Perşembe 18.10.2012
Son Güncelleme: Perşembe 18.10.2012

Tekstilde makineler tıkır tıkır

Tekstildeki ithalat vergisi yerli üretimi canlandırdı. Fasoncular siparişlere yetişemiyor, yeni atölyeler kuruluyor. Konfeksiyon makinesi satışları patladı, siparişler için 1.5 ay sonraya gün veriliyor. 1 yılda 108 bin kişi iş buldu

Ekonomi Bakanlığı'nın geçen yıl eylül ayında uygulamaya başladığı tekstil ve hazır giyim ürünleri ithalatındaki ek vergi aradan geçen bir yılda yerli üreticinin yüzünü güldürdü. Bir yılda ithalat 4 milyar dolardan 2.5 milyar dolara geriledi. İç üretim artınca yeni atölyeler kuruldu ve bir yılda sektör 108 bin yeni istihdam yarattı. Makine satışlarında ise patlama yaşanıyor. Türkiye'de en fazla konfeksiyon makinesi satışının yapıldığı 2007'den bu yana ilk kez bu yıl artış var. Astaş Juki Yönetim Kurulu Üyesi Tuncay Aşçı, geçen yıla göre makine sipariş taleplerinin yüzde 30 arttığını söyleyerek, "Bu yıl ortalama 30 bin makine satacağız. Bu rakam 2008 ve 2009'da 10 binlere düşmüştü. Yeniden bir talep artışı var. Hatta 1.5 ay sonrasına sipariş teslim ediyoruz. Son dönemde özellikle teknoloji ağırlıklı makine siparişleri alıyoruz" dedi. 2008'de Uzakdoğu'dan da ithal edilen makinelerle birlikte toplam makine satışının 80'den 30 binlere kadar düştüğünü açıklayan Aşçı, bu yıl rakamın yeniden eski seviyesine çıktığını belirtti.

1 YILDA 108 BİN İSTİHDAM

Hükümetin çıkardığı teşvik paketiyle yatırım patlaması yaşayan Anadolu illerinden gelen makine siparişleri de artıyor. Özellikle İstanbullu tekstil üreticilerinin Anadolu'da yatırım yapmaya başladığını, dolayısıyla yeni makine siparişlerinin arttığını söyleyen Aşçı, "İstanbul'da işçi sıkıntısı da var. Şirketler tekstilde çalışacak işçi bulamıyor. Hedefte tekstil işini Anadolu'ya taşımak var. Bunun da örneklerini görmeye başladık" dedi. Üretimdeki artış istihdama da yansıyor. Son bir yılda 108 bine yakın yeni istihdam yaratıldığını söyleyen İstanbul Tekstil Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri (İTKİB) Başkanı İsmail Gülle, yeni atölyelerin açıldığı bilgisini verdi. Türkiye'nin üretimde model ülke olmaya başladığının altını çizen Gülle, "Bunu en iyi makine siparişlerinden anlıyoruz. Anadolu'da da kapasite artışı var. Yeni üreticiler devreye giriyor" dedi.
SATIN ALMALAR ARTACAK
Son üretici bulmakta ve fiyat tutturmakta zorluk çeken birçok alım grubu, bugünlerde üretici şirketleri satın alarak bu sorunu çözmeye çalışıyor. Sadece kendileri için üretim yaptırmak isteyen alım grupları, böylece yurtdışına sadece ana mal değil, koleksiyon da oluşturup satabiliyor. Son yıllarda Avrupa'ya koleksiyon hazırlayıp satan birçok üretici bu alanda önemli başarılara imza atıyor. Sektör temsilcileri alım gruplarının üretici şirket satın almak için görüşmeleri artırdığını söylüyor.
FASONCULAR KARABORSA
İthalat yapamayan Türk şirketleri yerli üretime yönelince fasoncular adeta karaborsaya düştü. Dış alım gruplarının da siparişlerini geçen yıla oranla yüzde 30 artırmasıyla birlikte fabrikalar tarafından paylaşılamaz duruma gelen fasoncular, fiyatlara yüzde 20 zam yaptı. Artan dış talep nedeniyle iplik üretiminde, boyahanelerde ve örmede büyük bir yoğunluk yaşanıyor. Fason üretim yapan şirketlere de yoğun bir ilgi olduğunu söyleyen Gülle, "Talebin yoğunluğu fiyatları artırdı. Bu maalesef arz-talep dengesinin kurulamayışı nedeniyle oldu. 2013'ün sonuna kadar bu durum böyle gider" dedi.
TRİKODA YÜZLER GÜLDÜ
İthalata ek vergi getirilmesini en fazla isteyen grupların başında gelen triko üreticileri de bu yıl altın çağını yaşıyor. Bangladeş ve Vietnam'ın başı çektiği Uzakdoğu ülkeleri nedeniyle rekabet gücü zayıflayan triko üreticileri, bu yıl yeni yatırımlar yaptı. Üretim kapasitelerinin yüzde 30 arttığını söyleyen Türkiye Triko Sanayicileri Derneği Başkan Yardımcısı Mustafa Balkuv, "İç piyasada da yüzde 30 oranında bir talep patlaması oldu. Bu yıl 2 milyar dolara yakın ihracat yapacağız. Üretimimiz artıyor" dedi. Trikoda da en büyük sıkıntının işçi bulma konusunda yaşandığına dikkat çeken Balkuv, "Makineci, bilgisayarcı bulamıyoruz. Sektörün zayıfladığı dönemde işçi kaybımız çok olmuştu. Yeniden hareketlenen triko üretimi istihdam sorununu da çözmeye çalışıyor" diye konuştu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.