Salı 04.06.2013 00:00

Online platformda stil girişimi

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı Duygu Eren bu hafta moda vitrini olma özelliği taşıyan StilSOS’un hikayesini kurucusu Reyhan Baylan’la konuştu.

Başarılı girişimci, sadece fikir üreten değil o fikri kendi birikimiyle en iyi şekilde ortaya çıkartan kişidir. Kim bilir kaç kişi, bir şey okuduğunda veya duyduğunda "ben bunu düşünmüştüm" diye tepki vermiştir. Düşüncede kalmayan, harekete geçenler ise çoktan yola çıktıkları için, önde giden ve kazanan taraf olmuşlardır. Bugün okuyacağınız girişim hikayesi ise online alışveriş kanallarından alışveriş yapan herkes için "keşke böyle bir şey olsa ve işimiz kolaylaşsa" denileni başarmış ve kolaylık sağlayan bir girişim. Herkesin stilini paylaşabileceği, aynı zamanda moda vitrini olma özelliği taşıyan StilSOS'un hikayesini kurucusu Reyhan Baylan'dan öğrenmek istedik.

Eğitiminiz ve özgeçmişinizi öğrenebilir miyiz?
İstanbul'da, Robert Kolej'den mezun olmamın ardından Amerika'da 10 yıl yaşadım. 2003 yılında Johns Hopkins Üniversitesi'nde Matematik Mühendisliği ve Ekonomi üzerine çift ana dal bitirdim.New York Columbia Üniversitesi'nde MBA derecemi tamamladım. Amerika'da üniversite eğitimimi tamamladığımda ilk olarak danışmanlık ve bankacılık sektörlerinde opsiyonlarımı değerlendirdim. Rakamlarla uğraşmayı sevdiğim ve kendime zor hedefler belirlemekten hoşlandığım için Wall Street'te bankacılık yapmayı kendime hedef olarak belirledim. Bu hedefimi yakalayabilmek için tüm yaz tatillerimi staj yaparak geçirdim ve üniversitenin üçüncü senesinde Wall Street'te bir staj imkanı yakaladım. Bunu, en önemli başarılarımdan biri olarak nitelendiriyorum çünkü 1000 kişilik sınıfta, anca bir veya iki kişi böyle bir fırsatı yakalayabiliyordu. Bu stajım tam zamanlı bir işe dönüştüğünde Wall Street'te iki yıl analist olarak çalıştım. 1000 kişilik bir katta, müthiş bir tempoyla çalışıyordum. Başarılıydım ve yükseliyordum ancak kendime "hep bankacı mı olmak istiyorum?" diye sorduğumda, hayattan ve kariyerimden daha fazla beklentim olduğuna kanaat getirdim. MBA'ye başvurup Columbia Üniversite'sine kabul edilince New York'ta hayatım devam etti.
Türkiye'ye dönmem ise tamamen kişisel bir karardı. New York'ta Columbia'dan mezun olduğumda yeni bir iş teklifi gelmişti ancak kabul etseydim hayatıma tamamen Amerika'da bir yol çizmiş olacaktım ve bunu tercih etmedim. Açıkçası çok fazla plan yapmadan Türkiye'ye döndüm. Bankacılık hayatıma Garanti Portföy'de, alternatif fon yöneticisi olarak başladım. Daha sonra Boyner Holding'den bir iş teklifi aldım. Burada Morhipo projesinin temellerini atarak internet sektörüne yöneldim. Ardından, Google ve Groupon'dan teklifler geldi. Groupon'da bir süre geçirdikten sonra Limango'da iş geliştirme yönetimiyle internet hayatıma devam ettim ve girişimcilik hayalim için bu pozisyonumdan severek ayrıldım.
Bu işe başlama fikri nereden geldi ve nasıl gelişti?
StilSOS'un kaynağı, Amerika'daki deneyimimdir. Amerika'da kullandığım, hem alışveriş yapıp, hem de sosyalleşmenizi sağlayan siteler vardı. Bunun Türkiye'de de bir ihtiyaç olduğunu düşünüyordum ancak doğru zamanı ve e-ticaretin yeterince büyümesini, piyasanın gelişmesini bekliyordum. Sezon alışverişi yapılabilecek sitelerin çoğaldığını gördüğümde doğru vaktin geldiğine kadar verdim. StilSOS'ta şu anda 40ın üzerinde ve yaklaşık 125 binin üzerinde aktif ürün bulunuyor. 7.000'in üzerinde üyemiz ve 40.000'i aşkın takipçimiz kombinler yaratıp, stilini beğendikleri diğer kullanıcılarla paylaşımda bulunarak StilSOS'u kullanıcılarıyla büyüyen bir sosyal ağ haline getiriyor.
Ne kadar sermayeyle başladınız?
StilSOS'u kurarken profesyonel hayatta edindiğim kişisel birikimimi kullandım. Ardından kısa süre içinde bu fikre inanan Melek Yatırımcı Ağı Galata İş Melekleri ile anlaştım. Onlardan 230 bin USD'lik destek aldım.
Nasıl yatırım aldınız?
Evet, ocak ayında Galata İş Melekleri (GBA), StilSOS'a yatırım yaptı. Bu bizim için önemli aşamalardan biridir. 14 GBA üyesi, StilSOS'a 230 bin USD'lik yatırım yapma kararı aldı. Bunun hemen ardından Galata İş Melekleri'nin de üyesi olduğu Avrupa Melek Yatırımcılar Ağı'nın (EBAN) 17-18 Ocak'ta İstanbul'da gerçekleştirdiği 11.Kış Zirvesi'nde önemli bir başarıya imza attık. Avrupa genelinde seçilen 6 internet girişiminden biri olarak bir sunum gerçekleştirdik ve diğer girişimleri geride bırakarak birincilik ödülüne layık görüldük. Tüm bu başarıları pazara getirdiğimiz yenilikçi ve kullanıcı odaklı anlayışa, başarılı iş modelimize ve operasyonumuza borçlu olduğumuzu söyleyebilirim. Bunları başarılı ve sürdürülebilir bir girişimin temel yapı taşları olarak görüyorum.
Ekibinizi nasıl kurdunuz ve şu an kaç kişi çalışıyor?
Uyum, bir start-up'ın başarısı için en önemli nokta bana göre. Bu nedenle titiz bir görüş süreci ve değerlendirme aşaması sonunda birbiriyle uyumlu çalışabileceğine inandığımız, elbette alanlarında uzman ve deneyimli profesyonellerden oluşan bir ekip oluşturduk. StilSOS'ta şu anda 5 kişilik, birbiriyle uyumlu çalışan, heyecanlı ve yaratıcı bir ekibiz diyebilirim.

