Perşembe 03.01.2013
Son Güncelleme: Perşembe 03.01.2013

İhracat 150 milyar doları devirdi

Dünyadaki krize rağmen Türkiye ihracatını % 12.6 artırarak 152 milyar dolara çıkardı. En fazla ihracatı otomotiv, en yüksek artışı ise savunma sanayi yaptı. 16 il 1 milyar dolar sınırını geçti. İhracatçılar 2013'te 160 milyar dolarlık ihracat hedefliyor

Dünya ekonomisinin kaosa girdiği dönemde Türkiye ihracatta tarih yazdı. Cumhuriyet tarihinde yeni bir rekor kıran ihracat, 10 yılda üç kat artarak 150 milyar dolarla Orta Vadeli Program'da (OVP) öngörülen hedefi aştı. 2012'de ihracat yüzde 12.6 artışla 151.9 milyar milyar dolara çıktı. Türkiye ihracatçılarının, "kuru kavaktan düdük yapıldığını, tekeden süt çıkarıldığını" gösterdiğini belirten Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, bu ay açıklanacak TÜİK verileriyle ihracatın 153 milyar dolara doğru ilerleyeceğini söyledi. İhracatçılar da 2013 için 160 milyar dolar hedef koydu. 2012'de toplam ihracatın 114.37 milyar dolarını sanayi sektörü yaptı. Alt sektörler bazında en fazla ihracatı 19 milyar dolarla otomotiv endüstrisi gerçekleştirdi. Onu 17.5 milyar dolarla kimyevi maddeler, 16.1 milyar dolarla hazır giyim ve konfeksiyon sektörleri izledi. Yıllık bazda ihracatını en fazla artıran sektör ise yüzde 43 ile savunma ve havacılık sanayi oldu. Bu sektörü yüzde 42 artışla mücevher, yüzde 25 artışla tütün sektörü takip etti.

LİBYA REKOR KIRDI

Geçen yıl en fazla ihracat yapılan 3 ülke Almanya, Irak ve İran oldu. Değersel olarak en fazla ihracat artışı sağlanan ülkelerin başında ise yüzde 185 ile Libya geldi. AB'ye ihracat yüzde 7 gerileyerek 58 milyar dolara indi. AB'nin ihracattaki payı yüzde 46'dan yüzde 38.2'ye düştü. Ortadoğu'ya gerçekleştirilen ihracat yüzde 12 artarak 27 milyar dolara çıktı. Afrika'ya yapılan ihracat da 2012'de yüzde 27 arttı. Aralık ayında da ihracat yüzde 1.38 düşüşle 11.9 milyar dolar oldu. En fazla ihracatı 1.6 milyar dolarla otomotiv yaptı.
ÇAĞLAYAN: İHRACAT MİLLİ GELİRİN YÜZDE 19'UNA ULAŞTI
Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan düşen pariteye rağmen ihracatta rekor kırıldığını belirterek, "2012 yılının 11 ayında parite Türk ihracatının aleyhine çalıştı. Eğer parite 2011 yılındaki aynı değer olmuş olsaydı, ihracat 6.3 milyar dolar fazla olacaktı" dedi. Türkiye'nin dünya mal ticaretinden binde 8.2 pay aldığını belirten Çağlayan, "Yüzde 12.6'lık yıllık ihracat artışı, yüzde 7 Çin, yüzde 7 Meksika, yüzde 4.7 ABD ve yüzde 3.1 Rusya'ya ihracat artışıyla gerçekleşti. Mikronezya ve Nauru dışında ihracat yapmadığımız tek bir ülke kalmadı" diye konuştu. Çağlayan ihracatın GSYH'ye oranının yüzde 19'a ulaşmasının beklendiğini söyledi. Geçen yıl ihracatın kilogram fiyatının 1.46 cent olduğunu dile getiren Çağlayan, 2012'de bu rakamın 1.58 dolara geldiğini vurguladı. Ekonomi Bakanı Çağlayan, faizlerle ilgili olarak da "Çeyrek puanlık düşüş yetmez. Türkiye, bugün dünyanın birçok ülkesi gibi reel faizlerin negatif olduğu bir dönemi çok rahat şekilde karşılayacak durumda" dedi.
16 İL 1 MİLYAR DOLARLIK SINIRI GEÇTİ
2012 yılında 66 ülkede 37 fasılda ihracatta rekor kırıldığını belirten Çağlayan, 1 milyar doların üzerinde ihracatı olan il sayısının 16'ya ulaştığını söyledi. Geçen yılın tamamında ithalatın OVP öngörüsünün altında kalacağını kaydeden Çağlayan, "237-238 milyar dolarlık ithalat ile ihracatımızın ithalatı karşılama oranı yüzde 63.8 seviyesine çıkacak" dedi. Çağlayan, cari açığın 2012'de 50 milyar dolar civarında kalacağını ifade etti. Çağlayan, "Altın ticaretinde Türkiye geçen sene 5 milyar dolar dış ticaret açığındayken, bu sene 5 milyar dolar dış ticaret fazlası veren bir ülke olmuştur" dedi.


X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.