Çarşamba 05.06.2013 00:00

"Cüzdanda minimum nakit taşıyın"

Bankalararası Kart Merkezi (BKM) Genel Müdürü Soner Canko, fazla kredi kartı kullanımının yanlış olduğunu belirterek, "Cüzdanımda 3 tane 5 lira, 1 banka kartı, 1 kredi kartım var. Benim de herkese tavsiyem 1 banka kartı, 1 kredi kartı, minimum nakit" dedi.

Canko, kredi kartı aidatı tartışmalarının kart kullanıcısının zihnini meşgul ettiğini ve yeni çıkarılacak yasa ile birlikte banka müşterilerinin isteklerinin yerine getireleceğini dile getirdi.
BKM Genel Müdürü Canko, İnsanlar günümüzde kredi kartı kullanmadan yaşayabilir mi yönündeki soruya ise "Yaşayabilir" yanıtını verdi.
"5 tane kartınız olsun, kredi kartınız olsun demedim. Kartınızı kredilendirin demedim. Sizinle aynı fikirdeyim" diyen Canko, kartların bilinçli kullanılmadığı takdirde bankacılık sektörüne de zarar vereceğini kaydetti.
Kredi kartı üzerine değil, banka kartı üzerine odaklandığını ifade eden Canko, herkesin bir banka kartı olmasını önemsediğini belirterek, şöyle devam etti:
"Önemli olan kredi kartının olması ve kredilendirilmesi değil, asıl önemli olan ödemenin nakit yerine kartla yapılması. Herkesin kartı olmalı ama kredi kartı olması kesinlikle şart değil. Cüzdanımda şu anda 2 tane kartım var. 1 tanesi banka kartı. 1 tanesi kredi kartı. 50 TL'nin altındaki tüm ödemelerimi banka kartıyla yapıyorum ki küçük ödemelerim onunla bitsin. 50 TL'nin üstünü ve taksitli işlemlerimi de kredi kartıyla yapıyorum. Böylece daha kısa kredi kartı ekstrem oluyor. Türkiye Cumhuriyeti'nde en az nakit para kullanan kişi olduğumu iddia edebilirim. Şu anda cüzdanımda sadece 3 tane 5 lira var. O da olur da bir şey olursa diye."
Canko, Türkiye'de ödemelerin banka kartıyla da olsa arttığında vergi kaçaklarının sıfırlanacağını vurgulayarak, böylece maliyenin elinin rahatlayıp kayıt dışılığının azaltılacağını, böylece kimsenin "Ben vergi veriyorum, sen vermiyorsun" diye itiraz etmeyeceğini ifade etti.

KREDİ KARTI KULLANIMINDA TAKSİT ÖZELLİĞİNDEN FAYDALANMAK 1. SIRADA

BKM'nin her yıl gerçekleştirdiği anketlerde 15 bin banka müşterisine kullanım alışkanlıklarını sorduklarını dile getiren Canko, "Neden kredi kartı kullanıyorsunuz' sorusuna verilen ilk cevap 'taksit özelliğinden faydalanmak' oluyor. Kredi kartıyla ilgili kart ücretini ne kadar dikkate alıyorsunuz, sizin için ne kadar önemlidir sorusunu sorduğumuzda kart ücreti 10. sırada yer alıyor. Türkiye'de kart kullanıcısı hesabını iyi yaparsa, kartının tüm avantajlarını kullanırsa senede 400 ile 500 lira arasında bir avantajı var" diye konuştu.
Son dönemde kredi kartı aidatına ilişkin tartışmaların kredi kartı edinme oranlarında herhangi bir düşüşe neden olmadığını belirten Canko, banka ve kredi kartı kullanıcısıyla bankalar arasında bir çatlak olduğuna ihtimal vermediğini dile getirerek, "2012 yılında BDDK'ya aksetmiş kredi kartı şikayet sayısı 9 bin 800'dür. Türkiye'de 2012 itibariyle 54 milyon kredi kartı vardı. 27 milyon kişi kullanıyordu. Kaç tane işlem oldu? 70 milyon. Bu rakamları düşündüğünüz zaman, bunların içinde 9 bin 800 tane uzlaşmazlık olması çok büyük bir şey değil. Devede kulak bile değil, kulağın tüyü. Devedeki kulağın tüyü. Dolayısıyla ben bunları küçümsemiyorum bunları yok da saymıyorum. Genel müdürlerimizin de söylediği gibi ortada bazı problemler var, olabilir, olacaktır da... Ama bunları büyütmememiz lazım" değerlendirmesini yaptı.
TBMM'ye sunulan Tüketicinin Korunması Kanunu yasa tasarısından beklentilerinin yüksek olduğunu söyleyen Canko, şöyle konuştu:
"Düzenleme gereksiz yere uzayan ve enerji alan tartışmaları bitirecek inşallah. Bir kere kart kullanıcısının zihnini meşgul ediyor bu tartışmalar. Her gün gazeteyi açıp bunu görünce adalet duygusu örseleniyor insanların. Sizin kart ücretiniz iptal edilmişse, benimki edilmemişse ben de isyan ediyorum. Yoksa mutsuz değilim. 500 lira avantajımı kullandım. Ama senin kart ücretin iptal edildiyse benimki niye iptal edilmesin. Bu düzenlemeyle beraber şu tartışmalar bitsin yeni şeyler konuşalım artık."

"TÜRK BANKACILIK SEKTÖRÜ MÜŞTERİ ODAKLI OLMASININ BEDELİNİ ÖDÜYOR"

Türk bankacılık sektörünün müşteri odaklı olmasının bedelini ödediğini öne süren Canko, "Dünyanın hiçbir yerinde bankacılık sektörü müşteriden gelen şikayeti, itirazı bu kadar çok dikkate alıp iptal, iade yapmaz. Bizim sektörümüz müşteri şikayetlerine dikkat edip kart ücretlerini iptal ve iade yaptığı zaman adalet duygusu yarattık. Halbuki hiç kimseye bunu vermeselerdi bu sefer böyle bir tartışma açılmazdı. Dediğim gibi Türk bankacılık sektörü müşteri odaklı olmasının bedelini ödüyor" ifadelerini kullandı.
Bankalar tarafından insanlara kredi kartı alımı konusunda fazla baskı yapıldığına katıldığını anlatan Canko, "Rekabeti en iyi tüketiciler yaşıyor. Teknolojinin gelişimi ve değişimi sırasında malesef bunu da ülkemizde en iyi Türk bankacılık sektörü kullandığı için dengeler oturana kadar kantarın topuzu kaçıyor" dedi.
Yeni yasal düzenlemeyle beraber bankadan ya da mobil operatörden SMS almak istemeyenlerin izin alması gerektiğini belirten Canko, bankalara "müşteriyi rahatsız edecek ölçüde müşteri odaklı" olunması eleştirisine katıldığını kaydetti. Canko, sosyal yaşamda değişimin ve yeni teknolojilerin yaşandığı her evrede dengeler yerine oturana kadar böyle olduğunu sözlerine ekledi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.