Markanızın ismi nereden geliyor?
StilSOS, insanların stillerini sosyal bir ortamda alışverişe ve tavsiyeye dökebilecekleri bir paylaşım platformu. Bu yüzden Stil ve Sosyal kelimelerini bir araya getirerek StilSOS ismini aldık. Aynı zamanda katılacakları davetler, ya da ofis stillerinde bizden stil yardımı alabilen kullanıcılarımız için S.O.S olarak da yorumlanabiliyor.
İşe başlarken rehberlik anlamında destek gördünüz mu?
İşe başlarken çok fazla kişi ile fikir alışverişinde bulundum. Bunların arasında bana çok yardımcı olan başka start-uplar (hem yerli, hem yabancı), hem de internet sektöründe tecrübeli, sektörün önde gelen kişileri vardı. Dolayısıyla bir rehberim yoktu birçok vardı.Bu arada söylemeden geçmek istemiyorum artık hayatına devam etmeyen startuplardan da öğrenilecek çok şey var bence. Aynı yollardan geçerken benzer hataları yapmamak için bir o kadar da bu tarz rehberlik önemli. Bütün bunların yanısıra Galata İş Melekleri üyelerinden de yatırımın dışında oldukça önemli mentorluk desteği aldım. Üyelerin hepsi girişimcilikleriyle kendini ispat etmiş, çok önemli başarılara imza atmış isimler. Onları tecrübeleri benim için oldukça faydalı ve yol gösterici oldu.
İşinizde sizin için dönüm noktası sayılabilecek bir zaman dilimi kişi oldu mu?
İlk dönüm noktasını, ilk 10 mağazamızla anlaştığımızda ve ürünleri içeri aldığımızda katettik bunun hemen ardından da pazarlama faaliyetlerimize başladık. İkinci dönüm noktamız ise Galata İş Melekleri ile biraraya gelmemiz ve onların StilSOS'a inanarak yatırım yapmaları oldu. Bu network'ün bilgi birikimi anlamında desteği ve bize yaptıkları yatırımla sağladığıkları maddi kaynaklar, surekli olan mentorluk destegi, StilSOS'u çok daha ileri bir noktaya getirdi.

StilSOSLA hangi ihtiyaca çözüm buluyorsunuz?
Kullanıcılar, bir ürün ararken web sitelerine teker teker girmek, kampanyaları teker teker incelemek zorunda kalıyor. StilSOS olarak bu sorunu çözüyoruz. StilSOS olarak gerçekleştirdiğimi işbirlikleri sonucunda sitemiz, Türkiye'de internet üzerinden alışveriş yapılan sitelerin içeriğini bir arada sergileyen bir moda vitrini olma özelliğini taşıyor. Bunu yaparken de kullanıcılarımıza keyif alabilecekleri ve alışkanlığa dönüştürebilecekleri kombin yaratmak, takip etmek ve satın alınabilir moda içeriği gibi özellikler de sunuyoruz.

