Haksız rekabet kokuyor
Dev zincir marketler yerli kozmetik şirketlerini de isyan ettirdi. Zincirlerin raf, gondol, giriş bedeli gibi ağır şartlarını karşılayamayan üreticiler zor durumda. En büyük satış kanalları olan parfümerileri de birer birer kaybediyorlar
CANAVARA BENZİYORLAR
Zincir marketlerin kozmetik reyonlarını giderek büyütmeleri, fiyat rekabetini de kızıştırdı. B'iota Laboratuvarları Yönetim Kurulu Başkanı Cihat Dündar, kozmetik sektöründeki büyük üreticilerin çoğunun global arenada da faaliyet gösterdiğini söyledi. Dündar, bu oyuncuların zincir marketlerin yurtdışındaki genel merkezleriyle global pazarlık yaptığını belirterek şöyle devam etti: "Yerli üreticilerin bu şirketlerle rekabeti imkânsız hale geliyor. Çünkü bu dev üreticilerin ödediği para çok düşük. Asıl dert bunların bizden aldığı gondol, raf, insert bedelleri. Zincirler bir canavar gibi, yiyerek büyüyor, büyüdükçe daha fazla yiyor. Türkiye'de maalesef durum böyle. Oysa yurtdışında giriş parası diye bir uygulama yok."
BÜTÇE PAZARLIĞI
Türkiye'deki kozmetik satışlarının yüzde 30'u ulusal, yüzde 45'i yerel, geri kalanı ise Gratis, Watsons, Rossmann gibi zincirler ve parfümeriler tarafından yapılıyor. Ulusal ve kozmetik zincirlerine girmek için bazı şartlar var. Örneğin kozmetik zincirlerinde üreticilerin stand açmaları gerekebiliyor. 150 mağazalık bir zincirin hepsinde aynı anda stand açmak için büyük bir sermaye gerektiğini söyleyen Dermokil Yönetim Kurulu Başkanı Ünal Karaca, parfümeri sayısının da giderek azaldığına dikkat çekerek şöyle devam etti: "Maalesef ulusal ve kozmetik zincirlerinde mala değil bütçeye göre pazarlık yapılıyor. Biz yerel zincirlerde varız, ulusallarda yokuz. Yereller bize biraz daha hassasiyet gösteriyor. Ulusallara ise giremiyoruz. Çok ciddi paralar isteniyor. 250 bin dolara kadar giriş parası alan zincirler var."
YERLİ ZİNCİRLER ARTIYOR
Pazarda yabancı zincirlerin yanı sıra, yerli zincirler de kuruluyor. Örneğin 12 şubeli T Shop, yerli üreticilerin en büyük müşterisi. 12 şubesiyle Ege'de faaliyet gösteren Halay, İstanbullu Maciter ve Adanalı Platin Kozmetik de sektörün önde gelen şirketleri arasında. Adnan Akat, yerli zincirlerin yerli üreticiler için yeni bir fırsat olduğunu söyledi.
ALTERNATİF ECZANELER
Eczanelerde de kozmetik reyonları büyüyor. Ulusal ve yerel zincirlere giremeyen birçok yerli üretici için alternatif bir satış kanalı haline gelen eczaneler, özellikle renkli kozmetik ve cilt bakım ürünleri için tercih ediliyor. Saçla ilgili kozmetik ürün satışı için ise kuaförler yeni adres oldu.
EN SON HABERLER
- 1 SON DAKİKA: Hazine ve Maliye Bakanlığı'ndan "KDV oranları artırılacak" iddiasına yalanlama
- 2 SGK ve İŞKUR, TÜBİTAK ile işbirliği protokolü imzaladı
- 3 Astımda risk faktörlerine dikkat!
- 4 Hazine 55 milyar lira borçlandı
- 5 "Aile Sosyal Destek Programı"yla 7,4 milyon haneye ulaşıldı
- 6 Türkiye'nin 2. astronotu Atasever 7 bilimsel deneye imza atacak
- 7 Tarımda başarı! Ektiği bitkiyi 200.000 TL'den satışa çıkardı
- 8 Türkiye'nin tohumda İsrail'e bağımlılığı yok
- 9 Türkiye'de 54 ilin ihracatı artış gösterdi
- 10 TOBB'dan 4 bine yakın sanayi kapasite raporuna onay