Salı 18.06.2013 00:00

Konut sahiplerine kolaylık: Mapps

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı Duygu Eren bu hafta Galata İş Meleklerinden aldıkları yatırımla, ivme kazanan Mapps Konut Yönetimi Platformu’nun kurucu ortakları Tuana Yazıcı Ergüven ve Mehmet Karlıdağ ile konuştu.

Girişimcilik, insanların kendi hayallerini gerçekleştirmesi kadar herhangi bir ihtiyaca çözüm bulması gerektiğiyle de alakalı bir konu. Eğer yapılması düşünülen girişimin o pazarda veya sektörde karşılığı yoksa ya hiç gerçekleşemiyor ya da çok kısa zamanda başarısızlığa uğruyor.
Bugün, röportajınızı okuyacağınızı girişim hikayesi Türkiye'de konutlarda yaşama ilişkin hayatı kolaylaştıracak bir platformla çözümler sunuyor. Galata İş Meleklerinden aldıkları yatırımla, ivme kazanan Mapps Konut Yönetimi Platformu'nun hikayesini kurucu ortakları Tuana Yazıcı Ergüven ve Mehmet Karlıdağ'dan öğrendik.
Eğitiminiz ve özgeçmişinizi öğrenebilir miyiz?
Mehmet: Alman Lisesi ve Yıldız Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği'ni bitirdikten sonra iş hayatına Mercedes Benz' de otobüs geliştirme ve test mühendisi olarak başladım. Mercedes' in İstanbul ve Stuttgart merkezlerinde toplam 3 yıl çalıştıktan sonra kariyerime satış alanında devam ederek önce Türkiye' nin 3.GSM operatörü olarak kurulan bugünkü Avea, kurulduğu dönemdeki adıyla "Aria", daha sonra da Nike Türkiye' de çeşitli pozisyonlarda görev aldım ve en son "Büyük Müşteriler Müdürü" olarak görev yaptığım Nike' dan 2007 yılı sonunda ayrıldım. O dönemden sonra da genel olarak yeni kurulan birçok şirketin gerek kurucusu gerekse danışmanı sıfatıyla kadrolarında yer aldım.
Tuana: Saint Benoit Fransız Lisesi ardından San Diego State University Reklam/Pazarlama'yı bitirip California'da zincir avm olarak bilinen Westfield Shopping Town'larda pazarlama bölümünde işe başladım. 4 yıl sonra Türkiye ye döndüğümde Türkiye Carrefour'ları yöneten Cefic Jestiyon'da Reklam Direktörü olarak görev aldım. Daha sonra 2 alışveriş merkezi ve 1 konut projesini hayata geçiren Krea Gayrimenkul'de kurumsal Pazarlama Müdürü olarak çalıştım. Son olarak kendi şirketimi kurarak alışveriş merkezleri ve konut projelerine pazarlama ve satış danışmanlığı yapmaya başladım.
Bu işe başlama fikri nereden geldi ve nasıl gelişti?
Mehmet: Girişimci olana kadar hep startuplarda çalıştım. Aria, Nike Türkiye'nin kuruluşu bunlardan birkaçı. Internet projelerinde danışmanlıklar vermeye başladım. 3 sene önce Carrefour Alışveriş Merkezleri için tasarladığımız bir tüketici kampanyasına danışmanlık verdiğim projede Tuana' yla tanıştım.
Tuana: Mehmet'in dediği gibi, alışveriş merkezleri için danışmanlık yaptığım sırada Carrefour daki bir proje esnasında tanıştık. Çalıştığımız projelerden birbirimize bahsederken konut projeleri ile ilgili pazarlama çalışmalarımdan bahsettim. Site yönetimlerindeki problemler ile ilgili biraz sohbet ettik. Hemen sonrasında konuştuğumuz bu problemi çözecek bir platform kurma fikri gelişti. Eş zamanlı İstinye deki L'ist İstiye Suites in yönetimini alan YKS nin genel müdürü Sinan Fındıkoğlu, sektörde çok saygı duyduğum bir isimdir, ile fikri paylaştık. Bize yönetim tarafındaki eksiklikleri ortaya