Salı 28.05.2013 00:00

Onlineda kiralama platformu

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı Duygu Eren bu hafta online kiralama girişimi hemenkiralık.com’un kurucu ortağı Remi Onur ile röportaj yaptı.

Son yıllarda ülkemizde girişimcilik denilince daha çok online'da gelişen girişimler ön plana çıkıyor. Offline satılan hemen herşeyin artık eticaret'te de satıldığını ve pazarların geliştiğini görüyoruz. Yeni girişimlerde bulunmak isteyenler için açık noktalar ise, işin hizmet kısmında. Bugün röportajını okuyacağınız hemenkiralık.com, bu açığı doldurmak için kurulmuş bir girişim. 212 Capital Partnerstan yatırım alarak büyümüşler. Girişimcilik öykülerini daha detaylı öğrenmek için sizi hemenkiralık.com'un kurucu ortağı Remi Onur'un röportajıyla baş başa bırakıyorum.

Hemenkiralık.com'u kurmaya nasıl karar verdiniz?

Girişimcilik serüvenim, Peak Gamesle başladı. Çok çabuk büyüdü. Amerika'dan yeni dönmüştüm. Beyoğlu ve Galata'dan daire kiralamaya çalışan sorun yaşayan insanlarla tanıştım. Emlakçılar bu soruna çözüm bulamıyordu. O noktada bir açık gördüm. Bu düşünceyle hemenkiralık.com'u kurduk. Internet projelerinde hemen her şey denendiği için bu ayrıca bir alternatif girişimdi. Mehmet Ülkü ve Alper Kaya ile ortak olarak 2011 yılı Aralık ayında işe başladık.

Girişiminiz, hangi ihtiyaca çözüm üretiyor?

Hemenkiralık.com, online bir pazar yeri. Elinde, eşyalı, konaklamak yapılabilecek yeri olan ve bunları kısa süreli kiralamak isteyenlere sunduğumuz bir platform. Alıcılarla satıcıları buluşturuyoruz. Sadece Türkiye pazarında değil globalde de kurduğumuz bir iş modeli bu. Şu anda 55 ülke, 376 şehirde 15 bine yakın ilan var. Bu ilanların 12 bin civarı Türkiye'den.

Ne kadar sermayeyle bu işe başladınız?

30 bin TL gibi küçük bir rakamla başladık. Bunun sebebi, ortaklarımızdan Alper Kaya yazılımı geliştirdi. Ben, pazarlamadaydım. Mehmet Ülkü ise sahada çalıştı. İşbirliği içinde takım ruhuyla hareket ettik.

Sonrasında nasıl yatırım aldınız?

Kurulduktan üç ay sonrasında 212 Capital Partners'dan yatırım aldık. Bu ilk etaptı. İkinci etapta ise yine 212 Capital Partners ve iki yabancı yatırımcıdan yatırım aldık. Toplamda aldığımız yatırım 1 milyon$dı.

Ekibinizi nasıl kurdunuz ve şimdi kaç kişi çalışıyor?

İlk kurulduğumuzda üç ortaktık. Sonrasında 4. ortağımız Okan Barlas oldu. Şu an toplam ekibimiz 28 kişi. Büyüdükçe kişi sayımız da arttı. İhtiyaca göre ekibimizi şekillendiriyoruz. Örneğin; İngilizce, Rusça ve Arapça ara yüzlerimiz var. Bunların yönetimi için yabancı ekip arkadaşları da aldık. Teknik ekip, pazarlama, ilan takımı, çağrı destek ekibi olarak farklı departmanlar var içimizde.

İşe başlarken rehberlik anlamında destek gördünüz mu?

Peak Gamesten baya tecrübeliydim. Moda'da bir apartman dairesinden başlayıp, nereye geldiğine şahit oldum. Başarılı girişimciler kendi girişimini büyütüp çıkış yapan insanlar. Bu anlamda Türkiye'de yatırımcılar daha farklı. Bununla beraber; Türkiye'de yatırım alabilmek için, işi anlatıp, yapabileceğini göstermen ve rakamlar sunman gerek. 212'yle düzenli görüştük. Ali Karabey ve Numan Numanbayraktaroğlu'ndan öğrendiklerimiz oldu. Burada Amerika'daki gibi yönetim danışmanlarına ihtiyaç var. Melih Ödemiş ve Emre Kurttepeli ofisimize gelip bizi ziyaret etmişti. Kendileriyle fikir işbirlikleri yaptık. İkisi de sevdiğimiz ve örnek aldığımız girişimciler.

