mı diyorsunuz? Yoksa kesinlikle büyüme hedeflerimiz var diyerek kökten mi reddediyorsunuz?
Bundan 10 yıl, 5 yıl önce kesin çizgilerimiz belliydi. Kesin söylemlerimiz olabilirdi ama şu anki içinde bulunduğumuz konum itibariyle kesin bir şey söylemenin doğru olmadığını düşünüyorum. Olmaz veya olur diye kesin bir önyargımız yok. Olabilir, her şey olur. Çünkü artık Türkiye perakende sektöründe söz sahibi bir oyuncuyuz. Söz sahibi oyuncuların da sürekli bir atakları olacaktır. Biz de bunlar olabilir ama o günkü konjöktör çok önemli. 10 mağazaya çıktığımızdan itibaren bize sürekli satın almak veya ortak olmak için gelen irili, ufaklı gruplar oluyor. Şu anda da oluyor ama biz doğru zamanda, doğru kararı vermek zorundayız. Perakende sektöründe biz var olmak istiyoruz. Bu hiçbir zaman da perakende sektöründen çıkmayacağımız anlamına gelmiyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.