Çarşamba 05.12.2012
Son Güncelleme: Çarşamba 05.12.2012

Etimizi kim yiyor!

TÜİK'e göre toptan fiyat kırmızı ette % 12.34, tavukta % 0.31 düştü. Ancak markette kırmızı ette ucuzlama yok, tavuk ise % 15 pahalandı. Zam yaparken TÜİK'i gösterge alan perakendeci şimdi 'o veriler yanlış' diyor

Etteki spekülasyon devletin resmi verilerine de yansıdı. TÜİK verilerine göre son bir yılda toptanda yüzde 12.34 ucuzlayan kırmızı et fiyatlarının perakendeye yansıması yüzde 1 bile olmadı. Aynı durum tavuk etinde daha belirgin hale geldi. Toptanda yüzde 0.31 ucuzlayan tavuk etinin fiyatı perakendede yüzde 15.33 arttı. Kurban Bayramı öncesinde ette fiyatlar artacak spekülasyonu yapılırken, geçtiğimiz yıllarda verilen teşviklerle artan üretim bu oyunu bozdu. Toptandaki fiyat düşüşüne perakendeci yanaşmıyor. Kırmızı et ve tavuk fiyatının ucuzlamadığını söyleyen perakendeci, aksine maliyetlerin arttığını iddia ediyor. Kırmızı eti karkas olarak satan toptancı market Metro'nun Taze Ürünler Grup Müdürü Ayşin Işıkgece, piyasada yüzde 12'lik bir fiyat gerilemesi olmadığını söyledi. Son bir yılda Metro olarak kırmızı et alımında yüzde 3 oranında bir artış yaşadıklarını belirten Işıkgece, "Satın alma fiyatlarımız artıyor. Biz de bunun üzerine cüzi bir kâr ekliyoruz. Türkiye'de böyle ciddi bir fiyat düşüşü olduğunu sanmıyoruz" dedi.

RAFTAKİ FİYAT ARTIYOR

Dana etinin toptan fiyatında ciddi bir düşüş olmadığını söyleyen Bonfilet Genel Müdürü Hakan Akkoyun, "İthalat öncesinde 17 TL olan et fiyatı bu yılbaşında 14 TL'lere kadar geriledi. Bugün ise fiyat 15 TL" dedi. Karkas fiyatı 15 TL olan kırmızı etin perakendeye 18 ila 22 TL arasında bir fiyatla yansıdığını söyleyen Akkoyun, "Koyun eti fiyatlarında düşüş var. Ancak danada büyük bir düşüş yok" diye konuştu.
Aradaki fark nereye gidiyor?
Özhan Marketler Zinciri Genel Müdürü İbrahim Özhan, yılbaşına göre toptan eti yüzde 6 ucuza aldıklarını söyledi. Buna rağmen bu düşüşü fiyatlara sadece yüzde 2 oranında yansıttıklarını belirten Özhan, "Canlı hayvan kesimi yaptığımız için, kesimden sonra yüzde 55'lere varan oranda fire oluyor. Kemik, yağ ve etin suyunu fire olarak hesaplıyoruz. Aradaki fark da oraya gidiyor" diye konuştu. Yüzde 12.34 oranını ise bölgelere göre yorumlayan Özhan, "Türkiye'nin doğusunda hayvan fiyatları daha uygun olabiliyor. Ancak biz batı bölgesinden alım yapıyoruz" dedi.

Tavukta bahane İran
Kırmızı ette yaşanan gelişme, tavuk etinde daha belirgin bir duruma geldi. Son bir yılda toptanda yüzde 0.31 oranında ucuzlayan tavuk eti fiyatı perakendeye yüzde 15.33 oranında artış olarak yansıdı. CP Türkiye Başkan Yardımcısı Nezih Gençer, Kurban Bayramı sonrasında kırmızı et tüketiminin arttığını söyleyerek, "Piyasada tavuk eti talebi azaldı. Bu dönem dışında toptan fiyatlarda bir düşüş olmadı. Beyaz et sektörü Irak ve İran'a yoğun ihracat yapıyor. O nedenle iç piyasadaki tüketimi dengeliyoruz. Ayrıca tavuk etinde perakendede düşük fiyatlar görüyorum" dedi. Gençer, diğer beyaz et üretimi yapan şirketlerin yaptığı gibi Kurban Bayramı faktörüne karşı üretimi kısıp, ihracat formülünü devreye aldıklarını söyledi.
İHRACAT DENGELİYOR
Irak ve İran'a ciddi tavuk eti ihracatı yaptıklarını ifade eden Gençer, "İç piyasadaki talep daralması toptan fiyatı düşürmüş olabilir. Ancak ihracat beyaz sektörünü dengeleyen en önemli unsur. Örneğin biz İran'la 3 bin tonluk bir anlaşma yaptık" diye konuştu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.