Pazartesi 20.05.2013
Son Güncelleme: Pazartesi 20.05.2013

Gaziantep'teki yeni fabrika dünyada tek!

7 yıl öncesine kadar Türkiye'den çok ihracat pazarlarında tanınan Şölen Çikolataları'nın büyümesinin yüzde 40'a dayandığını söyleyen Şölen Çikolataları İcra Kurulu Başkanı Elif Çoban, Gaziantep'te yeni kurdukları tam entegre fabrikanın dünyada benzeri olmadığını söyledi

Aile şirketinde çalışmak yerine akademisyen olmayı tercih eden ancak doktorasını yaparken vazgeçip özel sektöre ardından da aile şirketine geçen Elif Çoban, Şölen Çikolataları'nın hep çift haneli büyüdüğünü, geçen yıl ise büyümelerinin yüzde 40'lara dayandığını söyledi. A Haber'de Sabah Gazetesi Yazarı Şelale Kadak tarafından hazırlanan İş'te Hayat programına konuk olan Elif Çoban, Gaziantep'te 25 yıl önce kurulan ve 5 erkek kardeşinden 3'ünün de yönetimde yer aldığı Şölen'in başarı hikâyesini anlattı...
Şölen Çikolataları'ndan önce aile Gaziantep'te kolonya ve kozmetik üretiyormuş. Çikolataya geçiş nasıl oldu?
Benim çocukluğumda küçük bir marketimiz vardı. Daha sonra sabun imalatı, ardından kolonya ve şampuan derken kozmetik imalatına başladı aile. Küçük bir aile işletmesiydi ve belirli bir sermaye birikimi oldu. İşte bu sermaye ile ne yapabiliriz diye bakılırken, araştırılırken çikolata ve şekerleme sektöründe bir arz talep dengesizliği olduğu ortaya çıktı. Üretim yapılırsa başarılı olacağına dair bilgi oluştu ailenin elinde ve gıda sektörüne girdik.
Kozmetik işini bitirdiniz mi?
O da güzel gidiyor. Yayla Kozmetik. Eniştemiz devam ettiriyor. Anadolu insanı çok girişimci. Siz yep yeni bir sektöre girerken Türkiye'de de krizler oluyordu... Biz bütün krizlerde de büyüyerek çıktık o anlamda da. Bu cesaretin, girişimci ruhun çok katkısını gördük .
Şölen'in marka olma yolculuğunda sanırım Turquality programı önemli bir yer tutuyor. Önünüzü açtığını düşünüyor musunuz?
Kesinlikle. Parasal olarak çok büyük faydalar elde edemedik. Çünkü ilk 5 yılda işin nasıl işlediğini, mekanizmaları çözdük. Ama Turquality şimdiye kadar verilmiş en önemli teşviklerden biri. Ondan önceki dönemlerde daha çok enerji, işçilik veya bölgesel teşvikler vardı ki bunlar daha çok rekabetçilik düzeyinde maliyetini düşürecek etkenler üzerine kurulu bir sistemdi. Ülke olarak kalkınmanın yolu daha katma değerli ürünler yapmaktan ve uzun dönemli yaşatmaktan geçiyor. Turkquality markalaşma için büyük bir ufuk açtı.
YABANCI FONLARLA ORTAKLIĞA AÇIK DEĞİLİZ
Yabancı bir fon ya da stratejik ortaklığa istekli misiniz?
Şu an için böyle buna açık değiliz. Çünkü kendimiz tutkuyla, bu işi yapıyoruz. Allah'a şükür finans ihtiyacımız da yok. Ama mesela biraz daha fazla kaynak girse, daha çok büyüyebiliriz.
Şirket anayasası yapmışsınız, neyi amaçlıyorsunuz?
Biz kardeşler olarak çok büyük uyum içerisinde hareket ediyoruz. Ancak yarın kuzenler bizim kadar emek harcamadıkları için o egoyu törpüleyemeyecekler ve o nedenle anayasa yaptık. 2010'da icra ile yönetimi ayırdık. Eskiden tüm kardeşler bir birimin başındaydı. Benim icraya geçişimle beraber her departmanın başında bir direktör, icra kurulu oluştu. Diğer kardeşler yönetim kuruluna geçti. Fakat hâlâ gerektiği zaman bana destek veriyorlar çünkü onların da 20 yıllık birikimleri var.
Çikolata ve şekerleme pazarının büyüklüğü nedir?
Dünyada 300 milyar dolarlık bir pazar. Bizde 6.5 milyar dolar civarında. Avrupa'da yılda 7 ile 12 kilo arasında bir tüketim var. Türkiye'de ise maksimum 1.2 kilo.
TÜRKİYE PAZARINA 7 YIL ÖNCE GİRDİK
İç pazara ne zaman döndünüz?
7 yıl oldu ve arka arkaya çok ses getiren markalar yaptık. Kurabiye sektöründe 4 yılda yüzde 20'lik bir pazar payına geldik. İyi bir giriş oldu yani.
Tesislerinizin hepsi Gaziantep'te mi?
4 fabrikamız Gaziantep'te, unlu mamul fabrikamız ise İstanbul'da. Şu anda Gaziantep'te 100 bin metrekare kapalı alanda bir fabrika kuruyoruz ki dünyada bir örneği daha yok. 120 milyon liralık yatırım yaptık.
Şölen kurulduğundan beri büyüyor mu? Cironuz ne olacak bu yıl?
Evet, Şölen kuruluşundan beri hep çift haneli büyüdü. Ciromuz 540 milyon liraya ulaştı.
'BİZDE KADINA KARŞI ÖNYARGI YOK'
3 erkek kardeşiniz şirkette aktif çalışıyor. Baba ve anneniz de. Siz Anadolu'dan çıkan bir şirkette en önemli koltuğa geliyorsunuz. Önemli olmalı...
Bizim ailede kadın ve erkeğin eşit olması annemizden geliyor. Kadına karşı önyargı yok. Kimsede de şirketi ben yöneteceğim egosu yok. Kim en iyi yönetebilecekse, kim istekli, arzulu ve tutkuluysa o yönetsin dendi.
KARİM RAS HİD TASARIMI HEDEFİNE ULAŞTI
2009 yılında çok özel bir ürünümüzü tasarladık Karim Rashid ile fakat ürün öyle muhteşem oldu ki fiyatı ulaşamayacak düzeyde oldu. Armani gibi büyük markaların kurumsal müşterilerine hediye edebildiği bir çikolata oldu. Sonra dedik ki bu sefer yine iddialı olsun ama fiyatı daha makul düzeyde tutalım. Milango markamız çok başarılı oldu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.