Salı 19.02.2013 00:00
Son Güncelleme: Salı 19.02.2013 09:57

Dünyanın en büyük girişimci organizasyonu Türkiye'de

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı Duygu Eren bu hafta Entrepreneurs’ Organization'ın Türkiye ayağını mercek altına alıyor.

Girişimciliği tanıtmak, farkındalık yaratmak ve yaygınlaştırmak adına birçok organizasyon yapılıyor. Bununla beraber derneklerde, sivil toplum kuruluşlarında ve üniversitelerde girişimcilikle ilgili konuşmacılar ağırlanıyor ve etkinlikler düzenleniyor. Türkiye girişimcilik ekosistemi yolun başında ancak hızlı adımlarla ilerliyor. Dünyada ise girişimcilerin birbirini tanıması, iş yapmaları ve bir araya gelmeleri için farklı organizasyonlar var. Entrepreneurs' Organization (EO - Dünya Girişimciler Organizasyonu) ise bu organizasyonlardan en büyüğü. 40 ülkede 8 binden fazla iş sahibinin yer aldığı dinamik ve global girişimciler ağı olan EO, 1987 yılında bir grup girişimci tarafından kurulmuş. EO'nun Türkiye ayağı ise 2012 yılında Mobilera şirketinin sahibi Ferda Kertmelioğlu tarafından kuruldu. Türkiye'de yaptıkları ilk etkinlikte 800 girişimciyi bir araya getirdiler. EO'yu daha yakından tanımak için Rotal Digital kurucu ortağı ve EO Türkiye Başkan Yardımcısı Ayşe Can Gürer Bayraktar'dan bilgi aldık.
EO (Entrepreneurs' Organization'ı) tanıyabilir miyiz?
EO, 40 ülkede 8000 den fazla iş sahibinin yer aldığı dinamik ve global bir network ağıdır. EO; bünyesinde bulundurduğu girişimcilerin birbirine fayda sağlamasını, işlerini daha başarılı bir şekilde yürütmelerini ve kişisel hayatlarını zenginleştirme imkanı sunmaktadır. EO'nun 120 şubesine üyelik sadece davetle gerçekleşmektedir. Üyelerin yaş ortalaması 41, ortalama gelirleri ise 17.3 milyon dolardır. Daha ayrıntılı bilgiyi www.eonetwork.org'tan bulabilirsiniz.
EO, Türkiye'deki girişimcilere nasıl destek olmayı hedefliyor?
EO, genel olarak Türkiye'deki girişimcilik ikliminin daha da gelişmesi ve uluslararası platformda daha sağlam bir zemine oturması için çaba sarf edecek. Özel olarak ise, bünyemizdeki girişimcilerin birbirlerinden öğrenerek daha büyük başarılara imza atmalarını sağlamayı hedefliyoruz. EO Türkiye olarak, sadece ülkemizdeki değil, EMEA Bölgesi'ndeki girişimcileri de bir araya getireceğiz. EO'nun sahip olduğu birikimi ülkemizdeki iş dünyasına ve girişimcilere aktarmak, öncelikli hedeflerimiz arasında. Ülkemizin başarılı girişimcilerinin deneyimlerinin küresel EO ağı ile paylaşılması da büyük önem taşıyor. Bunun getireceği bir artı değer daha var; yurtdışındaki girişimcilere Türkiye'nin potansiyelini direkt olarak aktarabilmek ve bunun için yeni kanallar açmak. Doğal olarak, ülkemizdeki girişimcilik kültürüne yönelik değer yaratılması sağlanacak. Bunun da ülkemize ekonomik istihdam, yeni pazarlara yönelik açılımlar gibi sayısız getirisi olacaktır. Ayrıca, iş hayatının yanı sıra sosyal ve aile hayatlarında da üyelerimize destek olan bir sivil toplum kuruluşu olmayı amaçlıyoruz.
EO'ya üye olmak için kriterler nedir?
EO'nun 121 şubesine üyelik sadece davet ile gerçekleşiyor ve üyelerimizin yıllık geliri en az 1 milyon dolar olan bir ticari kuruluşun sahibi, ortağı ya da hissedarı olmaları gerekiyor. Ayrıca kendi ve iş gelişimlerine zaman ayırabilmeleri ve gelişime istekli olmaları da beklenen koşullar arasında yer alıyor

