Pazar 10.02.2013 00:00

Kart sayısı nüfusu ikiye katladı

Bankalararası Kart Merkezi'nin (BKM) açıkladığı verilere göre 2012 yılında toplam kredi kartı sayısı yüzde 6 oranında artış göstererek 54 milyon adede ulaşırken, banka kartı sayısı yüzde 11 oranında artış ile 91 milyon adede ulaştı.

Bankaların ortak platformu BKM, kartlı ödeme sistemlerinde, 2012 yılı verilerini açıkladı.
BKM verilerine göre 2012 yılı, Türkiye'de kartlı ödemelerin sağlıklı büyümesini sürdürdüğü ve daha yaygın kullanıldığı bir yıl oldu. Türkiye, kartlı ödeme sistemlerinin yaygınlaşmasında önemli yer tutan POS cihazı sayısında 2,1 milyon adet ile Avrupa'da lider konumunu sürdürdü.
Bir önceki yılın verileri ile karşılaştırıldığında, kredi kartı sayısı yüzde 6 oranında artarak 54 milyon adede ve banka kartı sayısı yüzde 11 oranında artış ile 91 milyon adede ulaştı. Yılın tamamında kredi kartları ile yapılan alışveriş tutarı 332 milyar lira olurken, banka kartlarında bu tutar 16 milyar lira olarak gerçekleşti.
Her 7 kartlı ödemeden biri banka kartı ile gerçekleştirildi
BKM verilerine göre, 2012 yılında kredi kartı kullanılarak yapılan ödemeler, yüzde 25 oranında artışla 332 milyar liraya yükselirken, banka kartı ile yapılan ödemeler ise yüzde 36 oranında büyüyerek 16 milyar lira tutarına ulaştı.
2011 yılında bu rakamlar kredi kartları için 266 milyar lira iken, banka kartları için 12 milyar lira idi. BKM'nin açıkladığı verilere göre, 2012 yılında banka kartları ile gerçekleştirilen ödemeler, 2006 yılına göre 10 kat arttı.
2012 yılında her 7 kartlı ödemeden biri banka kartı ile gerçekleştirilirken, tüm kartlı ödemelerde işlem başına 124 lira tutarında alışveriş yapıldı.
Kartlar en çok marketlerde kullanıldı
BKM'nin açıkladığı verilere göre, 2012 yılında gerçekleştirilen kartlı ödemelerde en çok işlem yapılan sektörler arasında, yüzde 29 oranıyla market alışverişleri ilk sıraya yerleşti. Bu sektörü yüzde 12 oranı ile giyim ve yüzde 11 oranı ile akaryakıt alışverişleri takip ederken, dördüncü sırayı yüzde 9 oranı ile yemek ödemeleri aldı.
En çok alışverişin yapıldığı market, giyim ve yemek ödemelerinde ortalama işlem tutarının 100 liranın altında olduğu göze çarptı.
Kartlı işlemlerin yüzde 8'inde taksit kullanıldı
2012 yılında gerçekleşen kartlı işlemlerin yüzde 8'inde, kart sahipleri taksit imkanından faydalandı. Taksitli işlem oranının en yüksek olduğu sektör ise her 10 alışverişten 3'ünün taksit ile yapıldığı giyim ve aksesuar oldu. Taksitlendirilen tüm işlemlerde, ortalama işlem tutarı ise 415 lira olarak kaydedildi.
2012 yılında, internetten yapılan kartlı alışverişler, yüzde 34 oranında artış göstererek, 31 milyar lira tutarına ulaştı. 2011 yılında bu rakam 23 milyar lira tutarında idi. BKM verilerine göre 2012 yılında, toplam 54 milyon adet kredi kartının, 19 milyon adedi ile internetten alışveriş yapıldı.
BKM verilerine göre, 2012 yılında, 35 lira ve altındaki ödemelerin şifre girilmeden hızlı biçimde tamamlanmasını sağlayan temassız ödeme özelliğine sahip kartların kullanımı arttı. 2012 yılı sonu itibariyle, kullanımdaki 54 milyon kredi kartının yüzde 16 oranındaki bölümünü temassız ödeme yapabilen kartlar oluşturdu.
POS sayısında Avrupa'da birinciyiz
BKM verilerine göre, kartlı ödeme sistemlerinin yaygınlaşmasında önemli yer tutan POS cihazı sayısı artışı, 2012 yılında yüzde 8 oranında büyüyerek 2,1 milyon adede ulaştı. Bu rakam ile Türkiye, Avrupa'da en çok POS cihazına sahip ülke olma özelliğini 2012 yılında da sürdürdü.
2012 yılı sorunlu alacak oranlarının azalmasıyla da sektör adına olumlu bir yıl oldu. BKM verilerine göre, bireysel kredi kartlarında, sorunlu alacak oranı 2010 yılını yüzde 8 ve 2011 yılını yüzde 5,9 oranları ile tamamlarken, 2012 yılında daha da azalarak yüzde 5,1 seviyesine kadar geriledi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.