Giriş Tarihi: 16.4.2013 10:12

Kadınlara yönelik e-ticaret girişimi

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı Duygu Eren bu hafta sıradışı tasarımı olan bir online sitenşn girişimcisini konuk ediyor.

Kozmetik ve kişisel bakım sektörü, dünya genelinde lokomotif ve başı çeken sektörlerden. Perakende alanında sıkça rastlaksakta, onlineda, nispeten daha yeni gördüğümüz bir alan. Bu alandaki oyunculardan biri ise vamelya.com. Sıradışı tasarımı, erkekler için de hizmet vermesi ve hediyematik sistemiyle öne çıkan bir online alışveriş sitesi. Vamelya.comla ilgili bilgi almak ve daha yakından tanımak için, sitenin kurucusu Teoman Tunç röportajıyla sizi baş başa bırakıyorum.
Eğitiminiz ve özgeçmişinizi öğrenebilir miyiz?
Bolton, İngiltere doğumluyum. İlk ve orta öğrenimi özel Atacan Kolejinde; liseyi ise Suadiye Lisesi'nde bitirdim. Son olarak da Doğuş Üniversitesi'nin Grafik Tasarım bölümünden mezun olarak lisans eğitimimi tamamladım.
Bu işe başlama fikri nereden geldi ve nasıl gelişti?
Açıkçası işe başlama fikri kadınların kozmetik ile olan ilişkinin gözlemlememle başladı. Farkına vardım ki kadınlar bakımları konusunda hiçbir şeyden ödün vermiyorlar. Ayrıca sektör analizlerine baktığımızda görüyoruz ki kozmetik sektörü krizlerden bile etkilenmeyen, her daim vazgeçilmez bir sektör. Kadınlar için bakımları o kadar önemli ki, kriz de dâhil, hiçbir koşul onların bu tutkularını ellerinden alamamıştır. Ben de tüm bu gözlemlerin ardından kozmetik sektörüne web alanında bir şeyler yaparak katılmaya karar verdim.
Ne kadar sermayeyle başladınız?
Açıkçası başlangıç sermayem oldukça azdı. Kendimize hedefler belirleyerek ve bu hedefler doğrultusunda nokta atışlarımızı başarılı bir şekilde gerçekleştirerek sermaye gücümüzü yarattık. Daha sonra çalışmalarımızı belirli bir iş planı düzenine oturttuk ve harcamalarımızı minimum seviyede tuttuk. Aslında bizim yaptığımız şeye "para harcamadan para kazanma" sanatı da diyebiliriz. Elbette tüm bunları gerçekleştirmemizde edinmiş olduğumuz çevrenin de payı büyüktür.
Nasıl fark yarattınız?
Biz farkımızı sitemizin tasarımı ve işleyişi ile yarattık. Örneğin "Hediyematik" uygulamasını kullandığınızda, her yaş ve cinsiyete göre alabileceğiniz ürünler karşınıza çıkıyor. Ya da öneri sayfamız var. Burada kullanıcılarımıza güncel yenilikleri ve haberleri sunuyoruz. "Vamelya" olarak eğer şu an diğer e-ticaret firmalarından ayrı bir yerdeysek, bunu sunum, hizmet ve ürünlerimizin kalitesinde yarattığımız farklılıklara borçluyuz. Bu ayrıcalığımızı her geçen gün daha da geliştirmeye devam edeceğiz.
Ekibinizi nasıl kurdunuz ve şu an kaç kişi çalışıyor?
Vamelya'nın ekibini kendi içimizde, birkaç dost bir araya gelerek oluşturduk. Aramızda tasarımcı, yazar ve yazılım uzmanı arkadaşlarımız var.
Markanızın ismi nereden geliyor?
Vamelya, Fransızcada başarılı ve çalışkan kadın anlamına gelen Amelia isminden doğdu. Biz bu ismin başına bir de yükselişi ifade etiği için "v" harfini ekledik. Bunun yanında bir de daha kolay okunup yazılabilmesi için "ia" ekini Türkçeleştirdik. "Vamelya" ismi ile Türkiye'nin başarılı ve çalışan kadınlarını hedef alıyoruz.
İşe başlarken rehberlik anlamında destek gördünüz mü?
Öncelikle e-ticaret sektörünü baştan sona inceledik, üzerinde çalıştık. Aynı zaman da internet sektöründe yer edinmiş dostlarımızdan da direktifler alarak kendimizi geliştirdik. Tüm bunlar sırasında sahip olduğumuz çalışma, araştırma ve öğrenme merakı sayesinde şu anki noktadayız. Biliyoruz ki aslında önemli olan bilgidir. Her sektör hakkında bir analiz yapabilecek kadar bilgi sahibi olarak, bu bilgiyi harmanlayıp işinize nasıl yansıtacağınızı kurgulayabilmeniz gerekir.
Şu an markanızın yönetimini nasıl yapıyorsunuz?
Şu sıra adımlarımızı etkinlikler üzerine atıyoruz. Markanın oluşumunu, ismini daha bilinir hale getirmek ve marka hakkındaki bilinirliliğini artırmak adına etkinlikler düzenleyeceğiz. "Event" olarak yer edinmiş olan bir strateji ile marka yaratmak ve bu oluşumu duyurmak, en az markanın yaradılış süreci kadar ciddi ve zorlu bir dönemdir. Biz de bu sebeple şu sıra etkinlikler üzerinde çalışmaktayız.
Markamız şu an yükselişte, başarılı bir rota izliyor. Edinmek ve korumak istediğimiz konumumuz üzerinde çalışırken, yeni oluşturduğumuz fikirlerin farklı konseptlerini de insanlara aktarmaya devam edeceğiz.
