Pazartesi 13.05.2013

Avrupa'da köşeler tutulmuş

Zen Pırlanta Yönetim Kurulu Başkanı Emil Güzeliş, sektörün son 5 yılda 3 kat büyüdüğünü, ihracatta 7 yıldır lider olduklarını söyledi ve "Avrupa'da köşeler tutulmuş. Hedefimiz Afrika ve Arap yarımadasında hızla mağazalaşmak" dedi

Zen Pırlanta Yönetim Kurulu Başkanı Emil Güzeliş, Sabah Gazetesi yazarı Şelale Kadak tarafından A Haber'de yayınlanan İş'te Hayat isimli programa konuk oldu ve pırlanta ve altın sektörünü, yeni trendleri ve markalaşma öykülerini anlattı. Güzeliş, 7 yıldır arka arkaya en çok pırlanta ihracatı yapan şirket olan Zen'in yaptığı ihracatın 20 milyon doları geçtiğini söyledi.
Siz pırlantanın en büyük isimlerinden birisiniz ama altın piyasasını da yakından takip ediyorsunuz. Altındaki düşüşü nasıl yorumluyorsunuz?
Altının ekim ayında patlama yapacağı söylendi. Dünyada birçok yatırımcı altına yatırım yaptı sonradan altın hızlıca düşmeye başladı. Yani ons fiyatlarını konuşursak Bin 700'lerden 2 binler, 2 bin 200 dolalar konuşulurken sonra yüzde 30 aşağıya düştü. Daha da düşebilir dendi. Ama tabii her zaman söylenenler olmuyor. Tekrar yükselişe geçebilir. Benim görüşüm yükseleceği şeklinde.
ÜRETİMDE TÜRKİYE 2. SIRADA!
Tasarım öne çıktı o zaman. Tabii İtalya'yı geçemedik herhalde?
İtalya tasarımda dünyanın lideri. Hem okullarıyla, hem üretimleriyle gerçekten iyi durumdalar. Türkiye'de onları takip ediyor.
Türkiye altın üretiminde yerini koruyor mu?
Türkiye altın üretiminde dünyada İtalya'dan sonra ikinci sırada. En büyük ihracatçılardan biri.
Pırlanta ihracatında Zen Pırlanta birinci sırada yıllardır ama son zamanlarda marka da ön plana çıktı sanki?
7 yıldır ihracat lideriyiz. Daha önce ölçülmüyordu. Biz üretimimizin yüzde 99'unu ihraç eden bir markaydık ama markasız satıyorduk. 2000'den itibaren Zen markasıyla üretim yaptık ama yurtdışında markamızı gösteremiyor sadece toptan olarak satış yapıyorduk. İhracatta 20 milyon dolar ile açık ara birinci sıradayız. Arkamızdan gelen ihracatçı 2 milyon dolar seviyelerinde ihracat yapıyor.
Fark büyük, sebebi nedir?
Türkiye pırlanta üretiminde gelişemedi. Altın takıda çok gelişti çünkü tüketici altın kullanıyordu. Biz pırlantayı yurtdışında satmayı kafaya koyduk. Uzmanlaşmıştık. Aile 100 yıldan fazladır, 1890'lardan beri üretim yapıyor. Sanırım bizim ihracatta açık ara önde olmamıza sebep biraz bu bilgi birikimi.
Hangi pazarlara ihraç ediyorsunuz Zen'i?
ABD'de ve Avrupa'da ofisimiz var. Dubai merkezli Arap yarım adasına da ihracat yapıyoruz.
Turquality sayesinde yurtdışında 3 bin mağaza!
Devletin Turquality programının içinde yer alıyorsunuz. 5 yıl geçti. Size ve diğer markalara ne kattı?
Turquality yurtdışında açtığımız her mağazanın kirasının, dekorasyonunun ve orada yaptığımız reklamın yarısını veriyor. Turquality'nin şirketlere yaptığı maddi destek şimdiye kadar 400 milyon dolara ulaşmış. Yurtdışında toplam 3 bin mağazası oldu Türkiye'nin. Hızla büyüyoruz. Biz de Zen olarak 6 mağaza açtık. Romanya'da, Kuzey Irak, Kuveyt, Katar ve Belçika'da mağazalarımız var. Kuşkusuz teşvikler bizim yaptığımız yatırımların yanında çok küçük ama devletin arkanızda durduğunu hissetmek önemli.
Daha önce Rusya'da mağaza açmıştınız...
11 tane mağaza açtık ama sonra yerel bilginin eksikliğiyle oraları kapattık. Turquality ile birlikte 2006'dan beri açıyoruz. Yurtdışında gittiğimiz ülkenin güçlü kuyumcusuyla birlikte mağaza açıyoruz artık.


X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.