çıkarmamızda büyük yardımı oldu. 2011 başında iş modelini geliştirmeye başladık. Şirketimizi kurduk ve projenin tüm detaylarını oluşturarak programı yazdırma noktasına geldik. Sadece yazılım için 40bin$ harcadık. O zamanki gelir modelimiz daire başına aylık ücret şeklindeydi, yönetim bunu dairelerdeki aidatlara yansıtacaktı. Birçok site ile görüşmeler yaptık. Ancak bu iş modelimiz planladığımız gibi işlevsel olmadı. İşte o dönemde Startup Labs ve Galata İş Melekleriyle tanıştık.
Bundan sonra Galata İş Meleklerinden yatırım alma süreciniz nasıl gelişti?
Galata İş Melekleriyle tanışmamız bizim için dönüm noktası oldu diyebiliriz. Tüm melek üyeler, özellikle Ziya Boyacıgiller, Melih Ödemiş ve Cem Soysal'ın stratejik anlamda bize katkısı büyük oldu. Yazılımı baştan tasarladık ve yeni versiyonunu yazıp eskiyi rafa kaldırdık. Yatırım almamız için mutlaka A.Ş. olmamız gerekiyordu ve ayrıca altyapının da inhouse olması programın tüm kodlamalarına sahip olabilmemiz için önemliydi. Melih Ödemiş sayesinde şu an aynı zamanda ortağımız olan ve tüm altyapımızı oluşturan Pixelsoft ile tanıştık. Pixelsoft'un sahipleri Vedat ve Yusuf'u %20 ortak aldık. %4 Galata İş Melekleri ve %4 StartUp Labs'in de ortaklığı ile 6 ay süren bir süreç sonunda Mapps A.Ş.'yi kurduk. Aldığımız yatırım toplamda 30bin$dı.
Kendi cebinizden ne kadar harcama yaptınız?
60 bin$ gibi bir rakam harcadık.
İş modelinizi nasıl kurdunuz?
İlk iş modelimizi tamamen çöpe attık. Girişimcinin bu anlamda esnek olabilmesi çok önemli. Platform şu an ücretsiz. Program ortakları ve reklam girdilerinden para kazanıyoruz. Platformda gelir adına üç farklı alan yarattık. İlki çilingir, veteriner, kuru temizleme gibi sitelerin yakınlarındaki lokal işletmeler için onların ilanlarını aldığımız "Sarı Sayfalar" kısmı. Niş bir alanda o sitede yaşayanlara her türlü ihtiyaçları karşılayabilecekleri bir pazar yaratmaya çalışıyoruz. 2. alan "Fırsatlar" kısmı. Burada indirim odaklı fırsatlar da var, ama daha çok "kişiye özel hizmet" şeklinde fırsatlar yaratmaya çalışıyoruz ve o sitede yaşayanlara yönelik özel hizmetler var. 3. alanda ise markalar için imaj reklamlarını web banner olarak yayına alıyoruz. Bu üç alan bizim gelir modelimizi oluşturuyor. Konut sahiplerinin özel birtakım talep ve ihtiyaçlarını diğer kullanıcılar ve program ortaklarının görebileceği şekilde yükleyebilecekleri ve ihtiyaçlarına cevap bulabilecekleri 4. alan ise çok yakında hizmete girecek.
Ekibinizi nasıl kurdunuz ve şu an kaç kişi çalışıyor?
7 kişilik bir ekip ve birçok iş ortağı ile çalışıyoruz.
Markanızın ismi nereden geliyor?
Tuana: Rüyanda mı gördün derler ya evet gerçekten rüyamda gördüm ismimizi. Aslında düşününce hem mobil applications'ın kısaltması hemde map kelimesi harita demek, bizde aslında bu platformu kurarak konut sahiplerinin evlerindeki yaşam ile ilgili her türlü konuya çözüm yolu bulan, konut sakini ve yönetim arasındaki iletişimi sağlayan bir harita işlevi görmeyi hedefledik.
İşe başlarken rehberlik anlamında destek gördünüz mu?
Mehmet: Rehberlik anlamında pek fazla destek aldığımızı söyleyemeyiz. Biraz "yaşa ve gör" şeklinde gelişti bizim sürecimiz. Belki sürecin başlarında profesyonel birtakım destekler almış olsaydık ürünümüz daha çabuk da ortaya çıkabilirdi.
