Çarşamba 21.11.2012

Haksız rekabet kokuyor

Dev zincir marketler yerli kozmetik şirketlerini de isyan ettirdi. Zincirlerin raf, gondol, giriş bedeli gibi ağır şartlarını karşılayamayan üreticiler zor durumda. En büyük satış kanalları olan parfümerileri de birer birer kaybediyorlar

Zincir marketlerin giderek artan gücüne, yerli kozmetik şirketleri de isyan etti. Ulusal zincirlerin raf, gondol, giriş bedeli gibi ağır şartlarını karşılayamayan üreticiler, en büyük satış kanalları olan parfümerileri de, zincir marketlerin kozmetik reyonlarını büyütmeleri nedeniyle kaybetmeye başladı. Beşiktaş, Kadıköy ve Bakırköy gibi nüfusun yoğun olduğu ilçelerde bundan 5 yıl önce 25-30 olan parfümeri sayısında ciddi düşüşler var. Yabancı kozmetik şirketlerinin pazar payının yüzde 76'lara çıktığı bir ortamda rekabetin iyice zorlaştığını belirten Adnan Akat Kozmetik'in sahibi Adnan Akat, "Parfümeriler yok olmak üzere. Kadıköy'de en az 25 tane dükkân vardı, şimdi 6 tane ancak var. Göztepe, Erenköy gibi semtlerde de hemen hemen hiç parfümeri kalmadı" dedi.
CANAVARA BENZİYORLAR

Zincir marketlerin kozmetik reyonlarını giderek büyütmeleri, fiyat rekabetini de kızıştırdı. B'iota Laboratuvarları Yönetim Kurulu Başkanı Cihat Dündar, kozmetik sektöründeki büyük üreticilerin çoğunun global arenada da faaliyet gösterdiğini söyledi. Dündar, bu oyuncuların zincir marketlerin yurtdışındaki genel merkezleriyle global pazarlık yaptığını belirterek şöyle devam etti: "Yerli üreticilerin bu şirketlerle rekabeti imkânsız hale geliyor. Çünkü bu dev üreticilerin ödediği para çok düşük. Asıl dert bunların bizden aldığı gondol, raf, insert bedelleri. Zincirler bir canavar gibi, yiyerek büyüyor, büyüdükçe daha fazla yiyor. Türkiye'de maalesef durum böyle. Oysa yurtdışında giriş parası diye bir uygulama yok."
BÜTÇE PAZARLIĞI

Türkiye'deki kozmetik satışlarının yüzde 30'u ulusal, yüzde 45'i yerel, geri kalanı ise Gratis, Watsons, Rossmann gibi zincirler ve parfümeriler tarafından yapılıyor. Ulusal ve kozmetik zincirlerine girmek için bazı şartlar var. Örneğin kozmetik zincirlerinde üreticilerin stand açmaları gerekebiliyor. 150 mağazalık bir zincirin hepsinde aynı anda stand açmak için büyük bir sermaye gerektiğini söyleyen Dermokil Yönetim Kurulu Başkanı Ünal Karaca, parfümeri sayısının da giderek azaldığına dikkat çekerek şöyle devam etti: "Maalesef ulusal ve kozmetik zincirlerinde mala değil bütçeye göre pazarlık yapılıyor. Biz yerel zincirlerde varız, ulusallarda yokuz. Yereller bize biraz daha hassasiyet gösteriyor. Ulusallara ise giremiyoruz. Çok ciddi paralar isteniyor. 250 bin dolara kadar giriş parası alan zincirler var."

YERLİ ZİNCİRLER ARTIYOR

Pazarda yabancı zincirlerin yanı sıra, yerli zincirler de kuruluyor. Örneğin 12 şubeli T Shop, yerli üreticilerin en büyük müşterisi. 12 şubesiyle Ege'de faaliyet gösteren Halay, İstanbullu Maciter ve Adanalı Platin Kozmetik de sektörün önde gelen şirketleri arasında. Adnan Akat, yerli zincirlerin yerli üreticiler için yeni bir fırsat olduğunu söyledi.
ALTERNATİF ECZANELER
Eczanelerde de kozmetik reyonları büyüyor. Ulusal ve yerel zincirlere giremeyen birçok yerli üretici için alternatif bir satış kanalı haline gelen eczaneler, özellikle renkli kozmetik ve cilt bakım ürünleri için tercih ediliyor. Saçla ilgili kozmetik ürün satışı için ise kuaförler yeni adres oldu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.