Giriş Tarihi: 18.09.2012

Ticarette aslan payı küçüklerin

İstihdam ve üretim açısından ekonomide önemli bir paya sahip olan KOBİ'ler ihracat da hızla ilerliyor. Geçen yıl ihracatın yüzde 59.6'sını KOBİ'ler gerçekleştirdi. Dış ticarette sanayi sektörü ilk sırada yer alırken ihracatın yarısı AB'ye yapıldı

Türkiye ekonomisi içinde firma sayısı. istihdam ve üretim açısından önemli bir paya sahip olan KOBİ'ler. ihracat da son dönemde oldukça hızlı ilerliyor. 1980 sonrası ihracatçı büyüme modelini benimseyen Türkiye ekonomisi ihracatın artışı için KOBİ stratejisine de önem verdi. KOBİ'lerin kurumsal yönetişiminin geliştirilmesi, bölgeler arası yakınsama ve rekabet amaçları bakımından KOBİ politikalarının uygulamaya geçmesiyle daha da hızlanan bu süreçte nitelikli işgücünün yetiştirilmesine, finansman kaynaklarının genişletilmesi ve araçlarının çeşitlendirilmesine. pazara ve teknolojiye erişimin kolaylaştırılması da sürece katkı veren unsurlar. Geçen yıl ihracatın yüzde 59.6'sını Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler (KOBİ) gerçekleştirdi. Dış ticarette sanayi sektörü ilk sırada yer alırken sanayici girişimlerin ihracatının yarısı AB'ye yapıldı. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) 2011 yılına ait Girişim Özelliklerine Göre Dış Ticaret İstatistikleri'Ne göre 2011 yılında 52 bin 495 girişim ihracat, 63 bin 351 girişim ithalat yaptı. İhracatın yüzde 59.6'sı 0-249 çalışanı bulunan ve KOBİ olarak değerlendirilen girişimler tarafından gerçekleştirildi. İthalatın ise yüzde 39.9'u KOBİ'ler tarafından yapıldı. İhracatta 0-9 kişi çalışan mikro girişimlerin payı yüzde 15.2 olurken yüzde 25.7'si 10-49 kişi çalışan küçük ölçekli girişimler, yüzde 18.7'si 50-249 kişi çalışan orta ölçekli girişimler ve yüzde 40.2'si de 250 ve daha fazla çalışanı olan girişimler tarafından gerçekleştirildi.
Dış ticarette sanayi sektörü ilk sırada
Girişim ana faaliyetleri esas alındığında ise ihracatın yüzde 59.4'ü, ithalatın ise yüzde 52.9'u sanayi sektöründe faaliyet gösteren girişimler tarafından yapıldı. Ana faaliyeti ticaret olan girişimlerin ihracattaki payı yüzde 36.5. ithalattaki payı ise yüzde 32.5 düzeyinde gerçekleşti. Sanayi sektörü ihracatının yüzde 63.6'sı 250 ve daha fazla çalışanı bulunan büyük girişimler tarafından yapıldı. Ticaret sektörünün ihracatında ise yüzde 46.8 payla 10-49 kişi çalışan küçük ölçekli girişimler en yüksek paya sahip oldu. Sanayi sektörü tarafından yapılan ithalatta yüzde 74.3 payla 250 ve daha fazla çalışanı bulunan büyük girişimler, ithalatta ise yüzde 30.6 payla 10-49 kişi çalışan girişimler ilk sırada yer aldı.
İkinci 500'ün payı % 18.5