İşinizde sizin için dönüm noktası sayılabilecek bir zaman dilimi kişi oldu mu?
Mehmet: Bizim için dönüm noktası Startup Labs ve GBA ile tanışmamız oldu. Onlarla geçirdiğimiz sürecin sonunda yepyeni bir yola girdik diyebiliriz.
Hangi ihtiyaca çözüm buluyorsunuz?
Mehmet: Son yıllarda özellikle büyük şehirlerde yeni birçok konut projesi hayata geçiriliyor. Dolayısıyla mevcut sitelerle birlikte bu yeni projelerde de yaşamın başlaması, bu şehirlerde yaşayan ve belli bir gelir seviyesinin üzerindeki kişilerin, pek çok imkanı bir arada sunmasından ötürü, bu ve benzeri sitelerde toplu yaşamı tercih ettiğini gösteriyor. Ancak toplu yaşamın getirdiği bazı ihtiyaçlar da var ki, mevcut yapıda bunlar henüz karşılanmıyor; sorun anında soruna hızlı müdahale, taleplerin doğru ve verimli şekilde yönetimi, ya da sitenizle ilgili her türlü bilgiye anında ulaşabilme gibi ihtiyaçlara biz Mapps Konut Platformu ile cevap veriyoruz. Sosyal medyanın ve internetin günümüzde bu kadar yoğun kullanıldığı bir ortamda biz de Mapps Platformu ile aslında sitelerde yaşayan konut sakinleri için kapalı devre bir iletişim alanı sağlıyoruz. Bu alan içerisinde konut sakinleri evlerindeki herhangi bir ihtiyaç için artık birine telefonla ulaşmak yerine Mapps üzerinden talebini girip talebinin durumunu dakika dakika takip edebiliyor, sitesindeki tenis kortu ya da cafe-restaurant için rezervasyonunu Mapps üzerinden kendisi yapabiliyor, ya da Mapps program ortaklarının sadece Mapps platformunu kullanan sitelerde yaşayan konut sakinlerine özel olarak hazırlamış oldukları hizmetlerden çok özel koşullarla yararlanabiliyorlar.
Şu an markanızın yönetimini nasıl yapıyorsunuz?
Tuana: Bugüne kadar daha çok referans ile yüz yüze pazarlama görüşmeleri ile platformda kullanıcı sayımızı arttırmayı hedefleyen bir yol izledik. Biraz da bizim platformun işleyişini görmemiz, denememiz açısından böyle bir yolu seçtik diyebilirim. Artık biraz daha agresif bir pazarlamaya yöneliyoruz. Yakın zamanda gayrimenkul sektöründen yeni projeler planlayan bazı firmaların da bizimle iletişime geçmeye başlaması bizim hızlanmamıza sebep oldu.
Markanızı kendi sektörünüz içinde, rakiplerinize göre nasıl konumlandırırsınız?
Tuana: Şu an bir muadilimiz yok. Platformun sunduğu bazı fonksiyonları sunan farklı platformlar var tabi. Biz daha çok konut sakinleri tarafındayız, mevcut platformlar daha çok yönetim tarafındaki işleyişe çözüm bulan fonksiyonlar sunuyor.
Sizce, sizin başarınızın sırrı nedir?
Tuana: Bizim başarımızın sırrı yaratıcılık; hayal etmek ve sonrasında hayal ettiğimizi somut bir ürüne dönüştürebilmek.
Gelecekte nasıl büyümeyi hedefliyorsunuz?
Mehmet: Mapps konut platformu kullanan site ve konut sayılarımız giderek artıyor. Platformun program ortakları tarafından sağlanan hizmet içerikleri ve site yönetimlerine yönelik fonksiyonel çözümleri de her geçen gün zenginleşiyor. Tüm bunlar olurken biz de bir yandan sitelerin yönetimleri ve özellikle de yeni yapılan projelerdeki yatırımcı firmalarla yoğun şekilde görüşmeler yapıyoruz. Mapps konut platformuna benzer bir çalışma modelini ilerleyen zamanlarda iş ve alışveriş merkezleri, ofis binaları ve oteller gibi diğer yaşam alanlarında da hayata geçirmeyi planlıyoruz. Buna yönelik de iş planlarımız ve süreç çalışmalarımız hazır. Orta vadede bunları da sırasıyla hayata geçireceğiz.