Markanızı kendi sektörünüz içinde, rakiplerinize göre nasıl konumlandırırsınız?
Şu an için yavaş yavaş ve emin adımlarla büyümeyi hedefliyoruz. Her zaman daha da çok büyümeyi hedefleyen tutumumuz ve ürünlerinde farklılık yaratmanın yollarını arayan bir marka oluşumuzla rakiplerden ayrılıyoruz. Stratejilerimiz sırasına rakiplerin eksiklerini de gözlemleyerek, izlediğimiz yolun revizyonu ile ürün yelpazemizde büyümeye, farklılaşmaya gidiyoruz.
Sizce, sizin başarınızın sırrı nedir?
Bence hayattaki tüm başarılar için ilk önce "inanmak" gerekiyor. Ben, Vamelya'ya inandım. Daha sonra projeyi dikkatli bir biçimde iş planlarına bölerek, nasıl hareket edilmesi gerektiğini iyice planladım ve öyle yola çıktım. Bu tarz başlangıçlarda aslında neyi ne kadar bildiğinizden çok, kimi tanıdığınız önemli oluyor. Benim girişimci arkadaşlarıma da hep söylediğim şey şudur: Her şeyden önce iyi, sağlam bir network kurun. Ve bu network'ü hayalinizdeki işle nasıl örtüştüreceğinizi tasarlayın. Biz "Vamelya" ile sektörde başarı yakaladık ama tam anlamıyla daha da büyük ve kalıcı bir etki yaratmak için her zaman çalışmaya devam edeceğiz. Ekip olarak hep daha iyisini istiyoruz.
Gelecekte nasıl büyümeyi hedefliyorsunuz
Gelecek adına büyüme oluşumlarımızı hedefledik ve sermaye gücümüze de bağlı olarak uygulamaya koyduk. Vamelya için hem online hem de offline alanda farklılaşma ve büyümenin gereklerini yerine getirirken, minimum düzeyde harcama yapmanın da yollarını arıyoruz. Viral ve reklam filmi projelerimizle büyüme hedefimize doğru ilerliyoruz. Şu sıra viral çekimlerimizden birine başladık, yakın zamanda sunacağız.
Girişimcilikte neler önem taşıyor?
Girişimcilikte insanlara tavsiyem, kurduğunuz bir oluşumda giderlerinizi en az seviyede tutmaya özen gösterin. Bir anda kurumsal moda girmek yerine az da olsa küçük bir işletme olarak hareket etmeye çalışın. Başlangıçta sermayenize dokunmadan yapabileceğiniz şeyleri yapın. Bunun ardından asıl hedefe lazım olan kalemler için sermaye aktarımına başlayın. Bu şekilde girişiminizi şekillendirdiğinizde, yaptığınız hedeflerin geri dönüşü fazlasıyla oluyor. Bazen girişimlerde hata olarak şunu görüyoruz: Oluşumda harcanan kurumsal duruşlar, bazı projelerin başlamadan bitmesine sebep oluyor. Bunun yanında personel alımlarındaki hızlı ve girişken çıkışlar başarıyı getirebildiği gibi, bazen kötü sonuçlar da alabiliyorsunuz.
Sektörünüz, Türkiye'de sizce nereye gidiyor?
Türkiye'de 30.000'i aşkın e-ticaret sitesi bulunmakta. Bunların yalnızca bir kısmını iyi biliyor, bir kısmını da neredeyse hiç duymuyoruz. İleriye dönük bakacak olursak, sistemden az pay alan firmalar bu sektöre dayanamayacak ve kapanacaklar. Sistemde ayakta kalan pek duyulmamış sitelerin payını, ayakta kalan diğer kuvvetli sitelerin satın alarak büyüyecekleri bir döneme giriyoruz. E-ticaret, geleceğin ve ayakta kalanların sektörü olacak. Kozmetik sektörüne dâhil olan firmalar, rekabet ortamında farklılık yarattıkları ve sisteme dâhil olabildikleri sürece kazanacaklar.
Türkiye ve dünyadaki girişimcilerin farkları ve benzerlikleri sizce nelerdir?
Girişimlerde emek harcamadan hiçbir şey olmuyor. Sektörde hep başlangıçta zorluk çekmiş fakat daha sonra refah dönemi başlamış girişimlerle karşılaşıyoruz. Hepsindeki ortak nokta: Yaptıkları işe inanmaları! Türkiye ve dünyadaki girişimcilerin aralarında işin işleyişi bakımından çok büyük farklar görmüyorum. Sadece haklı olarak hitap edilen kitle ve kültürler değişkenlik yaratıyor, aramızdaki en büyük fark da budur bence.
Size ilham veren beğendiğiniz girişim ve girişimciler kimler?
Zapposu beğeniyorum
Gelecekle ilgili kendi hayaliniz ve stratejiniz nedir?
Hayalim, iyi bir işletme sahibi olmak, dürüst ve saygın bir iş adamı olarak anılmak. Yapılacak organizasyon ve yardım kuruluşları aracılığıyla var olan ya da oluşturulması gereken sosyal sorumluluk projelerini desteklemek. Bunun yanında ileride siyasi bir duruşla halka ve vatana hizmet vermek hayallerim arasında yer alıyor.
Duygu Eren
Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı
Yazarla iletişim için:
duygu@dpdanismanlik.com

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.