Şu an markanızın yönetimini nasıl yapıyorsunuz?
StilSOS, kullanıcı odaklı bir yarar sağlıyor. Kullanıcılarımızın görüşleri ve ihtiyaçlarıyla geliştirdiğimiz, ve onların ihtiyaçlarına özel çözümler sunan bir marka yarattık ve bu şekilde ilerletmek istiyoruz. Sosyal bir platform olduğumuz için markamızı yönetirken sosyal ağlardan besleniyor, kullanıcıya tek taraflı değil, hem bizimle hem de diğer kullanıcılarla ortak değerler yaratabileceği bir marka sunuyoruz.
Markanızı kendi sektörünüz içinde, rakiplerinize göre nasıl konumlandırırsınız?
Aslında tamamen aynı iş modelini uygulayan bir yapı bulunmuyor şu anda sektörde. Bu nedenle de StilSOS zaten kendi kendine pazarda ayrı bir yerde bulunuyor. Kullanıcıların tıpkı bir sosyal platform gibi hem diğer kullanıcıları, hem diğer markaları takip edebilecekleri ve kendi seçimleriyle bir sitenin ana sayfasını yeniden şekillendirebileceği başka bir site henüz bulunmuyor. Bununla birlikte, Türkiye'nin önde gelen bütün internet siteleriyle işbirliği içinde bulunup, bu kadar geniş kapsamlı bir site portföyüne sahip olmak da kullanıcılarımızı avantajlı kılıyor.
Sizce, sizin başarınızın sırrı nedir?
Bir hedef belirledikten sonra o hedefe ulaşmak için hızlı ve flexible çözümler üretebilmek.

Gelecekte nasıl büyümeyi hedefliyorsunuz?
StilSOS olarak gelişme hızımıza bakıyor ve gerçekçi hedeflerle ilerliyoruz. Öncelikli hedefimiz gelecekte gerçekleştirmek istediğimiz yenilikleri sırayla hayata geçirmektir. Temel hedefimiz ise Türkiye'de internetten moda ve stile dair alışveriş yapmak isteyen kullanıcıların ilk uğrayacağı yer olmaktır. StilSOS olarak markaları ve mağazaları kullanıcılarla birleştirmeyi, moda hakkında sözü geçen, duyulan, stiliyle öne çıkan tasarımcıları ve kişileri takipçileriyle buluşturmayı amaçlıyoruz. Bunun yanında StilSOS'la dünyaya açılmak istiyorum. Şimdiden bu yönde talepler geliyor ve bu da bana büyük mutluluk veriyor. StilSOS yerel bir projeydi; ileride dünya çapında bir projeye imza atmak isterim.

Bir iş gününüz nasıl geçer?
Hiçbir gün bir diğeri ile aynı şekilde geçmiyor. StilSOS'ta o kadar farklı bir çok fonksiyon yürütüyorum ki herhalde en az 5 şapkam var diyebilirim. Satış, finans, ürün geliştirme, strateji, fund-raising, ekip yönetimi, pazarlama faaliyetleri hepsini birlikte yürütmek durumundayım. Dolayısıyla hergün öncelik sırasına gore bu şapkaların bir çoğunu sırayla takıyorum.

Sektörünüz, Türkiye'de sizce nereye gidiyor?
Kullanıcıyla birlikte ortak değerler yaratma, onun zevkine uygun ürünleri sergileme ve paylaşımları ilerletme, e-ticareti yeni bir döneme sokuyor. Artık, internet konusunda daha bilinçli, sosyal medyayı daha aktif ve etkin bir şekilde kullanan Türk pazarının da bununla birlikte gelişeceğine inanıyorum. Online Türk kullanıcıların %92'si Facebook kullanırken bu kullanıcılar, arkadaşlarıyla zevklerini paylaşıp, onlara tavsiyeler verip, internet üzerinden alışverişi rahatlıkla yapabiliyor. Onlara kendilerini daha rahat ifade edebilecekleri platformlar sunmak, açıkta olan ihtiyacı doyurmak bu sektörün sorumluluğu altında. Bu yüzden sosyal ticaret sitelerinin hızla gelişeceğini, 2013 yılı içindeyeni oyuncuların artacağını ve dikey marketlerle çalışan e-ticaret sitelerinin de sosyal alışverişe yönelik çalışmalarını güçlendireceğini düşünüyorum.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.