Bir iş gününüz nasıl geçer?
Tuana: Mapps'e eklenebilecek yeni bir fonksiyon fikri bir iş gününün vazgeçilmezi. Gün mevcut projelerdeki konut sakinlerinin platformun kullanımını incelemek, hangi sayfa daha çok klik almış, ortalama ne kadar süre geçirilmiş, gibi ''reality check''lerin yapılması ile başlıyor. Müşterilerimiz ile mutlaka telefon görüşmesi ya da e-mailleşme, kendi aramızda platformun altyapısı ile ilgili küçük düzenleme, ekleme, çıkarma çalışmaları, yeni projeler ile ilgili bölgesel araştırmalar, projelerde yaşayan konut sakinleri demografisine uygun reklam, fırsat yaratılması için marka araştırması derken diğer bir iş günü başlıyor.
Sektörünüz, Türkiye'de sizce nereye gidiyor?
Tuana: GYODER araştırmasına göre Türkiye de önümüzdeki 10 yıl içinde 7,5 milyon konut daha yapılması planlanıyor. Yani sektörün ihtiyaçları gün geçtikçe artacak ve oluşacak taleplere hızlı dönüş yapabilmek adına teknolojiyi en efektif şekilde kullanmak gerekecek. Akıllı ev teknolojileri yeni yapılacak konut projelerinin vazgeçilmezi olacağından bizim gibi iletişimi hızlandıran, oluşacak ihtiyaçlara anında çözüm sunabilen platformlara daha da çok ihtiyaç olacağına inanıyorum.
Türkiye ve dünyadaki girişimcilerin farkları ve benzerlikleri sizce nelerdir?
Mehmet: Türkiye ülke olarak girişimci açısından oldukça zor bir ortam. Gerek eğitim sistemimiz gerekse aile ve arkadaş çevresinden gelen beklentiler anlamında bireyin "ben girişimciyim" diyebilmesi çok kolay değil. Yurtdışında bireyler daha üniversitedeyken bu yola giriyorlar, hem de onları bu yola teşvik eden pek çok da destek alabiliyorlar. Bizde genelde profesyonel yaşamdan sıkılan bireylerin kaçış planı oluyor girişimcilik. Bu şekilde başlayan ve herhangi bir temele oturmayan fikir ya da beklentilerle başlayan bu macera da genelde hüsranla sonlanıyor, özellikle de ülkemizde.
Size ilham veren beğendiğiniz girişim ve girişimciler kimler?
Mehmet: Benim beğendiğim ve takip ettiğim pek çok girişim ve proje var. Fiverr.com, Zumper, Yapta bunlardan sadece birkaçı ve şu anda ilk aklıma gelenler.
Gelecekle ilgili kendi hayaliniz ve stratejiniz nedir?
Mehmet: Biz Mapps'i, insanların yaşam alanlarında hayatlarını kolaylaştıran hizmetler sunacak bir teknoloji çözümü olarak kurduk ve bunu önümüzdeki 10 yıl içerisinde gerçekleştirerek gerek konutlarda, gerek işyerlerinde gerekse alışveriş merkezlerinde herkesin Mapps çözümleri kullandığını görmek, ve bunu sadece Türkiye' de kalmayıp yurtdışına da ihraç etmek benim en büyük hayalim.

Tuana: Yabancı yatırımcı sunumlarında kullandığımız bir cümle var; insanlar evleri ile ilgili her türlü konuda araştırma için google etmeyi bırakıp artık mapps edecekler diye, işte benim hayalim de insanların bir zaman sonra evle ilgili bir konuda ''Mapps'te cevabı bulursun'' demeleri.

Duygu Eren

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı

Yazarla iletişim için: duygu@dpdanismanlik.com

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.