Çarşamba 19.06.2013

Gençlik A.Ş: 101 milyar TL

Sosyologların Y kuşağı diye adlandırdığı gençliğin yıllık cep harçlığı 101 milyar lira. Üstelik krizler de bu grubu teğet geçiyor

Bir aydır tüm Türkiye onları konuşuyor. Herkes, "Neler oluyor bu çocuklara?" diye soruyor. Sabah, sosyologların Y kuşağı olarak adlandırdığı gençliği mercek altına aldı. Değer yargıları, aile ilişkileri, tüketim tercihleri, yarattıkları ekonomi, iş hayatına bakışları, nelere tepki gösterdikleri... Bu yazı dizisinde Türkiye'nin öne çıkan araştırmacılarıyla markaların, siyasi partilerin milyonlar harcayarak 'doğru okumaya' çalıştıkları gençliğin fotoğrafını çektik. İşe önce ekonomide yarattıkları etkiyle başladık...
Şirketler, markalar, siyasi partiler 1990'ların ortalarından bu yana gençliği "en iyi okuyan" olmak için araştırma şirketlerinin kapısını aşındırıyor. Ancak sonuçlar sadece pazarlama amacıyla yapılan bu araştırmaların gençleri daha da gizemli kılmaktan başka bir işe yaramadığını ortaya çıkardı. Sosyologların Y kuşağı olarak adlandırdığı bu grup, ekonomiden siyasete, değer yargılarından dış ilişkilere kadar birçok alanda toplumların kaderini belirlemeye başladı.

NÜFUSUN YÜZDE 25'İ

Yaklaşık bir aydır Türkiye'nin gündemini belirleyen 15-29 yaş arası gençler toplumun yüzde 25'ini oluşturuyor. Araştırma şirketi Konda'nın patronu Bekir Ağırdır'ın söylediği gibi bu gençler, aktivistliğiyle ünlü 68 kuşağından oldukça farklı. Öncelikle aileden kopuk değiller. Ağırdır, geleneklerine de bağlı olan gençlerin aile ekonomisinde ciddi bir yer tuttuğunu dile getiriyor. Ünlü araştırmacıya göre ailenin tüm harcama tercihlerini etkileyen gençlerin takip ettikleri trendler ekonominin de bel kemiğini oluşturuyor.

TEK BAŞINA ÜLKE GİBİ

Lise ve üniversite gençliğini yakından takip eden Youth Republic'in yaptığı araştırmalar da Y kuşağının yarattığı ekonomiyi tüm çıplaklığıyla ortaya koyuyor. Şirketin araştırmaları Y kuşağının sadece harçlıklarıyla neredeyse bir ülke bütçesine sahip olduğunu gösteriyor. Türkiye'deki bin 486 üniversite, bin 633 lise ve bin 514 yeni mezun çalışan gençle görüşen Youth Republic'in 2012 araştırmasının sonuçlarını yandaki grafikte detaylarıyla verdik. Araştırmaya göre aileler televizyondan gıda harcamasına kadar tüm alışveriş tercihlerinde ortalama yüzde 70 düzeyinde çocukları tarafından yönlendiriliyor. Bu gençlerin sadece cep harçlıklarından oluşan pazar ise 2012'de 101 milyar lirayı buldu. Bu rakamın 2010'da 86 milyar lira olduğu düşünülürse söz konusu bütçenin krizlerden bağımsız büyüdüğü ortaya çıkıyor. Harçlıklarıyla İSO 500 listesinin zirvesindeki birçok şirketi geride bırakan bu gençler Türkiye'nin en büyük şirketi konumundalar. Örneğin TÜPRAŞ'ın 3.6 kat üstünde büyüklüğe sahipler.
3'Ü BİR ARADA KUŞAĞI
Trend Group'un ortaklarından Nurhan Keeler, Y kuşağını "kablosuz gençlik" olarak özetliyor. 18 yaşından sonra aile ve diğer baskılardan kurtulmaya çalışan gençler, teknolojinin de sunduğu nimetlerle kablosuz bir hayat yaşıyor. Keeler, "Ancak bu aile ya da geleneklerden kopuk olduklarını göstermez. Aynı anda birçok şeyi yapıyorlar. Onlar 3'ü bir arada gençliği. Sadece beyaz ya da kara değil, hem ondan hem bundan bir hayat sürüyorlar" diyor.
KULAKLIK BİR SİMGE
Trend Group'un araştırmasına göre günümüz gençliğinin simgesi kulaklık. Keeler bu durumu şöyle açıklıyor: "Kulaklık dünyadan koptuklarını göstermiyor. İç seslerini dinlediklerini, bağımsız ve özgür olmanın yolunu böyle bulduklarını gösteriyor. Bir zırh aslında. Şirket ve yöneticilerinin bunu anlamaları gerek."

YARIN: Y KUŞAĞINI HAREKETE GEÇİREN DEĞERLER


X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.