İşinizde sizin için dönüm noktası olabilecek bir olay oldu mu?

İkinci yatırımı aldığımız 2012 yılının ağustos ayında çıkışa geçtik. Şu anda 3. yatırım için görüşmeler yapıyoruz.

Şu an markanızın yönetimini nasıl yapıyorsunuz?

İlk başta sosyal medya ve kulaktan kulağa ilerledik. Evlerini kiraya vermek isteyen bulduk ve bu şekilde ilerledik.

Hemenkiralık.com'un fark yarattığı yer nedir?

Bu işe ilk girdiğimizde iş modelini tanıtmaya çalıştık. Bu pazardaki tek oyuncu olduğumuz için kolay ancak anlayan olmadığı içinde zordu. Her sene Türkiye'ye gelen 30+ milyon turist var. Hedefimiz aynı zamanda Türkiye içinde gezenler. Toplamda 55 milyon kişilik hedef kitleden bahsediyoruz. Hemenkiralık.com konaklama ihtiyacı olan herkese çözüm buluyor. Diğer yerlerle karşılaştırılınca çok avantajlı fiyat olarak da yüksek sezon gibi dönemler yok. Burada kişiler otel odası dışında otantik bir deneyim de yaşıyorlar. Geniş aileler ve gençlere çok hitap eden bir sistem. İnsanlar kendi evlerinde yapabilecekleri şeyleri yaşıyorlar. Harcadıkları para sadece otel içinde kalmıyor. Çevreye de yayılıyor.

Sizce, sektörünüz Türkiye'de nereye gidiyor?

Sektöre biz yön veriyoruz. Bizim büyümemizle beraber sektör de büyüyecek. Gittigidiyor ve Yemeksepetinin rakipleri çıktı ve başarılı olamadılar çünkü müşteri hizmetleri online platformlarda en büyük fark yaratan unsurlardan biri.

Gelecekte nasıl büyümeyi hedefliyorsunuz?

3. yatırımı aldıktan sonra ciddi bir tanıtıma geçeceğiz. Marka algısı yaratıp geniş kitlelere yayılacağız. Dünyada global siteler dahil bizim verdiğimiz hizmeti veremeyeceklerini düşünüyoruz. Lokalite çok önemli. Türkiye pazarında şu an en iyi hizmeti sunanız. İş modelini geliştirip, ekibi büyütmek hedefindeyiz. Yurtıdışında da yayılacağız.

Türkiye ve dünyadaki girişimciler arasında farklılıklar ve benzerlikler sizce nedir?

Girişimcilik dünyanın her yerinde çok zor. Bu çocuklukta aşılanan bir şey. Yurtıdışında teşvik var. İnsanlar ilgi duydukları, sevdikleri ve yetenekleri olan işleri yapmalılar. Amerika'daki girişimciler daha zeki veya daha iyi eğitimli değil. En büyük fark ekosistem farkı. Orada, fikir filizlenirken bile olanak sağlanıyor. Türkiye'de başarı hikayeleri ise çok az ve çok yeni. Dünyanın her yerinde girişimci olmak çok zor bir şey. İnandığın şey için kimseyi dinlemeden, peşinden gidiyorsun ve fedakarlıklar yapıyorsun. Girişimcilik böyle bir şey zaten eğer bir fikir, onu söylediğin insanların %80'i tarafından karşı çıkılmıyorsa iyi bir fikir değildir.

Girişimci olarak sizin Türkiye'de açık gördüğünüz sektörler neler?

Mobil, hizmet sektörü ve ödeme sistemleri açık alanlar.

En beğendiğiniz girişimler hangileri?

Yemeksepeti, Linkedin, Square, Çiçeksepeti ve Zappos çok beğendiklerimizden. Şahsen, Jack Dorsey'nin bütün girişimlerini beğeniyorum.

Duygu Eren

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı

Yazarla iletişim için:
duygu@dpdanismanlik.com

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.