EO, bugüne kadar dünyada neler yaptı?
EO, girişimcileri öğrenme ve büyüme olgularıyla tanıştırma misyonuyla hareket eden ve Merkezi, ABD'nin başkenti Washington DC'de bulunan bir organizasyon. 1987 yılından beri faaliyette bulunuyor ve 10 bine yakın üyeye sahip küresel bir ağ. Dünyanın en etkili girişimci birliğini oluşturmak vizyonunu taşıyor. Üyelerinin kendilerini geliştirmelerini ve birbirlerine destek olmalarını sağlayan bir platform olarak önemli bir rol oynuyor. 25 yıl önce kurulan EO, bugün 65 çalışanı ve 40 ülkedeki 121 şehirde faaliyet gösteriyor ve üyelerimiz dünya çapında 1,5 milyondan fazla istihdam sağlıyor.
EO'nun, Türkiye'de düzenlediği etkinlikler nedir?
İstanbul University Event, EO'nun Türkiye'de gerçekleştirdiği ilk etkinlik oldu, fakat EO, University etkinliğini her sene 2 defa farklı şehirlerde gerçekleştiriyor. Ülkemiz ve katılan girişimciler bakımından, Istanbul University Event hedeflediği gibi bir girişimcilik ortamının yaratılması anlamında önemli bir etkinlikti ve ileride gerçekleştirilecek çalışmalar için görkemli bir başlangıç oldu. Bu seneki temamız "Transform. Transcend. Together" (Dönüştür. Sınırları Aş. Birlik Ol.)dı. Etkinlik katılımcıları, dünyanın önde gelen girişimci ve uzmanlarını dinleme fırsatı buldu. Simpatico Networks'ün CEO'su Pamela Meyer, The Happiness Advantage kitabının yazarı ve yakın geçmişte Harvard'ın en popüler derslerinden biri olan Mutluluk Dersi'nin yaratıcılarından Shawn Achor, bir dönem bestseller olmuş Abundance: The Future Is Better Than You Think kitabının yazarlarından biri ve XPRIZE'ın CEO'su olan Peter Diamandis etkinliğin dikkat çekici konuşmacıları arasında yer aldı. Ayrıca, etkinlik Türkiye ve İstanbul'un tanıtımına da olağanüstü katkı sağladı. Etkinlik katılımcıları ayrıca, EO'nun vizyonuyla da paralel olarak, diğer üyeler ile ilişkileri geliştirme olanağı da buldu. Sonuç olarak, Istanbul University Event, İnovasyon ve ticari büyümeye yönelik fikirlerin ele alındığı geniş katılımlı bir foruma dönüştü. Bu etkinliğe katılan yabancı girişimciler Türkiye'de yatırım yapma planlarına şimdiden başladılar.

Sizce, Türkiye'de girişimcilik ortamı şu an nasıl ve gelecekte nasıl olacak?
Türkiye'den çıkan pek çok girişimci başarılarıyla dünyaya örnek olacak düzeyde. Türkiye'de girişimcilik konusunda hırs, arzu ve istek oldukça yüksek, fakat girişimciliğe yönelik çalışmalar olması gerekenin ne yazık ki altında. Türkiye, Global Girişimcilik Monitörü (GEM) verilerine göre maalesef G20 içinde değil, ayrıca Türkiye'de girişimciliğin tanımı konusunda bir karmaşa yaşandığını söyleyebiliriz. Aslında bu tüm gelişmekte olan ülkelerde yaşanan bir sorun. 2023 hedeflerimiz doğrultusunda sanayileşmiş ülkelerdeki girişimcilik modellerini örnek almamız gerektiğini düşünüyorum.
Türkiye ve dünyadaki girişimcilerin farkları ve benzerlikleri sizce nelerdir?
Bence, Türkiye'de dünyadaki girişimci profilleri birbirine çok benzer yapıda, ortamlar ve şartlar ülkeden ülkeye değişim gösterebiliyor. Ancak, yaşanılan sıkıntılar, yalnızlık, yoğun çalışma temposu sanırım her ülkede ki girişimci için geçerli.
Size ilham verene beğendiğiniz girişim ve girişimciler kimler?
Hüsnü Özyeğin, benim için ülkemizdeki en önemli girişimcilerden. Girişimcilik hikayesini çocuklarımla her zaman paylaşırım. 5 sene önce Avrupa Birliği girişimcilik ödül törenine gelen Karadenizli bir bayan girişimci ise tek kelime İngilizce bilmeden İsviçre'deki bu toplantıya katılmış ve ürünlerini sergilemişti. Bu becerisi beni çok etkilemişti. Yılmadan ve engel tanımadan cesaretle hareket eden girişimcileri çok beğeniyorum.
Girişimciler başarılı olmak için neleri yapmalı ve neleri yapmamalı?
Girişimciler, öncelikle her yapılan girişimin mutlaka çok başarılı olmayacağı gerçeğini kabul etmeli. Biz başarı hikayelerini hep duyuyoruz ama her hikayesinin arkasında başarısızlıklar, zorluklar ve zaman zaman ümitsizlikler var. Girişimcilikte konsantrasyon çok önemli bir konu. Dağılmadan, konusunda çok iyi araştırma ve planlama yaparak hareket etmek gerekli
Türkiye'deki girişimcilik kültürü geçmişte nasıldı, şimdi nereye gidiyor?
Türkiye'de geçmişten gelen oldukça kuvvetli bir girişimci kültürüne sahibiz. Nereden nereye geldiğimizi düşünürseniz bunu daha iyi anlayabilirsiniz. Geçmiş yıllarda şartların zorluğu girişimciler için hem avantaj hem de dezavantajdı. Özellikle de küçük şehirler veya Anadolu'daki girişimcilerin daha iyi şartlara sahip olmak istemeleri için sebepleri vardı, bu yüzden de çok çalışmaları ve yılmamaları gerekiyordu. Bu konuda örnek olabilecek işadamı/kadını birçok yerde görebiliriz. Dezavantajlı tarafı da şimdi en ufak bir bilgiye internetten ulaşabiliriz. Komünikasyon ve ulaşımın kolaylığını göz önünde bulunursak, bu konuların o zamanlarda ne kadar vakitlerini aldığını algılayabiliriz.
Sizde bir girişimcisiniz. Girişimci olmak isteyenlere rehber niteliğinde ne söylemek istersiniz?
Hayallerinden vazgeçmeden uğraşsınlar, saçma dahi bulunsa bile her saçma fikirden başarılı bir girişimci hikayesi çıkabilir.
Duygu Eren
Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı
Yazarla iletişim için:
duygu@dpdanismanlik.com

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.