İSO tarafından hazırlanan "Türkiye'nin İkinci 500 Büyük Sanayi Kuruluşu 2011 Yılı Raporu"nun sonuçlarına göre firmaların toplam ihracattan aldıkları pay yüzde 18.5 olarak gerçekleşti. İhracata alt sektörler itibarıyla bakıldığında ise birinci 500'de ihracatta ilk sırayı yüzde 25.3'lük pay ile taşıt araçları sanayi alırken. ikinci 500'de ilk sırada yüzde 26.5'lik payla dokuma. giyim eşyası. deri ve ayakkabı sektörü yer aldı. İkinci sırada yüzde 18.8'lik payla gıda. içki ve tütün sanayi. üçüncü sırada ise yüzde 13.7 ile metal eşya. makine ve teçhizat. mesleki aletler sanayi bulunuyor. 2011 yılında. ikinci 500'de madencilik ve taş ocakçılığı. taşıt araçları ve ana metal sanayilerinde ihracat bir önceki yıla göre azalırken. diğer tüm sektörlerin ihracatı artış gösterdi. İhracatı en yüksek oranda artan sektör ise. yüzde 58.5 ile gıda. içki ve tütün sanayi oldu.
Sanayici girişimlerin ihracatının yarısı AB'ye
2011 yılında ana faaliyeti sanayi olan girişimlerin ihracatının yüzde 49.8'i AB ülkelerine yüzde 17.4'ü de Yakın ve Orta Doğu ülkelerine yapıldı. AB ülkelerine yapılan ihracatın yüzde 64'ü sanayi, yüzde 33.7'si ticaret sektörü tarafından gerçekleştirildi. Ana faaliyeti sanayi olan girişimler, ithalatının yüzde 41.2'si AB'den, yüzde 17.7'si Diğer Asya ülkelerinden, yüzde 12.9'unu AB üyesi olmayan Avrupa ülkelerinden yaptı. Ana faaliyeti ticaret olan girişimlerin en çok ithalat yaptığı ülke grupları sırasıyla AB (yüzde 41.1), diğer Asya (yüzde 34.3) ve AB üyesi olmayan Avrupa ülkeleri (yüzde 9) oldu. 2011'de sanayi ürünleri ihracatının yüzde 60.8'ini ana faaliyeti sanayi olan girişimler, yüzde 35.6'sını ise ana faaliyeti ticaret olan girişimler gerçekleştirdi. Ana faaliyeti sanayi olan girişimlerin yaptığı ihracatın ise yüzde 95.6'sı sanayi ürünleri. yüzde 2.2'si tarım ürünleri oldu. Sanayi ürünleri ithalatının girişim ana faaliyetine göre yüzde 50.6'sı sanayi, yüzde 39.8'ini ticaret ve yüzde 9.6'sı diğer sektörler tarafından yapıldı. Ana faaliyeti sanayi olan girişimlerin yaptığı ithalatın yüzde 72.9'unu sanayi ürünleri, yüzde 15'ini madencilik ürünleri ve yüzde 4.1'ini ise tarım ürünleri oluşturdu. 2011 yılında ihracatın yüzde 46.4'ünü 100 girişim. ithalatın ise yüzde 50'ini 50 girişim yaptı. En çok ihracat yapan 5 girişim toplam ihracatın yüzde 16.8'ini. en çok ithalat yapan 5 girişim ise ithalatın yüzde 24.5'ini gerçekleştirdi. İhracatta ilk 5 girişimin sanayi sektöründeki payı yüzde 18.7. ticaret sektöründe yüzde 13.8 oldu. İthalatta ilk 5 girişim sanayi sektöründe yüzde 22.4 paya sahipken. bu pay ticaret sektöründe yüzde 11.8 oldu.

YÜZDE 47.6'SI BİR ÜLKEDEN İTHALAT YAPTI

Geçen yıl 23 bin 695 girişim tek ülkeye ihracat yaparken 8 bin 772 girişim iki ülkeye, 9 bin 799 girişim ise 3-5 ülkeye ihracat yaptı. 20 ve üzerinde ülkeye ihracat yapan girişim sayısı 2 bin 183 iken bu girişimler ihracatın yarısından fazlasını (yüzde 58) gerçekleştirdi. 2011'de bin 207 girişim 20 ve daha fazla ülkeden ithalat yaptı. Bu girişimlerin ithalatı, toplam ithalatın yüzde 55.2'sini oluşturdu. 2011 yılında 30 bin 135 girişim tek ülkeden (toplam girişimlerin yüzde 47.6'sı) 10 bin 598 girişim 2 ülkeden, 11 bin 896 girişim ise 3-5 ülkeden ithalat yaptı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.